Åldersstrukturen inom SAP

Det har skett en halvering av antalet partimedlemmar sedan 90-talet. Ja visst har vi haft lyckade kampanjer och värvat medlemmar till socialdemokraterna, men med tanke på att majoriteten av sossarna är gamla, räcker det inte.
-
Fortsätter utvecklingen finns inte det här partiet om tio-femton år, har Mona Sahlin sagt. Sahlin har även sagt Bara det att jag själv tillhör de yngre i partiet säger en del. Sahlin är 50+.
-
I lördags var jag på en medlemskonferens i Bagarmossen. 180 personer hade anmält sig till denna konferens och Stora salen var fullsatt. Dock blev jag lite nedstämd när jag såg hur hög medelåldern var.
-
Mikael Kinnunen och jag skulle hålla i seminariet Valrörelsen på nätet. Jag skulle främst prata om bloggar, twitter, bloggy, YouTube och Facebook. Vi skulle hålla samma seminarium två gånger denna dag och vår kommunikationsombudsman hade bokat den Stora salen till oss.
-
Om jag ska vara ärlig, så kom det inte så många på vårt seminarium. Medelåldern var återigen väldig hög. Dock fanns det vissa ljusglimtar. Några "gamlingar" fanns faktiskt på Facebook och nästa dag såg jag att några av dem, som varit på vårt seminarium, hittat till Twitter. Vad jag fick erfara är att det är en utmaning att tala om de "nya medierna" med människor som föredrar papperstidningar.
-
Jag har all respekt för de äldre inom mitt parti. De har stor erfarenhet och kunskap, men det finns något oundvikligt och det är döden. Därtill finns det ett visst motstånd mot"det nya". Hellre dörrknackning, valstuga och torgmöte än Twitter, YouTube-filmer och blogg. Min förhoppning med den kommande valrörelsen är att kombinera dessa.
-
Partitopparna är lyriska över Barack Obamas kampanj (ja, det gäller förresten alla partitoppar oavsett parti). Jag undrar bara hur SAP ska försvenska denna kampanj och genomföra den, då medelåldern i vårt parti är så hög?
-
Den brinnande frågan är dock Hur ska vi gå till väga för att rekrytera yngre till vårt parti?
-
Uppdatering:
Lite gladare blir jag när jag läser i AiP S medlemsras stoppat – 100 639 medlemmar
(Bild: Old People In 2050 by Lore Sjöberg)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant att du bloggar om detta som jag i flera olika politiska forum diskuterat.
Det som är svårt är, tycker jag, att få medlemmar att inse att vi kanske måste ändra strategier i våran jakt på medlemmar.
Få nappar på mina förslag. Eller de säger "ja, kanske, det låter ju vettigt" men sedan inget mer.
Detta borde vi diskutera mer.

Alexandra Einerstam sa...

Anna - vilka är dina förslag?

Anonym sa...

En grej kanske skulle vara att det var lättare att få vara med och bestämma och påverka än idag. Som det är nu (i Stockholm) så har man som "vanlig" medlem bara möjlighet att vara med och bestämma när det gäller att välja ombud till representantskapet en gång om året och är det är dags att välja kongressombud (som mest varannat år).

Jag skrev en motion om att öppna upp representantskapet (N15) (som styrelsen dock valt att yrka avslag på) där:

Vi föreslår därför

• Att representantskapet öppnas upp så att alla arbetarkommunens medlemmar har yttrandeoch
förslagsrätt på representantskapsmötena i mån av plats. Undantaget arbetarkommunens
årsmöte och första höstmötet.

• Att alla representantskapsmöten ska ha politiska teman som bestäms av arbetarkommunens
årsmöte inför varje verksamhetsår, med undantag för årsmötet och första höstmötet som
hanterar personval- och stadgefrågor och är allmänna motionsmöten.

• Att informationspunkterna från de socialdemokratiska grupperna i de folkvalda parlamenten
begränsas till ett minimum.

Kent Filppu sa...

Problemet är väl inte bara medlemsantalet. Grundproblemet är att S valt att börja med att forma regering (dvs förhandla med andra partier), sedan ska politiken som arbetsgrupperna enas om tas av partiet. Därefter ska medlemmarna ut och valarbeta, dvs dela ut papper. De flesta som blir medlemmar i ett parti gör det för att påverka politiken inte för att valarbeta. När regeringen för krig mot folket och oppositionen består av att vilja ändra kommatecken i regeringens politik så är det svårt att locka folk till partiet.

Tobias sa...

Sjalv undrar jag om det verkligen behovs en ungdomsforening pa det har sattet. Fast iofs sa ar det ju bra att dom finns.

Jag tror inte (s) kommer sluta existera utan ett stort ungdomsforbund. Bara forandras.

Anonym sa...

meget interessant, tak