Visar inlägg med etikett mona sahlin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mona sahlin. Visa alla inlägg

De socialdemokratiska avantgardisterna

And I will always be your soldier 
I'll be marching by your side 
I'm not deserting 
I'll be there for you 
Oh please please believe in this oath of allegiance 
Marit Bergman, I will always be your soldier

Det är tufft att stå vid fronten. Den socialdemokratiska armén står tyst hundratals meter bakom och fienden kryper närmare och närmare.

Vi är några stycken socialdemokrater som kallar oss kärleksfulla kritiker. Vi vill partiet väl. Vi vill framåt och ibland innebär det, förutom att komma med förslag, att kritisera våra egna och vårt parti. Kritiken gentemot oss (från våra egna) har ibland varit skoningslös. Vi har bland annat beskyllts för att gå högerns ärenden. Kritik gentemot partiet skall vidare ske bakom stängda dörrar och inte ventileras inför öppna ridåer.

Ibland har det hänt att veckor, månader efter att vi kommit med kritik eller förslag (som när dessa lades fram bemöttes med spott och spe), att fler socialdemokrater anslutit sig. Några av dessa är vindflöjlar som ändrar åsikt när de märker varthän det barkar.

När vi behöver våra kamrater som mest tittar de bort, de är tysta eller de kallar oss förrädare. När opinionen vänder hyllar de plötsligt våra initiativ (om än att dessa initiativ sällan omnämndes som våra utan snarare deras). När vi drog igång den Öppna kriskommissionen (ÖKK) var det inte många som ville hoppa på tåget. Många var rädda att stöta sig med partiet i allmänhet och partikamrater i synnerhet. När arbetet med ÖKK föll i god jord och högt uppsatta partiföreträdare lyfte ÖKK och började tala om högt i tak, öppenhet, organisationsförändringar et cetera, var det plötsligt många som ville ta åt sig äran för ÖKK.

En företrädare som har lämnat Socialdemokraterna är Thomas Bodström. I sin bok, på sin blogg, i intervjuer och i artiklar kommer han med ”revolutionerande” förslag. Han lägger fram dessa förslag och idéer som sina egna. Vid en jämförelse med blogginlägg skrivna av bland annat Peter Högberg, Peter Johansson och Johan Westerholm ser man att Bodström ägnat sig åt ”klippa och klistra”. Är det inte förunderligt att en person, som lämnat politikens innersta rum, plötsligt öppnar munnen? När han hade möjlighet att påverka var han tyst.

Det är något djupt tragikomiskt över personer som lämnar politiken (medelst tvång eller frivillighet) och som i ”eftertankens kranka blekhet” sitter och ständigt uttalar sig om partiets angelägenheter. De påminner om bittra, försmådda exmakar. Bodström har jag redan nämnt. Göran Persson är ett kapitel i sig, Nuder skrev sin bitterfittabok, men den jag nu har i åtanke är Mona Sahlin.

Ni som läser min blogg vet att en stor anledning till att jag gick med i Socialdemokraterna stavas Mona Sahlin. Mona Sahlin har tidigare uttalat sig i Skavlan. Även om budskapet som hon förmedlade i Skavlan är rätt måste jag hävda å det bestämdaste att avsändaren är fel.

Vi som är kvar i politiken kämpar. Jag befinner mig på gräsrotsnivå. Jag har aldrig haft möjlighet att påverka partiet så som Bodström, Nuder och Sahlin kunde göra när de befann sig i det innersta rummet. Jag har inte ens lyckats få till stånd ett möte med Carin Jämtin och som jag skrev i min statusruta på facebook är det lättare för mig att komma i kontakt med Moderaternas partisekreterare än min egen. Är det för att Jämtin & Co. är rädda för partiets kärleksfulla kritiker?

Johan Westerholm har vidare rätt när han skriver i sitt blogginlägg Föraktet att jag har tagit så illa vid mig att jag näst intill har slutat blogga. Jag tycker inte längre att politik är värt det spott och spe jag har fått utstå. Jag tycker inte det är värt all den obetalda tid jag har lagt ner.

Jag ser partikamrater få anställning i partiet och i förlängningen arbetarrörelsen medan jag alltid får ett autosvar på mina ansökningar. Betänk då att jag i princip har lagt ner en obetald halvtidstjänst på bloggskrivandet sedan 2007. Ja, jag vet att jag låter bitter och det erkänner jag också. Därför skall det bli skönt att ta en paus från politiken. Jag blir mamma inom snar framtid och kommer att lägga ner all min kraft, energi och tid på den nya familjemedlemmen. Jag har dock behållit ett politiskt uppdrag – ersättare i Polisnämnden i Söderort.

Kanske återvänder jag tilll politiken, eller så blir jag en av de som Anna Lindh talade om:
Jag tror inte på ett parti där alla dansar i takt. Jag har med sorg i hjärtat sett hur många i min egen ålder försvunnit bort från politikens centrum, trots att de borde ha funnits där. Det är lätt för ledare eller chefer att premiera ja-sägare och stöta ut kritikerna. Hade socialdemokratiska partiet lyssnat bättre på sina egna kärleksfulla kritiker hade vi kanske haft en starkare ställning idag.

I den timslånga intervjun i programmet Min sanning upprepar Sahlin mycket av vad hon sade i Skavlan ändock anser jag att hon gjorde mycket bättre ifrån sig i detta program än i Skavlan. Även om det kom några tjuvnyp från Sahlin så verkar det som hon nu har fått den distans hon behöver till partiet. Hon uttrycker det väl i intervjun – att nu, när hon står utanför, har hon fått ett annat perspektiv. Hon kan se partiet med (näst intill) andra ögon. När hon befann sig i innanförskapet kunde hon inte se hur slutet och instängt partiet var. Hon har kommit så långt i sin ”avprogrammering” att hon säger att hon inte längre älskar partiet. 

