Nomineringstider är mörka tider

En ung S-tjej kontaktar mig på Facebook (FB). Hon är arg! Henne S-kvinnoklubb har valt att inte nominera henne på grund av att hon har barn. Hon kan ”bli aktuell om några år, när barnen är stora”. Hon har vidare mejlat till styrelsen för kvinnoklubben där hon framför sina åsikter om det som har skett. Tror ni att hon har fått något svar? Svaret är nej. En ung S-kvinna som inte blir nominerad av hennes äldre syster ( de flesta i klubben är 20-40 år äldre än henne) – jag kan bara finna ett ord – vedervärdigt! Till på köpet har ingen S-kvinna i kvinnoklubbens styrelse svarat på hennes mejl – jag kan bara finna ett ord – respektlöst!
-
Jag blir så upprörd att jag berättar om tjejen i min statusruta på FB. 17 personer kommenterar min status och alla är lika upprörda som jag.
-
Johan Westerholm skriver på sin blogg att hans kandidatur är ifrågasatt. Viskningar i mörkret, som vill försvåra hans kandidatur, men han duckar inte utan ger svar på tal i sin blogg - What you see is what you get, skriver han. Raka rör!
-
Elizabeth Sahlén Karlsson skrev igår i sin statusruta på FB:
-
Tänk att vi har så många ivriga kandidater till nomineringar, att det ska sparkas på varandra... och vi vill styra Sverige? Man ska fan, vara modig för att låta sig nomineras, eller ens yppa att man är intresserad... och det mest fantastiska, ...bakom ett antal procent av leenden, står en strateg som när som helst säljer dig för en röst...
-
Hennes status föranledde 13 kommentarer, varav två av dessa lyder:

Hanna: Liza, när jag får höra elaka saker, som jag vet inte stämmer så brukar jag tänka att det säger mer om den som säger det än om mig. så länge man vet vad man är och vad man står för så gäller det att inte låta saker krypa in under skinnet på en..kram
-
Ulrika: Instämmer helt med vad Hanna säger! Samtidigt är det inte så lätt alla gånger. Det har ju läckt ut en del annat också som valberedningen har diskuterat om oss som valt att acceptera nominering. Det märkliga är ju att valberedningen inte kontaktat oss under sitt arbete, så att eventuella frågetecken kunnat rätas ut. Jag vet i alla fall att jag blev sårad när jag hörde att valberedningen inte tyckte att jag skulle stå på listan pga vem jag är tillsammans med. Förstår att du reagerar när du får höra dåliga argument om varför du inte skulle "passa". Det vore betydligt bättre om valberedningen kontaktade dig och diskuterade vad som hänt tidigare och hur du ser på framtiden, istället för koka sin egen soppa. Jättetråkigt Liza, men som sagt, det säger betydligt mer om dem än om dig... Kram!
-
Falangsossar är Sossar som stöder varandra, som till exempel sitter i varandras valberedningar och som viskar i mörkret (= sprider rykten). I nomineringstider förändras föreningskulturen och interndemokratin sätts ur spel. I krig och kärlek är alla metoder tillåtna, verkar devisen vara i nomineringstider.
-
Jag satt på ett nomineringsmöte här om veckan och sade minst fem gånger "Vi ska nominera alla som vill bli nominerade". På mötet fanns nämligen röster för att vi endast skulle lyfta vissa kandidater.
-
Ovanstående är endast ett fåtal exempel på det som äger rum bakom kulisserna. Fulspel vill jag kalla det och därför avskyr jag nomineringstider inom vårt parti. Borde inte vi, som parti, se bortom vänskap, maktpositioner, skitsnack et cetera och se vad som är bäst för partiet? Det kanske är dags att vissa inom partiet träder tillbaka till förmån för andra? Om många i partiet, beter sig som skitstövlar i nomineringstider, kan någon ge mig en enda anledning till varför vi ska ha regeringsmakten om vi behandlar varandra på detta vedervärdiga sätt?

6 kommentarer:

Anders Eriksson sa...

Jag är så sjukt glad att stå lite vid sidan av just nu. Hade verkligen inte pallat engagera mig fullt ut i nomineringsprocessen, som den ser ut nu.

Alexandra Einerstam sa...

Anders, jag förstår dig! Den är ful, ful, ful...

Calle Fridén sa...

Och det kommer bli fulare - för det finns inga gränser för vad de som inte håller måttet kommer att ta till för att få vara kvar i rampljuset

Anders Eriksson sa...

Socialdemokratin tappade stora delar av den begåvade, unga generatiomnen vi idag känner som "68:orn" när det begav sig, genom att inte släppa in dem och ta upp deras frågor. Det ligger inte helt avlägset att det känns som att det är på väg att upprepas.

Hanna sa...

Hej.
Vad bra att du tar upp det här ämnet. det var jag som skrev kommentaren på Liza s fb status om att inte låta elaka kommentarer krypa in under skinnet. Men det är svårt, man börjar tvilvla på sig själv, man känner sig dum för att man tackade ja till en nominering.

För några år sedan sade en manlig parti " kamrat" till mig; Så synd att du har små barn Hanna, annars hade du kannat bli gruppledare för någon nämnd". Han själv hade flera barn i samma ålder som mina.

Jag blir ledsen och så innerligt trött på att vi inte är bättre än så här när det kommer till nomineringar.

Hälsningar Hanna

Anonym sa...

Alexandra,
Förslaget att alla som vill bli nominerade kan nomineras tycker jag är ett bra förslag. Hanna, vi sitter i samma AK styrelse och du har som du säger föreslagit det. Kommer inte ihåg det, men vi kan väl ta det igen?
Förutom Hannas berättelse om den sk partikamratens uttalande kan jag säga följande. Som tar var, blev Hanna gruppledare. I socialnämnden där jag själv sitter som ersättare. Och Hanna är en enormt skicklig, kunnig och insatt gruppledare och ett föredömme för en sann socialdemokrat. TROTS, att hon har små barn hemma..... eller kanske just därför?

Hälsn Liza
Elizabeth Sahlén Karlsson