Hur kommer en högerallians att se ut, utan kristdemokraterna?

Jag förlitar mig aldrig på opinionsmätningar. Läs mitt inlägg Opinionsbildning viktigare än opinionsmätning, så vet ni min inställning till dylika mätningar.
-
Den senaste opinionsmätningen fick mig dock att börja tänka på hur en högerallians skulle se ut, utan kristdemokraterna. Finns det en anledning till att statminister Fredrik Reinfeldt vägrar svara på frågan om hur han och moderaterna kommer att förhålla sig till Sverigedemokraterna? Se klippet nedan, där Luciano Astudillo ställer frågan till Reinfeldt och Reinfeldt vägrar svara:


Neoredaktionen har också tänkt i samma banor och skriver i artikeln Manuset ingen vill skriva:

I Neo:s artikel målas också tre scenarier upp - Samling i mitten, Tjuren vid hornen och Stabilitetspakten.


Jag föredrar kristdemokraterna framför Sverigedemokraterna, men just nu ser det mörkt ut för kd. Hur ska kd gå tillväga för att inte hamna under fyraprocentsspärren?

Om kristdemokraterna åker ut i riksdagsvalet 2010 och Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen är det ett som är säkert - politikerscenen kommer radikalt att förändras. Sverigedemokraterna, som hitintills verkat i kulisserna, kommer plötsligt att stå på scenen.
-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är klart att kristdemokraterna kommer att vara kvar i riksdagen efter 2010, om inte baserat på egen styrka så till följd av taktikröstning av borgerliga väljare. Samma sak hindrar (v) och (mp) från att kunna åka ur riksdagen i formsvackor (men givetvis då av sossar som taktikröstar).

När åkte ett riksdagsparti (förutom dagsländan NyD) ur riksdagen senast?

Anonym sa...

Miljöpartiet åkte ut.