Återigen vill jag dock fråga var fanns vårt skydd? Var befann sig de som nu propagerar för öppenhet och som nu öppenhjärtligt berättar hur slutet partiet är? Varför var Bodström tyst när vi i debattartiklar och på bloggar skrev det som senare blev Bodströms bok? När vi såg oss över axeln fanns ingen där och stöttade oss.

Jag känner så väl igen mig när Sahlin berättar i intervjun hur ensam hon kände sig när hon skulle försvara lönestoppet. Plötsligt var de, som stod bakom lönestoppet, som bortblåsta. På twitter och på facebook ser jag hur partikamrater hyllar Mona Sahlin för hennes ärlighet, hennes öppenhjärtlighet och insats i Min sanning. Sahlin räds minsann inte för att berätta sanningen. Det lustiga i kråksången är att några i hyllningskören är samma personer som var tysta när jag, Johan Westerholm, Sandro Wennberg, Peter Högberg med flera framförde samma kritik. vidare tysta var vissa inte heller.

Ja, Sahlins budskap är rätt, men hon är inte rätt budbärare. Jag önskade att fler i partiet vågade höja sina röster.

En person som sitter i partistyrelsen kom förresten fram till mig på Fotografiska museet, dagen då Stefan Löfven valdes och uppmanade mig att fortsätta skriva debattartiklar och blogga. Hen ville att jag skulle fortsätta vara en kärleksfull kritiker. Du behövs!, var hens ord. Jag frågade då denna varför hen inte själv höjde sin röst och hen såg då skräckslaget på mig. Något riktigt bra svar fick jag inte på min fråga. Det räcker inte med en ryggdunk eller ett uppskattat mejl. Det krävs att fler som befinner sig i den socialdemokratiska politiken vågar stå rakryggade och propagera för förändring. Och då menar jag inte ”nystart” utan riktig förändring.

Jag vill avsluta detta inlägg med en uppmaning till Sahlin: sluta uttala dig om partiet. Det finns stor risk att du upplevs just som en bitter, försmådd exhustru.

Sahlin är en stor politiker, vilket jag har skrivit om tidigare. Ankdammen Sverige är för liten för henne nu. Det anstår inte en sådan person som Sahlin att nöja sig med att sitta och recensera det parti som hon en gång varit partiledare för. Det är dags för henne att bege sig ut i den stora, vida världen och dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter. Jag håller det för troligt att hon kan utföra stordåd på den internationella arenan. Det skulle inte förvåna mig om hon blir en uppskattad medlare i till exempel Mellanöstern.


Jag är ingen soldat, 
jag har inga vapen att ta till, 
inga korståg jag vill gå, 
ställ mig inte i ett led, 
du får mig aldrig att stå still, 
jag fungerar inte då,
 jag är ingen soldat, 
jag tänker inte så. 
Lars Winnerbäck, Ingen soldat

På samma tema: Peter Högberg, Martin Moberg, Johan WesterholmSVTSvD 123Ab

Mona Sahlin-nostalgin

I inlägget Comeback för Det gröna folkhemmet, skriver jag om den Göran Persson-nostalgi vi fick uppleva efter seminariet Fullt upp! och efterföljande Agenda. Nu, bara några månader efter att Mona Sahlin tillkännagav att hon avgår som partiordförande, har en viss Mona Sahlin-nostalgi redan infunnit sig (här är ett exempel).

Jag vill inte skriva illa om någon av de partiledarkandidater som har nämnts i spekulationerna, men en reaktion som jag ofta möter (och som jag själv har gett uttryck för några gånger) är: ”Blir det X, då dööööööör jag!” (med variationer). Underförstått: om vi väljer ”fel” person till posten som partiordförande kommer många medlemmar (och för den delen väljare) att vända S ryggen.

Det är i dessa sammanhang som Mona Sahlin-nostalgin infinner sig. Jag har sagt det förut, men säger det igen: Jag gick inte med i partiet. Jag gick med i Mona Sahlin. Därför vill jag räcka ut en lång tunga till de personer som nu, när det är för sent, vill ha henne tillbaka. Personer som, efter år av Mona-bashing, nu hyllar henne (här är ett exempel).


Om 25-30 år, när framtidens Henrik Berggren skriver en biografi över Sahlin, kommer jag att sitta i min läsfåtölj och som den bitterfitta jag (redan) är konstatera att Socialdemokraterna har förlorat en bra partiordförande, en stor politiker och en underbar person (... på grund av några jävlar gubbar).

[UPPDATERAT]
Läs även Martin Mobergs inlägg.

Mona Sahlin hyllades under QX-galan

QX: Mona Sahlin hyllades med jubel som aldrig ville ta slut. Tack för en mångårig kamp för hbtq-personers rättigheter. Foto: Christian Hagward.

Relaterat: Sahlins stora frigörelseprojekt

Mona Sahlins sista partiledardebatt

Socialdemokraternas partiordförande, Mona Sahlin, gör sin sista partiledardebatt idag. Hon blev riksdagsledamot 1982. Då var hon den yngsta ledamoten med sina 25 år.

Det blev inte så många partiledardebatter för Sahlins del. I blott och bart en mandatperiod var hon Socialdemokraternas partiordförande. Istället för att gå till historien som den första kvinnliga statsministern, är hon nu den partiledare för Socialdemokraterna som innehaft posten kortast tid.

Flytta på er!

Under Socialdemokraternas förtroenderåd i helgen erinrade S-kvinnors ordförande, Nalin Pekgul, ombuden att när Mona Sahlin blev vald till partiordförande, sade hon uttryckligen att hon satte laget framför jaget. Det var också det som efterfrågades. Efter Göran Perssons "hela-handen-ledarskap", ville Socialdemokraterna ha en lyssnande partiledare, en ledare som satte just laget framför jaget.

Att hon så tydligt valde laget framför jaget, att hon så länge valde att lyssna framför att leda, visar att Sahlin inte klarade jobbet som partiledare, skriver Sydsvenskan. Vem kan klara av att vara ledare för ett parti som ville ha en kompis, en mamma, en lagspelare, en kommunikatör och en ideolog i en och samma förpackning? Och därtill... när det blåser kallt, pekar alla på "ledaren" och säger att det är hennes fel.

Jaget har avgått, men laget stannar kvar. Jaget har tagit ansvar, men laget tror att i och med att jaget lämnat, behöver de inte ta ansvar. De tror att det räcker med att ledaren går (vissa tror till och med att de istället kan ta över jobbet som partiordförande). Låt mig därför citera Katrine Kielos:

Tja, Östros, Sahlin och Österberg diskuterar ersättningsnivåer och kallar det förnyelse. Ni har gjort det sämsta valet i modern tid eftersom ni inte kunde läsa samtiden. Flytta på er. Det är inget personligt. Bara flytta på er.
För en tid sedan sade Sven-Erik Österberg till Ekot, som svar på om han kandiderar till posten som partiordförande:

Det finns bara en persons fråga som jag kommer att svara på och det är valberedningens ordförande om det skulle bli aktuellt. Då ska jag röja vad jag känner för den frågan. I det här läget har jag inget annat svar.
På samma fråga svarar Thomas Östros:

Jag tycker att man ska ha en väldig respekt för den här processen. Det innebär att det inte finns några kandidater.
I Socialdemokraterna går det nämligen inte att säga att man kandiderar till posten (det gjorde Mona Sahlin på 90-talet och se hur det gick). Inte heller ett nej, är ett nej (vilket Göran Persson gjorde och se hur det gick). Så hur går man då som socialdemokrat tillväga om man vill visa att man är intresserad av posten som partiordförande?

1. Man kan skriva några debattartiklar, där man kritiserar andra sossar. Exempel på detta är Lena Sommestad och Morgan Johansson. I samma Eko-inslag ovan sade Johansson att han inte är aktuell för partiledarposten. Glöm det. Han kandiderar. Lyssna bara på lördagsintervjun med honom (där han bland annat sågar Mona Sahlins tal, vilket han gör för att distansiera sig från Sahlin och det gäng han själv tillhör).

2. Man kan, som
Veronica Palm och Mikael Damberg gjorde, kalla till en presskonferens där man varken säger bu eller bä, utan (i likhet med Östros och Österberg) hänvisar till de politiska processerna inom partiet. Dock får de båda kritik eftersom de har varit för "angelägna", i och med presskonferensen.

3. Man kan, som i
Thomas Bodströms fall, skriva att man kandiderar till posten, fastän man inte gör det (fastän man gör det).

Flytta på er!, skriver Kielos. Östros och Österberg kommer att tolka de orden som att de ska flytta upp ett snäpp och bli partiledare. Därför håller jag med Sanna Rayman när hon uppmanar valberedningen att ta "kandidaterna" på orden:

Vet ni vad som hade varit sjukt roligt? Om Socialdemokraternas valberedning tog alla eventuella partiledarkandidaters uttalanden på orden. Så snopet! Varenda en som uttalat sig oklart, negativt och undflyende avförs pronto från listan möjliga kandidater.
Jag vill se kandidater som träder fram och säger: Jag kandiderar! Det här vill jag göra! Här är min programförklaring! Valberedningen får gärna bjuda in till en öppen utfrågning av kandidaterna (och nej, Berit Andnor, det handlar inte om någon Idol-tävling, utan om öppenhet och transparens).

Foto: skärmdump från DN.

Andra som skriver om Socialdemokraterna är Peter Andersson, Mary X Jensen, Peter Högberg, Jonas Sjöstedt, Folkbladet, Lena Sommestad, Peter Karlberg, Johan Westerholm, Dagens Arena, Aurora Gullberg, Peter Johansson, Fredrik Olsson, Martin Moberg

Maktens djävulska frestelser

Why is it that people long for political power, and why, when they have achieved it, are they so reluctant to give it up?
Václav Havel

När jag läser att S-toppen kan bli kvar - trots "förnyelsen" (där förnyelsen består i Mona Sahlins avgång), går mina tankar till ett tal som Václav Havel höll i Köpenhamn om maktens djävulska frestelser. Talet finns att läsa i sin helhet här. Även Gustav Fridolin hänvisar till Havels tal i debattartikeln Politiken har blivit en karriär. Fridolin skriver bland annat:
[...] även de gamla masspartierna blir alltmer elitpartier. Partierna förvandlas, precis som i Duvergers studier av elitpartier, i allt större utsträckning till rena kampanjorganisationer med syfte att vinna nästa val, snarare än folkrörelser som förvaltar medborgarnas åsikter. Man säger ibland att om partierna fortsätter tappa medlemmar som nu så finns snart inga partier kvar. Men strukturer har en obehaglig vana att överleva sig själva.

Genom Sifo-mätningar, spinndoktorer och PR-konsulter förvandlas de politiska partierna till rena åsiktsapparater i beslutsmaskineriet. "Vad är det som får en människa att välja en viss pyttipanna av tre stycken som ligger där i frysdisken? Det är där politik börjar", avslöjar Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann.

