Lite gnäll så här i början av år 2009

Jag avslutade år 2008 med att läsa fel på mitt schema. Jag var övertygad om att jag inte skulle jobba 23/12 och den dagen fick jag en massa utskällningar och något som heter "otillåten frånvaro" (vad konsekvenserna av detta är, vet jag inte. En varning?). Jag gjorde ett misstag och nu känns min anställning som vakt otrygg.
-
Förra året var ett händelsrikt år. Mycket politik! Jag blev sambo. Jag började jobba halvtid som ombudskvinna för S-kvinnor i Stockholm och gick ner till halvtid på mitt jobb som vakt. De två eller tre pass i veckan som vakt har varit jättesköna.
-
Jag älskar måndagarna, då jag sitter i en lugn reception med trevliga människor runt omkring mig. Måndagar har jag även fri tillgång till internet (och ni som läser min blogg, vet att jag producerar flest inlägg på måndagar). På (vanligtvis) tisdagar har jag suttit i GG. Även det är ett lugnt objekt. Där har jag inte haft tillgång till nätet, men jag har tagit med mig min bärbara dator och tittat på film och serier. Jag har spelat scrabble (ni kan ladda ner programmet gratis här). Jag har läst skönlitteratur. Jag har vidare renskrivit protokoll och jobbat med andra politiska saker. Allt detta under betald arbetstid. Ibland jobbar jag även i en tredje reception. Där är det mer att göra, men det är underbara arbetstider (7-14). När måndagen och tisdagen är avklarade, har jag gjort min halvtid som vakt och kan ägna mig åt S-kvinnor och politik resten av veckan.
-
Nu har de ändrat mitt schema (utan att fråga mig). I detta fall tror jag att förändringen är av ondo. I morgon ska jag gå lära på det nya objektet. I övermorgon jobbar jag "skarpt" på det nya objektet. Arbetstiderna är 7-18.
-
Förra årets schema var med andra ord fantastiskt. De kommande tre månaderna är det upp-och-nedvända-världen. Jag önskade att jag fick ha kvar mitt gamla schema, för timmarna räcker inte till.
-
Nu är det motioner, nomineringar, årsmöten, kallelser, ombud, verksamhetsberättelser, hemsida, kampanjer, manifestationer, demonstrationer, seminarier, föredrag och valrörelser... Hur ska jag hinna med allt?
-
Samtidigt har jag bara en projektanställning på S-kvinnor. Det är också en otrygg anställningsform. Tänk om de säger upp denna projektanställning den sista maj?
-
Det är lågkonjunktur. Det är kris! Arbetslösheten stiger. Så många varsel! Vem som helst kan bli uppsagd eller varslad. Vem som helst kan bli sjuk. I och med nuvarande regering så har Sverige blivit kallt (och då talar jag inte om vädret). Klimatet har hårdnat. Regeringen anser att alla ska arbeta. Med alla menar de även de som inte kan arbeta. Progressiv MS - du ska ändå prövas på övrig arbetsmarknad!
-
Tänk om jag blir arbetslös eller blir uppsagd?! Vad ska jag göra då? Tänk om jag blir sjuk?Kommer regeringen att tvinga mig flytta? Kommer regeringen att tvinga mig jobba trots att jag är sjuk? Kommer regeringen att tvinga mig att jobba med något som jag vantrivs med?

Inga kommentarer: