Kvinnor på gränsen till chefsposition

Ovanstående fotografi är från Swedish Matchs årsredovisning 2007. Årsredovisningen är full med fotografier av framgångsrika kvinnor och män (som snusar). Fotografierna bekräftar de föreställningar/fördomar jag har gentemot kvinnor (och män) som innehar chefspositioner: snygga dräkter eller power suits, iPhones, papperstunna datorer, caffe latte i take awaymuggar, kvinnor som äter några salladsblad till lunch, kvinnor som röker dyra cigarrer (glöm inte att det är Swedish Matchs årsredovisning), kvinnor som på kvällarna hänger i någon designad bar och dricker vin, för att nästa morgon, redan klockan fem, träna på ett gym.
-
De sinnebilder (eller stereotyper) som fotografierna förmedlar är just karriär, framgång, storstad, smak, stil och makt. Kvinnor i chefspositioner vill förmedla framgång, makt, smak och stil och anammar naturligvis de attribut (och den attityd) som krävs för detta.
-
Karin Friberg efterlyser dock kvinnor som är dåliga förebilder. På sin blogg skriver hon bland annat:
-
När jag ser mig omkring i affärsvärlden efter kvinnor på ledande befattningar, ser jag ett antal otroligt duktiga, kompetenta, smarta, driftiga och helt fantastiska kvinnor. De är gräddan av den kvinnliga eliten. Där de träder fram, överglänser de männen med hästlängder. [...] Som kvinna ser man bara en massa powerwomans och tänker: Hjälp, jag kommer aldrig att kunna bli eller vara som hon! Det är nog ingen idé att jag ens söker ett chefsjobb. [...] För att kvinnor överhuvudtaget ska VÅGA söka en chefsposition, måste de se att även en normalt genomsnittligt duktig kvinna kan klara av chefsrollen. Jag står gärna som exempel som en halvkass kvinnlig IT-chef för att få andra kvinnor att känna: Ameh, om hon kan, så kan väl jag!
-
Jag har fått ett nytt jobb. Ett jobb med en otrolig utvecklingskapacitet och som mycket väl kan innebära att jag inom en snar framtid innehar just en ledande befattning. Om tjänsten utvecklas i den riktning som jag (och det företag jag kommer att jobba för) vill - hur vill jag då bli uppfattad av andra, av våra kunder?
-
Om en smal, vältränad kvinna i dyra skor, märkesblus och power suit förmedlar makt och framgång - hur ska jag då förhålla mig till det? När jag jobbar som vakt har jag uniform, men är inte en business suit också en slags uniform? Hur skall jag visa min särart bland andra kvinnor i ledande befattningar? Mitt signum är ju converse (och två Pippi Långstrump-tofsar). Kommer jag att överge converse till förmån för svarta skinnskor?
-
I den brittiska teveserien Cracker säger huvudpersonen Fitz: I drink too much, I smoke too much, I gamble too much. I am too much. Trots sina laster och sin excentrism är Fitz en sjuhelvetes rättspsykolog. Jag är övertygade om att kvinnor kan vara/är framgångsrika chefer, även om de bär converse (och snusar). Jag vill inte vara en i mängden. Jag vill vara Alexandra!
-
Bloggat:
http://www.tara.se/bloggare/christina-olsson/2009/09/13/stafetten-briljanta-kvinno/index.xml
http://ulricatorning.blogspot.com/
http://www.sjumilakliv.se/2009/09/dalig-forebild-im-in/
http://tankarilosvikt.wordpress.com/2009/09/13/stafettpinnen-briljanta-kvinnor/
http://wheelforcemedia.blogspot.com/2009/09/skippa-disken-och-gor-karriar-istallet.html
http://svenssonliv.blogspot.com/2009/09/stafettpinnen-briljanta-kvinnor.html

1 kommentar:

Tobias sa...

Jag tror hon har ratt. Vi behover daliga forebilder for att kanna oss mer kapabla. Helt plotsligt fattar jag varfor folk kollar pa Reality TV... :S

Jag tror att de "goda" forebilderna har samma inflytande pa man. Annars skulle det inte vara sa fa som utbildar sig. Det ar ju flera kvinnor pa hogskola och universitet nu.

Kanske borde ses som en jamstalldhetsfraga ocksa?