Moderaterna uppger själva att de övervägt att avskaffa medlemmarna och låta partiledningen utse partiets representanter. Anledningen till att man inte gjort så, än, är att medlemmarna "ger idéerna legitimitet i debatten, styrelser och stämmor behövs för att döma i konflikter, och vi behöver medlemsavgifterna". [...] Det politiken behöver idag är inte fler som vrålar från läktaren, knyter näven i byxfickan eller berättar hur spelet borde spelas. Politiken behöver inte fler supportrar, utan fler spelare.

Demokrati kanske är som kärlek - när vi tar den för given så dör den. Eller kanske är demokratin som en stol i ett arbetsrum för riksdagsledamöter. Om man ser den som en självklarhet så har den genast förlorat allt annat värde än att härbärgera en bakdel.

Demokratin är inte de människor som sitter i riksdagen, den är inte enbart ett sätt att förvalta ett land utan framförallt den upplevelse av delaktighet som människorna som bor där känner i de beslut de gemensamt fattar. Och då måste fler få möjlighet att göra en vända in i politikens maskinrum.
Politikern blir fånge i sin egen ställning, hos sina förmåner och i sitt ämbete. Det som uppenbarligen bekräftar hans identitet och därigenom hans existens håller i själva verket på att omärkligt ta hans liv ifrån honom, säger Havel i sitt tal.

Alla politiker är tyvärr inte lika klarsynta som Václav Havel och Gustav Fridolin. Maktens djävulska frestelser har drabbat delar av Socialdemokraternas partistyrelse. De kanske är, som Havel säger, fångar i sin egen ställning, hos sina förmåner och i sitt ämbete? Peter Högberg skriver i sitt inlägg Klockan tickar inte för dem som sitter kvar...:
Den nu sittande partistyrelsen har lett socialdemokratin till sitt sämsta val någonsin. Många av dem som idag sitter har dessutom suttit sedan valet 2006. Med andra ord varit med och dirigerat två förlust val. Att inte låta medlemmarna pröva deras ansvar och förtroende anser jag vara mycket beklagligt och kan skada den resa som partiet måste göra. Jag med flera har drivit linjen att det behövs 2/3 nya i partistyrelsen.

Det är inte rimligt att man nu låter Mona Sahlin bära ansvaret för att socialdemokraterna har förlorat två val. Så jag ber er nu att ställa era platser till förfogande och låta medlemmarna pröva förtroendet för er. Med att inte göra det i detta sammanhang av kris som partier befinner sig i kan bara tolkas på två sätt rädsla eller egoism. Visa mod avgå och ställ era platser till förfogande. Har ni tur så får ni medlemmarnas förtroende igen...
Jag håller med Högberg fullt och fast. I mitten av denna månad, på SvD Brännpunkt, uppmanade jag, tillsammans med Annika Högberg, Sandro Wennberg och Johan Westerholm ledamöter i partistyrelsen att ställa sina platser till förfogande. Vårt krav var (och är) att minst hälften ska lämna partistyrelsen. I nuläget ser det ut att bli en - Mona Sahlin. Den usla eftervalskampanj, som jag skrev om igår, blir om än mer löjlig i och med oviljan och fegheten som nu stora delar av partistyrelsen visar upp. Maktens djävulska frestelser...

Johan Westerholm har skrivit två inlägg på samma tema: Socialdemokraterna: Ynkryggarnas sammansvärjning och Socialdemokraterna: Partistyrelsen skriver historia.
Peter Andersson: Middagsbjudningen fixar efterträdarfrågan?
Staffan Lindström: Vi behöver ledare - inte strutsar
Peter Johansson: Skarpt läge för Parti(S)tyrelsen – Vem tar täten och säger upp sig?


Sahlins stora frigörelseprojekt

Journalister kom fram till mig med höjda ögonbryn och frågade om jag också var ”en sån där”. Jag svarade då att jag demonstrerade för alla människors lika värde, precis som jag har demonstrerat mot krig och rasism tidigare. Uppenbarligen ansåg de att det var konstigt att jag gick just där, som om det var skillnad på sexuell läggning och andra diskrimineringsgrunder.
Mona Sahlin berättar hur det var att gå i prideparaden de första åren (då hette det inte pride utan frihetsveckan). Då var toppolitikern Sahlin tämligen ensam om att gå i paraden. Då var det Sahlin och Gudrun Schyman och nu är "alla" där (utom Göran Hägglund).

Mona Sahlins hbt-historia har QX illustrerat i bilder, men vad bilderna inte visar är vilket motstånd Sahlin har mött (och fortfarande möter) inom SAP. Socialdemokraterna talar gärna om alla människors lika värde och rätt, men när det kommer till kritan är partiet konservativt, mossigt och gubbigt. Två sossar får personifiera detta motstånd: K G Abramsson och Harald Ullman. Den sistnämnda skriver i AiP om Socialdemokraternas valkatastrof:
I stället för att tala till det arbetande folket om hur S skulle kunna göra livet lite bättre, vände man sig till särskilt utsatta grupper. Exempelvis långtidssjuka, långtidsarbetslösa, invandrargrupper, etniskt-religiösa minoriteter, homo-, bi-, och transsexuella och givetvis de som är upprörda över att det finns herr- eller damtoaletter – och inte könsneutrala dito.
De könsneutrala toaletterna har sitt ursprung i en debattartikel i DN. I sin text, har Ullman lyft toaletterna ur sitt sammanhang. Läser man hela debattartikeln i DN (och besitter kunskap om hatbrott och heteronormen) är förslaget om könsneutrala toaletter ett bra förslag. När jag läser Ullmans artikel, får jag därför en bitter eftersmak i munnen.

