Caligula

Alltid när Jan Björklund uttalar sig om den svenska skolan ser jag Caligula framför mig. Inte den romerska kejsaren Caligula, utan den sadistiska latinläraren i filmen Hets (spelad av Stig Järrel). I DN idag läser jag att Björklund har svängt 180 grader i frågan om behörigheten till yrkesprogrammen. Om detta skriver Peter Andersson och Kristian Krassman.
-
I fredags skickade Skolverket ut ett pressmeddelande: Orsaker till försämrade skolresultat kartlagda: Social bakgrund har fått större betydelse. Segregeringen har ökat, systemskifte i och med decentralisering, särlösningar blir allt vanligare det vill säga differentiering, individualisering och en förändrad lärarroll är orsaker till att den sociala bakgrunden har fått större betydelse:
-
Effekten av de förändringar som rapporten belyser är att skolan blivit allt mindre likvärdig. Stöd från hemmet har fått större betydelse för elevernas möjligheter att nå bra resultat eftersom skolan blivit sämre på att kompensera för elevers sociala bakgrund och olika förutsättningar.
-
Detta är ett utslag av Björklunds förda skolpolitik.
-
Jan Björklund har en militär bakgrund och jag kan inte låta bli att misstänka att hans drömskola är en svensk variant av West Point. Eleverna ska ha skoluniform och lärarna ska patrullera klassrummen iförda höga, blanka stövlar och ridspö i högsta hugg. Björklund talar gärna om mobiltelefoner och kepsar, men var finns visionerna för den svenska skolan och då menar jag förstås inte visionen om ett svenskt West Point?

Läs även Martin Mobergs inlägg och Ingvar Perssons ledare i Aftonbladet.

Inga kommentarer: