Socialdemokraternas vallokomotiv

ÅNGLOK Igår presenterade Mona Sahlin Socialdemokraternas vallokomotiv: Thomas Östros, Carin Jämtin, Leif Pagrotsky, Thomas Bodström, Ylva Johansson, Sven-Erik Österberg och Ibrahim Baylan. Idel ministrar från Göran Perssons regeringar.

Jag kan inte påstå att jag är begeistrad över Sahlins val av lokomotiv. De personer, som utgör lokomotivet, är duktiga och kompetenta politiker, inget snack om saken. Lokomotivet saknar dock överraskningar. Var är den udda påfågeln?

Jag kan i viss mån förstå Sahlins val. Det är säkra kort som Sahlin har utsett och det verkar som om Sahlin inte vågar ta risker i den här valrörelsen... men risker är precis vad som behövs för att väljare ska övertygas om att vi har omprövat vår politik och att vi har gjort bakläxan efter valförlusten.

Vad ger ovanstående personer för signaler till väljarna?

Om de Rödgröna vinner valet kommer dessa (utom Carin Jämtin, som säger att hon trivs i Stadshuset) att ingå i den nya regeringen. Vita, heterosexuella Gammelsocialdemokrater i medelåldern. Statsråd som är stöpta i Göran Persson regeringar. Entusiasmen vill tyvärr inte infinna sig.

Jag hittar istället mina ”lokomotiv” i föreningar som Rebella och HBT-socialdemokrater. Det är i dessa föreningar jag hittar de ”nya” Socialdemokraterna. Därtill finns en hel drös Socialdemokrater som befinner sig i periferin av Socialdemokraternas många sidoorganisationer, föreningar och nätverk. Sq2540sthlm, Kompass, S-bloggare, författare, musiker, för att nämna ett axplock.

Kommer Sahlins vallokomotiv att elda ordentligt, så att ångan ryker och vi vinner valet?

Läs även Aftonbladets ledare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tänker som så, att det kan vara klokt i detta ekonomiska läge, att ta fram politiker som har erfarenhet av att hantera lågkonjunktur framgångsrikt. Om de rödgröna vinner, vilket jag verkligen hoppas och tror tycker jag att det är bra att man tagit fram delmål för arbetslösheten, få igång folk i både yrkes- och universitetsutbildningar m m.
Heja på bara, det här känns i magen att det är rätt väg att gå. Kul att också att både v- och miljöpartiet är med, då tycker jag att man täckt upp fler vinklingar.
/gt