I Aftonbladets ledare Sahlin utvecklade sitt partis idéarv, skriver Åsa Petersen:
Hbt-rörelsen har anledning att sakna en politiker som inte bara stöttade deras frågor, utan tog aktiv del i kampen. Socialdemokraterna har anledning att tacka en politiker som inför­livade nya perspektiv på mänskliga rättigheter i partiets idéarv.
Sahlins kamp för hbt-personers fri- och rättigheter bör ha ett eget kapitel i de biografier som skrivs och kommer att skrivas om Sahlins politiska gärning.

Nu till pudelns kärna: kommer Socialdemokraterna, med den nya partiordförande i spetsen, fortsätta Sahlins kamp för hbt-personers fri- och rättigheter? De frågor som finns kvar, efter äktenskapet, kan upplevas som rena rama sprängstoffet. Många av dessa frågor är svåra, kontroversiella och obekväma (se Hbt-socialdemokrater Sveriges hbt-politiska program för exempel) men om inte vi socialdemokrater driver dessa frågor - vilket parti skall då göra det?

Det är banne mig vår förbannade skyldighet att fortsätta Sahlins stora frigörelseprojekt.

[UPPDATERAT]

Peter Johansson och Martin Moberg på samma tema.

Ett öppet parti, ej ett befästat...

Johan Westerholm, Annika Högberg, Sandro Wennberg och jag har skrivit en debattartikel på SvD Brännpunkt. Artikeln bör läsas i sin helhet, men om jag ska välja ut ett stycke, blir det följande:
Av samma skäl finns det goda grunder att avkräva programförklaringar från var och en som idag sitter i partistyrelsen, individuella programförklaringar som ska omfatta just deras visioner och politiska lösningar och hur de vill att dessa skall uppnås. Detta skapar ett underlag för valberedningen och extrakongressen att ta ställning till om dagens enskilde ledamot har förmåga och idéer nog att leda partiet vidare.
I samma veva säger Ardalan Shekarabi, som tillsammans med Anna Johansson leder Socialdemokraternas kriskommission, till Dagens Eko att det vore bra om de intresserade kandidaterna istället gick ut offentligt och berättade vilken politik de står för:
Det är ingenting specifikt för det Socialdemokratiska partiet utan alla svenska partier har ju den traditionen. Men är det en sund tradition? Jag tycker inte att det är det. Vi behöver nog komma till en situation där människor mycket tydligare presenterar sina politiska ståndpunkter och också lägger fram en idé om hur det parti som man kandiderar för ska utvecklas.
Kulturbloggen, Tokmoderaten, Peter Andersson, Kristian Krassman, Peter Högberg och Rasmus Lenefors skriver också om vår debattartikel. Erik Laakso skriver på samma tema.

Öppna kriskommissionen (ÖKK) startades av bloggare inom det progressiva nätverket NetRoots. På hemsidan finns ÖKK:s första rapport (om organisation) och inom snar framtid publiceras rapport numero due (om idéutveckling).

S-krisen i toner

Inspirerad av Katrine Kielos och Fredrik Jansson, har Anders Eriksson skapat en låtlista på Spotify för att sätta musik till Socialdemokraternas kris. I skrivandets stund består listan av 125 låtar (hela åtta timmar).

Till Anders Eriksson ställde HBT-sossen följande fråga:
Om du måste välja ut fem låtar från listan som beskriver var Socialdemokraterna befinner sig just nu - vilka skulle det vara?

Talking Heads: Road To Nowhere

Ryan Adams & Allison Pierce: Why Do They Leave?
Bright Eyes: We Are Nowhere And It's Now
Four Tops: Reach Out, I'll Be There
Journey: Don't Stop Believing

Lyssna på S-krisen här!

Varför ska en makttriangel avgöra vem som blir partiordförande?

Inflytandet över vem som blir Sahlins efterträdare ligger till stor del hos de nordliga skogslänen. De planerar att samarbeta med S-distrikten i Stockholm och Skåne ska väljas. Det visar en rundringning som DN gjort (s. 11 i pappersversionen).

350 ombud kommer att representera Sveriges socialdemokrater vid extrakongressen i mars. Skogslänen i norra Sverige (Västerbotten, Västernorrland, Värmland, Gävleborg, Dalarna och Jämtland) har tillsammans 98 ombud. Lägg till Skåne (34 ombud) och Stockholms stad och län (46 ombud) och denna makttriangel kan avgöra vem som blir Socialdemokraternas partiledare i mars 2011. Att DN buntar ihop Stockholms stad och län i det här fallet, må vara hänt. Det är ändock illa att ett fyrspann kan avgöra hela partiledarfrågan.

Måste det vara så här?

Nu är det endast fyra månader kvar tills extrakongressen och mitt förslag är svårt att genomföra, men i framtiden önskar jag se att gräsrötterna inom partiet får mer inflytande. Interndemokratin skulle gynnas av att alla medlemmar fick rösta. Det går att genomföra medelst E-demokrati. Låt medlemmarna rösta via SMS eller internet (för de som inte har eller vill använda internet eller mobiltelefon finns andra lösningar). Om vi kan deklarera via internet och SMS, borde vi även ge våra medlemmar den möjligheten.

Läs även:
Johan Hassel: ”S behöver en öppen process”
Aftonbladet:
Här förs en orädd debatt
Johan Westerholms två inlägg Socialdemokraterna: När media förolämpar en gruppledare och Socialdemokraterna: Ett djupt mänskligt parti
Sandro Wennberg: Guldklockan väntar - ingen VU-ledamot vald efter 2006
Rosemari Södergren: Sagan om när medierna blev kungamakare – eller när blev medier valberedning för S?
Peter Högberg: Vad vill ni i partistyrelsen? Kan ni tillföra något?
Aftonbladet: Den verkliga S-förnyelsen
Dagens Arena: Farlig signal om sänkta ambitioner
Viktor Tullgren: I'm all outta gum
Peter Andersson:Och fram med svaren: I vad består förnyelsen! och Mediala partiledarspekulationer - Finn fem fel
Milischia Rezai: Rosornas krig

Mats Engström: Kvinnorna går - männen stannar?
Martin Moberg: En sak i taget heter det visst...

