"Så är det att ha mens"

För några år sedan berättade en gynokolog för mig att jag har en liten ärrvävnad på livmodern. Han kallade det endometrios och berättade vidare att det var anledningen till mina svåra menssmärtor och att min mens var riklig och lång. Han avslutade med orden "det påverkar inte din fertilitet". Dock påverkar det mitt liv. I inlägget Om män hade mens skriver jag bland annat:

Själv vaknade jag i morse och gick dubbelvikt till toaletten (med uppsvälld
mage), grävde fram en gigasize, tjock binda i badrumsskåpet som jag klistrade
fast i mina "menstrosor" (läs stora, åtsittande mamelucker), gick därefter till
köket och åt en knäckebrödsmacka för att sedan sluka två orudis (receptbelagd
medicin för mina menssmärtor). Jag kröp därefter ner i sängen och väntade på att
orudisen skulle kicka in.
Jag har fått sjukskriva mig från jobbet fler gånger på grund av min menssmärtor. Ett otal gånger har jag blött så många gånger, att inget intimskydd i världen har kunna stoppa läckaget. Jag har provat akupunktur, olika receptbelagda medikament, värmeflaska och konjak alternativt whisky. De två första dagarna av min menstruation vill jag helst vara nedsövd, så att jag slipper smärtorna. Mina problem är dock små vid en jämförelse med Ulrika Westlunds. Läs hennes artikel Kvinnor med endometrios får ingen hjälp - läkarna kan för lite.

Tidigare inlägg: Om män hade mens (Del II)

Inga kommentarer: