Slopa informationsplikten för HIV-positiva

HBT-socialdemokraterna i Stockholm skrev förra året ett hbt-politiskt program. Programmet håller nu på att omarbetas och kommer i en ny version under detta år (förhoppningsvis även antaget av HBTs Sverige). Bland mångt och mycket vill vi att informationsplikten för hiv-positiva tas bort ur Smittskyddslagen.
-
Vi är inte ensamma om att tycka det. Även RFSL, Hiv-Sverige och RFSU vill avskaffa informationsplikten. Så här skriver Lena Lennerhed i en krönika:
-
Men det finns delar av smittskyddslagen som RFSU ställer sig kritiska till och som aktualiserats när det gäller hiv, till exempel informationsplikten. Den innebär att den som lever med hiv alltid måste informera en tilltänkt sexualpartner om sin hiv-status. RFSU anser att informationsplikten bör avskaffas därför att den kan vara kontraproduktiv. Informationsplikten riskerar att invagga människor i en falsk trygghet, där man utgår från att den som inget säger är fri från hiv. Smittskyddslagen lägger hela ansvaret på den smittade.
RFSU anser istället att alla människor måste ta ansvar för att inte utsätta sig själva eller andra för risker
.
-
Hans Olsson skriver:
-
Det är en inhuman lag. Hur ska exempelvis en 16-åring som är hiv-positiv och precis ska inleda sin första relation (med eller utan kärlek) kunna berätta? Hur många gånger orkar man bli avspisad för att man är ärlig? Och varför har inte (de som tror de är) hiv-negativa ett eget ansvar att skydda sig. Varför använder de inte kondom istället – eller väljer celibat. Det är bara att välja, men skyll för guds skull inte på hiv-positiva. Det är bara fegt, ynkligt och utstötning av klassiskt snitt.
Det är hiv-negativa som är problemet. Informationsplikten är inte till för att folk ska ha säker sex, utan för att vi (som tror vi är) hiv-negativa ska kunna säga nej och tack och hej.

-
I dagens Aftonbladet har Åsa Petersen skrivit en ledarkrönika om hiv och informationsplikten -Man är tvungen att vara ensam med hiv. Läs den!

5 kommentarer:

Echmech sa...

Det är en inhuman lag. Hur ska exempelvis en 16-åring som är hiv-positiv och precis ska inleda sin första relation (med eller utan kärlek) kunna berätta?

Hur många gånger under den relationen kommer kondomen spricka? Hur stor är inte risken att ett par som lever tätt inpå varandra riskerar smitta via ytliga sår eller dylikt. Klart som fan att en HIV-positiv har en skyldighet att berätta. Försök jobba för en acceptans av HIV-smittade och information kring sjukdomen istället för att ignorera det faktum att det är en dödlig sjukdom.

Echmech sa...

Sry.. missade att det var Hans Olsson som skrivit den biten.

Anonym sa...

Echmech - En sprucken kondom innebär en smittorisk. Däremot finns ingen risk att ett par som lever med varandra smittar varandra på ett icke-sexuellt sätt om det inte är så att den ena partnern får ett blödande sår och den andra får en mängd blod på slemhinnor eller i sår.

Ingen studie har hittills kunnat påvisa smitta mellan två människor som lever ett normalt vardagsliv tillsammans.

Echmech sa...

[...] om det inte är så att den ena partnern får ett blödande sår och den andra får en mängd blod på slemhinnor eller i sår.

Det kanske är så att råkvinnliga fembögar aldrig utsätter sig för vassare föremål än fluffiga kuddar å fjäderboer. Vad vet jag...
Vad jag däremot vet är att jag, både på min fritid och i mitt jobb, ofta utsätter mig för aktiviteter som kan resultera i småsår. Dessutom är min erfarenhet av kondomer att de faktiskt relativt ofta går sönder. Alla kanske inte har problemet med kondomer som spricker men jag är inte direkt ensam i min vänskapskrets om att ha dåliga erfarenheter av det. Jag skulle därför mycket gärna vilja veta om personen ifråga har HIV innan jag inleder ett förhållande eller ett one night stand.

Hur skulle jag då reagera om en person berättade det innan? Jag skulle omedelbart tacka nej till både sex och partnerrelation. Jag är helt enkelt inte beredd att ta risken att åka på HIV. Ingen brud i världen är värd den risken.
Är jag då diskriminerande?

Låt de som är beredda att ta den kalkylerade risken ta den men ge oss för i helvete en chans att göra det valet.

Anonym sa...

Varför ska ens egen kåthet och sexualitet vara så otroligt viktig att man har sex med andra utan att informera sin partner om sitt HIV. Snacka om att ha en sanslöst egoistisk hållning. Det äcklar mig rent ut sagt att det finns folk som tänker såhär.