Det goda samhället

Jämlikheten är socialdemokratins stora projekt.
Där behövs ingen förnyelse

Mona Sahlin

Rosemari Södergren på Kulturbloggen ställer frågan Socialdemokraterna måste bestämma sig: för vems skull finns de? Södergren skriver om några människor som hon känner, människor som anser att deras frågor inte togs upp i valrörelsen. Om jag har förstått Södergren rätt, vill hon att Socialdemokraterna skall vara ett parti för de maktlösa. Självklart ska vi vara ett parti för de maktlösa, men vi borde ha högre ambitioner än så. Jag vill att Socialdemokraterna skall vara ett parti som främjar det goda samhället.

Sedan i oktober i år har Social Europe Journal tillsammans med Compass, Friedrich Ebert Stiftung och Soundings publicerat en serie texter om det goda samhället och en ny politisk ekonomi. Fredrik Jansson, som bloggar på Tankar från roten, har till exempel varit med och bidragit med texten Welfare Capitalism or Capitalist Welfare? I sitt blogginlägg Vad är en socialdemokratisk politisk ekonomi? har Jansson bäddat in nedanstående klipp:





Även Kajsa Borgnäs (som leder gruppen Idédebatt och omvärldsanalys i Socialdemokraternas kriskommission) har bidragit till debatten om det goda samhället med texten Swedish Social Democracy Is In Need Of A New Narrative. Ja, det finns många läsvärda texter på Social Europe Journals hemsida, men vi behöver också föra debatten om det goda samhället här i Sverige.

Arbetarrörelsens tankesmedja har startar projektet Vad är socialdemokrati?, men går projektet att jämföra med det samarbete vi ser mellan Social Europe Journal Compass, Friedrich Ebert Stiftung och Soundings? Tanksmedjan fokuserar på utredningar, rapporter, seminarier, konferenser och rundabordssamtal. Vilka är inbjudna till Tankesmedjans projekt? Får alla vara med och bidra?

Öppna kriskommissionen (ÖKK) startades av bloggare inom det progressiva nätverket NetRoots. Här är alla välkomna att diskutera. ÖKK är helt öppen, men när jag går in på hemsidan för ÖKK och går ner till kommentatorsfältet för kommissionens första rapport åtefinner jag blott och bart 23 kommentarer.

Inom snar framtid kommer ÖKK att publicera sin andra rapport (idéutveckling). Jag önskar då se fler kommentarer och fler blogginlägg. Jag vill gärna se diskussioner om och kring det goda samhället och en ny politisk ekonomi.

Andra som skriver: Ylva Johansson, SR, Johan Westerholm, Peter Högberg, DN, SvD, Svensson, Rasmus Lenefors, Kristian Krassman, Mats Engström, Eva Rundkvist, Aftonbladet, Peter Johansson, Martin Moberg, Peter Andersson, Dagens Arena, Rebella, Aftonbladet2, Johan Sjölander

Mona Sahlin avgår

För en stund sedan såg jag Socialdemokraternas presskonferens som sändes från Sveavägen 68. Innan presskonferensen tjoade och tjimmade Expressens journalist, Niklas Svensson, att han minsann hade källor som avslöjat för honom att Sahlin skulle avgå. Det var inte förrän Sahlin, med egna ord, berättade att så var fallet, som jag insåg att det här verkligen hände. Socialdemokraternas partiordförande, Mona Sahlin, avgår efter endast fyra år som partiledare.

När jag läser Claes Krantz inlägg, nickar jag och håller med. Varför ska endast Sahlin avgå? Varför just nu? Partisekreterare, Ibrahim Baylan, var med på presskonferensen, men han meddelade inte sin avgång. Varför inte? Tror verkligen partidistrikten att Socialdemokraternas kris är löst i och med Sahlins avgång?

Mein Gott! De närmaste månaderna blir inte roliga.

Extrakongressen ska äga rum vecka 12 (mars) nästa år. Kommer den kongressen att fokusera på personer och organisation enbart? Eller kommer de ombud (samma gamla vanliga ombud från Stockholms stad kommer sannolikt att skickas till kongressen) att också diskutera en smula politik?

Tidigare inlägg: Vilse i pannkakan

Vilse i pannkakan

Mona Sahlin brukar å ena sidan säga att hon inte gick med i partiet utan att hon gick med i Olof Palme. Jag å andra sidan brukar säga att jag inte gick med i partiet utan att jag gick med i Mona Sahlin. Så ni kan förstå att jag just nu känner mig vilse i pannkakan.

Efter valförlusten, sade Mona Sahlin att det var fel på vår politik. 30,66 procent röstade på Socialdemokraterna i valet 2010. Röstade 1827497 människor på fel politik? Vad vill Sahlin? Ta ytterligare steg mot en borgerlig politik? Ska S bli en blek kopia av de nya Moderaterna? Och dessa röster som höjs för att Sahlin ska avgå... som sagt - jag gick inte med i partiet - jag gick med i Mona Sahlin. Socialdemokraterna utan Sahlin? Tyvärr kan jag inte se någon axla Sahlins mantel.

Efter valförlusten har min partikamrat, Johan Westerholm, levererat det ena briljanta blogginlägget efter det andra. Jag däremot har hamnat i en svacka. Nej, det är inte blott och bart en bloggsvacka, den går djupare än så.

Jag blev medlem i Socialdemokraterna 2006. Jag bytte en passion (arkeologi) mot en annan (politik). I fyra år har jag varit en del av en rörelse. Jag har suttit i styrelser, jag har skrivit motioner, varit med i arbetsgrupper, jobbat ett år som ombudskvinna för S-kvinnor i Stockholm, jag har skrivit ett antal blogginlägg och en och annan debattartikel. Ett otal kvällar och helger har ägnats åt möten, konferenser och föreläsningar. Jag vet inte hur många middagar som bestått av mackor som serveras i anslutning till dessa möten.

Nu, när hela havet stormar, vill jag fly. Jag kan mycket väl tänka mig att plocka fram kartongen i förrådet. Kartongen som består av skärslevar, lusekoftor, raggsockor, kängor, stövlar, regnkläder, vattenpass, blåkläder, pennset med mera och därefter packa den stora ryggsäcken för att bege mig till Irland eller Tyskland och ägna mig åt utgrävningar i några år.

Jag vill vända Sverige och Socialdemokraterna ryggen. Jag vill stiga upp klockan fyra på morgonen, bege mig till utgrävningen, slita i mitt anletes svett, för att på kvällen vara så trött att jag endast orkar äta (och kanske ta en öl) innan jag somnar. Under den tiden vill jag inte ha några nyheter från Sverige, men när jag kommer tillbaka har Socialdemokraterna återuppstått som en fågel Fenix ur askan. Sahlin är starkare än någonsin och Socialdemokraterna har återfått väljarnas förtroende.

Men nej, jag vet att jag kommer att stanna kvar i Sverige och att jag fortsätter mitt politiska engagemang i Socialdemokraterna. Just nu är det bara så jävla kaotiskt i mitt parti.

The world is a vampire, sent to drain



Rosornas krig, kris och kaos i S, hemliga S-planer, Östros slår tillbaka... rubrikerna i gammelmedia och i nätverksbaserad media är många i dessa dagar. Personligen känner jag en viss mättnad. Hur många gånger kan man läsa om borgerlig medias spekulationer om vem som blir statsminister efter Mona Sahlin utan att kräkas?

Borgerlig media är som en vampyr, en vampyr utskickad för att suga ut allt blod ur oss.

Vi kan endast få svar när Socialdemokraternas förtroenderåd sammanstrålar 4 december. Vi kan endast få svar när Socialdemokraternas extrakongress äger rum (i maj-juni 2011).

För er som fortfarande inte har tröttnat rekommenderar jag följande inlägg:
Peter Högberg, Peter Andersson, Johan Westerholm, Jytte Guteland,

En sluten och mossig organisation på många sätt



Ovan har jag bäddat in ett klipp från onsdagens nyhetssändning i Tv4. I slutet av klippet säger Socialdemokraternas partiledare, Mona Sahlin, följande:
Vi är en ganska sluten och mossig organisation på många sätt. Har man inte vuxit upp i partiet, i Unga Örnar och i SSU, så är det inte lätt att ta sig in med nya idéer. Det måste jag också vara med och ta ett ansvar för att förändra, men jag är inte vald som partiledare bara för att vara det när det är kul och enkelt. Nu behövs ledarskap!
Jag gick med i partiet 2006. Det gjorde även min partikamrat Johan Westerholm. Vi har många gånger suttit och diskuterat hur svårt det är att ta sig in i partiet. På våra bloggar har vi även skrivit om svårigheterna att få in en fot. Nu senast med inläggen Socialdemokratisk förnyelse: Mot vitalisering eller mot avgrunden och S behöver en blodtransfusion.

Jag hoppas att de ord Sahlin yttrade igår (också i Rapport upprepade hon dessa ord), inte bara var ord, utan att hon verkligen menade vad hon sa.

Dammluckorna har öppnats

Hvad vilja socialdemokraterna? August Palms ord kommer den närmaste tiden att inte handla om politik utan om person. Det stod klart igår, när dammluckorna öppnades.

Fram tills nu har det blott och bart sipprat några droppar från dessa dammluckor. Det är ingen hemlighet att jag önskar se en annan partisekreterare och en annan ekonomisk talesperson, men det är politiken jag sätter i första rum. Nu har fokus skiftat helt från politik till person, något jag ser med oroliga ögon.

DN skriver idag om Mona Sahlins "hemliga" plan - Operation utrensning. Aftonbladets ledare använder istället ordet skuggspel:
I går kom äntligen beskedet att Mona Sahlin vill att Socialdemokratins ledning, inklusive hon själv, ska ställa sina platser till förfogande [...] I verkligheten hänger gårdagens besked nämligen ihop med de anonyma avgångskrav som ställts på partisekreterare Ibrahim Baylan och partiets ekonomiska talesperson Thomas Östros. I verkligheten spelar Mona Sahlin och hennes närmaste medarbetare nu ett spel via media som handlar om att Baylan och Östros ska få skulden för valförlusten. Mona Sahlin slåss för sin politiska framtid och det är inget fel med det.
Igår skrev Erik Laakso en intressant debattartikel och jag håller med honom fullt och fast i det han skriver. Personfrågorna riskerar nämligen att skymma den oerhört viktiga ideologidebatten.

Jag och Laakso reagerade till exempel på precis samma sätt när vi läste Morgan Johanssons utspel i SvD. Johansson vill i och med detta utspel profilera sig som partiledarkandidat och det är väl endast en tidsfråga innan Thomas Bodström sätter sig på ett plan och återvänder till Sverige. Läs gärna Laaksos artikel i sin helhet.

