Lyssnar Sahlin för mycket på de mediala spinndoktorerna?

Den frågan ställer Helle Klein i Aftonbladets ledare Sahlin måste återta sitt självförtroende. Mitt svar på Kleins fråga är ja. Sahlin lyssnar alldeles för mycket på sina snurrmästare. Klein skriver även:
-
Och plötsligt var hon just den där fantastiska Mona som intog scenen, talade politiskt och personligt och berörde publiken på ett alldeles enastående sätt. Hon hade tryck i rösten och utstrålade självförtroende. Många konstaterade efteråt att de inte hade sett Mona Sahlin så bra på länge.
Varför ser vi inte denna Sahlin i riksdagen? Är det en självpåtagen censur i någon sorts iver att verka statsmannalik? Lyssnar Sahlin för mycket på de mediala spinndoktorerna i stället för att samtala med politiska tänkare om idéer och samhällsbygge?
-
Jag vill inte se en laid back, cool statsmannalik Mona Sahlin i riksdagens talarstol. Jag vill ha en oppositionsledare! Jag vill se Sahlin arg, jag vill att hennes ögon ska glöda av ilska. Jag vill att hon höjer rösten. Jag vill att väljarna här i Sverige ser en människa som brinner för rättvisa, solidaritet, frihet, jämlikhet och feminism.
-
Peter Akinder har ställt frågan Vem ska vi lyssna på? i Östran (Klein tar även upp Akinders artikel i sin ledare). Vad beträffar Akinders artikel, håller jag också med honom. Även för den som är partipolitiskt aktiv i SAP, är det svårt att veta vem som är talesperson för ett specifikt område. Jag håller det för troligt att, efter partikongressen i år, kommer detta att utkristalliseras.
-------------------------
Under strecket

Inga kommentarer: