Jag är inte förvånad

SvD "avslöjar" att Socialdemokraterna är långt ifrån sitt mål att var fjärde politiker ska vara under 35 år. Jag är inte förvånad. I inlägget Åldersstrukturen i SAP skriver jag bland annat:

Det har skett en halvering av antalet partimedlemmar sedan 90-talet. Ja visst har vi haft lyckade kampanjer och värvat medlemmar till socialdemokraterna, men med tanke på att majoriteten av sossarna är gamla, räcker det inte. Fortsätter utvecklingen finns inte det här partiet om tio-femton år, har Mona Sahlin sagt. Sahlin har även sagt Bara det att jag själv tillhör de yngre i partiet säger en del. Sahlin är 50+.
Jonas Morian konstaterar att våra vallokomotiv (som jag skrivit om här) inte förändrar bilden:

De nio toppolitiker som nu ska turnera land och rike runt har en medelålder på
48,5 år, med Leif Pagrotsky, 58, som äldste representant och Ibrahim Baylan,
38, som yngste. Inget ont om Baylan, men jag är själv 38 och känner mig inte
direkt som någon ungdomsrepresentant.

Om SvD hade borrat ännu djupare, hade denna drake även visat på bristen av invandrare, funktionshindrade, hbt-personer... Visst finns vi på listorna, men sällan på valbar plats. Själv befinner jag mig på 25:e plats på landstingslistan för min valkrets.

Precis som Morian anser jag mig inte vara en ungdomsrepresentant (jag är född 1973) men det finns 40-åringar i partiet som sitter på så kallade ungdomsmandat.

Sossar som äntligen har fått en plats i riksdagen, landstinget, kommunfullmäktige är inte beredda att ge upp den platsen i första taget. De har varit unga SSU:are som efter lång och trogen tjänst äntligen fått platsen och tänker sitta där till döddagar. Det är inte sunt. Därför anser jag att vi borde ha tidsbegränsade uppdrag i likhet med Miljöpartiet. Sitt gärna i riksdagen två (kanske till och med tre mandatperioder), men därefter är det någon annans tur.

Därtill... för att få en plats i partiet så krävs lång och trogen tjänst inom någon av sidoorganisationerna. Jag blev medlem 2006. Jag saknar denna bakgrund, men jag har andra erfarenheter. Partiet tar inte tillvara på människor som kommer "utifrån".

Tidigare inlägg: Nomineringstider är mörka tider (Del III), Inga överraskningar. Bara trist och tråkigt, Åldersfördelningen på Stockholm AK:s ombud till partikongressen.

Peter Andersson skriver också om artikeln.

Inga kommentarer: