Några ord om kyrkovalet

5,6 miljoner personer var röstberättigade men knappt 12 procent släpade sig till valurnorna igår. Jag har själv gått ur Svenska kyrkan, men min fru kandiderade, så jag drog mitt strå till stacken och skrev några inlägg om kyrkovalet här på bloggen (och deltog på valvakan)... men 12 procent?!
-
På grund av det låga röstdeltagandet lyckades mörkermännen roffa åt sig ytterligare mandat. Ja, jag väljer att kalla dem så: Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna (läs till exempel detta dokument 20 Argument [doc] som finns på en av Kristdemokraternas hemsidor) och Frimodig kyrka.
-
Totalt har nu motståndare till samkönade äktenskap 38 av kyrkomötets 251 mandat (nio mer än under tidigare period). Mitt parti, Socialdemokraterna, är fortfarande det största partiet med 71 mandat. Motståndet mot samkönade äktenskap är således inte så stort som media (och mörkermännen) vill göra gällande.
-
Snart ska kyrkan bestämma om synen på samkönade äktenskap och om att ha kvar vigselrätten. Det avgörs av det sittande kyrkomötet, alltså inte av dem som valdes igår. Det finns en stor majoritet för.
-
Dock vill jag återvända till Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Frimodig kyrka. Förutom att vara motståndare till samkönade äktenskap, vill de se en lag mot hädelse, i likhet med den Irland har fattat? Vill de se en lag som förbjuder "främjandet av homosexualitet", i likhet med den Litauen har fattat? Ja, och så var det rätten till fri abort, där vi har ivriga förespråkare i bland annat Italien som vill inskränka på denna rätt. Vad säger Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Frimodig kyrka om aborträtten?
-
Om fler hade röstat i detta kyrkoval hade vi sluppit mörkermännen. Ni som hade rösträtt och avstod från att rösta igår - kan ni berätta varför ni inte tog tillvara på rösträtten?

-
Andra om kyrkovalet:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om homosexuella får gifta sig i kyrkan, vet jag inte var denna värld är på väg. Det ska de f*nimej inte få göra! Äktenskapet är, enligt kristen tro, mellan EN MAN OCH EN KVINNA! Svårt att fatta? Homosexuella äktenskap hör inte hemma i kyrkan, de får gifta sig någon annanstans, men INTE i kyrkan!

Alexandra Einerstam sa...

En av mina favoritartiklar om äktenskap (som jag länkat till ofta i denna blogg) är skriven av språkvetaren Catharina Grünbaum (DN) och jag väljar att citera Grünbaum återigen:
-
ÄKT- I ÄKTENSKAP är ett gammalt germanskt ord med betydelsen 'lag' och speciellt 'förbindelse om samlevnad som ingås under lagliga former'. (Det är samma ord som i tyskans Ehe, 'äktenskap'.) Att ta någon till äkta är att ingå en sådan förbindelse. Adjektivet äkta med betydelsen 'riktig', 'genuin', 'inte konstgjord', är en senare utveckling av grundordet.Äktenskapet är alltså en juridiskt grundad form av samlevnad som reglerar och skyddar parternas egendom, avkomma och kvarlåtenskap.Att äktenskap aldrig tidigare har använts om samlevnad av personer av samma kön beror på att varken lagen eller kyrkan har erkänt en sådan livsform. Lika lite som giftermål för personer av samma kön, för den delen.

http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/aktenskapet-blir-konsneutralt-1.526585