Vi måste börja med våra värderingar och vår problemanalys. Värderingarna och problemanalysen måste lägga grund till en ideologisk plattform, som vägleder politiken i olika sakfrågor, skriver Lena Sommerstad på sin blogg och jag tar fasta på hennes ord.

Då jag sitter i Öppna kriskommissionens (ÖKK) redaktionsutskott för just idéutveckling, kommer jag de närmaste dagarna att ägna mig åt detta arbete. Jag har 23 A4-sidor att gå igenom, sidor fulla med förslag på socialdemokratisk idéutveckling. 23 sidor från personer som är aktiva i det progressiva nätverket NetRoots. Lägg till en mängd blogginlägg och diskussioner via mejl och andra fora och vi har en flod att ösa ur. Medan dammluckorna står vidöppna, kommer jag och andra inom ÖKK att ösa ur floden istället.

I skrivandet stund vet jag inte vart vi ska, men vi ska komma dit!

Fler på samma tema: Peter Andersson, Tokmoderaten x 2, Mats Engström, Eva-Lena Jansson, Rebella, Peter Högberg, Johan Westerholm, Martin Moberg, Peter Johansson, Peter Högberg2, Sandro Wennberg, Staffan Lindström, Robert Noord, Martin Moberg2, Johanna Graf, Lena Sommestad2,
SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, DN1, DN2, DN3, DN4, Expr1, Expr2, Expr3, AB1, AB2, AB3, Dagens Arena

Karl Rove till Sverige (igen)

Vad har Karl Rove, Ed Harcourt och Ryan Adams gemensamt? Svaret är: de är alla tre Sverigeälskare. Adams och Harcourt kommer titt som tätt till Sverige för att spela och festa. Karl Rove kommer inte till Sverige för att spela, så varför kommer han hit? Peter Andersson skriver på sin blogg:
Dagens opinion har uppfattat att de negativa politiska kampanjernas mästare, Karl Rove, kommer till Sverige. President Bush ex-vice-stabschef har varit i vårt land tidigare, något som några av oss ibland har tyckt oss se i valkampanjerna. Vad KR nu ska göra i Sverige, förutom ett engagemang hos ett tevebolag förefaller lite luddigt. Dagens opinion noterar helt kort att det är en "icke publik visit". Karl Rove har i alla fall vänner här i landet, inte minst tankesmedjan Timbro som på Roves hemsida citeras som gott exempel på uppskattade engagemang som Rove har gjort.

Ska måhända Karl Rove ha en fördjupningskurs för Moderaterna i ämnet The Art of Negative Campaigning?

Lästips: Will anyone hold Karl Rove accountable for his lies this time? och Karl Rove is attacking the sanctity of marriage på Americablog.
Tidigare inlägg: Ytterligare ett exempel på smutsig valrörelse.
Annika Högberg har också bloggat om Sverigeälskaren Karl Rove

Where the Wild Roses Grow*

Mona Sahlin talar på valvakan. Foto: Lena Dahlström/Socialdemokraterna

Den öppna kriskommission (ÖKK) har slagit till igen. Ett antal bloggare inom det progressiva nätverket NetRoots har skrivit ytterligare en debattartikel. Denna gång i Expressen och artikelns rubrik är Sahlin måste be om nytt mandat.

Medan tystnaden näst intill är total vad beträffar Socialdemokraternas 52-huvade kriskommission pågår det en intensiv debatt i ÖKK. Debatten sker i facebookgruppen, på bloggar och i kommentatorsfältet på hemsidan. Vidare har vi publicerat vår första rapport som avhandlar Socialdemokraternas organisation (och inom snar framtid kommer ÖKK:s andra rapport).

Saxat från debattartikeln i Expressen:
Tre dagar efter Socialdemokratins förlustval presenterades partiets kriskommission. Nu, en dryg månad efter det att kriskommissionen presenterades, har kommissionen börjat formera sig men varken partistyrelse eller kriskommission har ännu presenterat en programförklaring än mindre en tidslinje för arbetet. Vi efterlyser åtgärder för att komma ur den situation av händelse och beslutsvakuum som råder nu.

Det är, bedömer vi, lika viktigt för partiledningen och kriskommissionärerna att visa ett tydligt ledarskap som det är för partiledningen att söka ett tydligt stöd hos förtroenderådet för sina åtgärder. Förtroenderådet - som är partiets högsta beslutande organ mellan kongresser - har som viktigaste fråga att tydligt markera huruvida de stödjer partiledningen och dess vilja till en konstruktiv och genomgripande kris- och reformhantering när de nu samlas den 4 december. Utan detta stöd riskeras mycket av vitaliteten och öppenheten i de konstruktiva diskussioner som krävs. Utan detta stöd riskeras all reformering och framtida val.
NetRoots - där växer Socialdemokraternas vilda rosor.

Läs mer hos Annika Högberg, Sandro Wennberg, Roger Jönsson, Peter Högberg, Johan Westerholm, Martin Moberg, Rebellabloggen, Peter Johansson OCH Per Ankersjö som skriver ett ovanligt snällt och bra om NetRoots och ÖKK). Ankersjö skriver bland annat:
Om jag vore Mona Sahlin skulle jag se krisroots som ett sundhetstecken och lyssna på dem. Troligen har de bättre koll på problemen än den officiella kriskommissionen.
Tidigare debattartikel i Aftonbladet kan du läsa här (bortse dock från den missvisande rubriken).

Jag rekommenderar även Anna Ekelunds artikel Mona har inga superkrafter.

Titeln till detta inlägg har jag hämtat från Nick Cave and The Bad Seeds tillsammans med Kylie Minogue.