HBT-sossen tipsar om andras blogginlägg (och en tidskrift)


En fredag, som denna, passar jag på att lyfta andra nätrötters blogginlägg.

Idag har Alliansfritt Sverige släppt rapporten Dags att tala klarspråk som innehåller tydliga diagram, som visar utvecklingen i arbetslöshet och sysselsättning under både Socialdemokraterna och Regeringen Reinfeldt. Rapporten slår fast att:

•Arbetslösheten var hög i början på 00-talet, under Socialdemokraternas styre. Den började dock vända nedåt under våren 2005.
•Nedgången i arbetslösheten fortsatte under Alliansens styre, men avtog för att sedan nå nivåer som är betydligt högre än vid maktövertagandet.
•Sysselsättningsgraden är sonika bevisligen betydligt lägre, och andelen arbetslösa betydligt högre än vid maktövertagandet 2006.


Marika Lindgren Åsbrink tycker inte att vårpropositionen innehåller några större nyheter, men att den fördelningspolitiska bilagan är intressant, då den visar att de fattiga blivit fler.

Fredrik Jansson har läst J.K. Rowlings ideologiska manifest i The Times, där hon bland annat skriver varför hon – trots sina enorma inkomster – inte röstar på högern eller har valt att bosätta sig i ett skatteparadis.

Opassande skriver om det nya hotet - privatlivet, men blir lycklig av Nina Paleys sång:



Johan Westerholm drömmer om en ren valrörelse, men är pessimist.

Kulturbloggens Kulturfyra handlar denna vecka om frukt, kött och vikt. Mina svar: 1. Jag äter hellre grönsaker än frukt och grönsaker äter jag varje dag, 2. Idag svarar jag att melon är min favoritfrukt, men i morgon kommer kanske svaret bli ett annat, 3. Eftersom min fru varit vegetarian, men numer äter kött ibland (och då i princip vilt), äter vi mest vegetarisk mat hemma (ute passar jag på). Kött äter jag kanske en eller två gånger i veckan, 4. Under vinterhalvåret är det dåligt med promenad. Räknas rond som promenad?

Tidskriften FiB skriver om poeten och kallskänkan Jenny Wrangborg som i maj kommer ut med sin första diktsamling. Wrangborg pryder även omslaget.

Tidigare tips: HBT-sossen tipsar om andras blogginlägg (och en rapport från Tankesmedjan

Inga kommentarer: