Kulturfavoriter?

Idag skriver SvD om makthavarnas kulturfavoriter och boken Folkvald kultur: Socialdemokrater älskar Bruce Springsteen, moderater har årskort på operan och vänstern läser bara Jan Myrdal. Eller?
-
Att många Sossar har Bruce Springsteen som sin absoluta favorit har jag skrivit om i ett tidigare inlägg (Bruce Springsteen v. Melissa Etheridge). Jag har träffat få Sossar som säger att de gillar opera. Varför det förhåller sig så, lämnar jag osagt.
-
SvD har frågat följande fem frågor till några makthavare:

1. Största scenupplevelse?
2. Favoritbok?
3. Största konstupplevelse?
4. Favoritfilm?
5. Största musikupplevelse?

Kulturbloggen kör ju sin Kulturfyra och idag tänker jag köra en Kulturfemma. Vad svarar du på ovanstående frågor? Glöm nu inte att lämna länken till ditt svar här i en kommentar. Pinga gärna nyligen. Här kommer mina svar:
-
1. En pjäs baserad på boken Kamalas bok, som Teater Galeasen satte upp för flera år sedan.
2. Det går inte att välja en bok! Istället skriver jag Inger Edelfeldt, Franz Kafka och Else Lasker-Schüler.
3. Den Kongelige Afstøbningssamling i Köpenhamn.
4. Det går inte välja en film! Istället skriver jag Krzysztof Kieślowski, Pedro Almodóvar och Bigas Luna.
5. Det är nog en konsert med Broder Daniel på en nation i Uppsala på 90-talet (jag kommer inte ihåg om det var på Kalmars nation eller Upplands nation).
-
Tidigare inlägg:
Opera och Socialdemokrati
-
[UPPDATERING]
Kulturbloggen avslöljar att en tredjedel av högerregeringens statstråd vägrade svara på fem små frågor om kultur.

2 kommentarer:

Karin Berg sa...

Ååå vad kul! Jag ska svara på min blogg. =)

Din vän sa...

Jag sitter på bokmässan nu och det är rätt rörigt här. Men jag ska absolut svara på frågorna, fast kanske först i morgon.
Jag har förresten precis varit på presskonferens för boken där folkvalda svarar på vilken kultur som betytt mycket för dem.
Rosemari