En valvinnare: Vi vill riva upp FRA-lagen. Punkt!

Jag vill höra Mona Sahlin säga "Vi vill riva upp FRA-lagen!" och därefter punkt. Inget "men", "och" eller "istället"... inget FRA Light.
-
Sossar mot Storebror har varit en välbehövlig röst i partiet och i debatten kring integritet. Några av dessa Sossar skrev en briljant motion och sju arbetarekommuner skickade in den till partikongressen. Partistyrelsen har dock valt att avslå den till förmån för en annan motion, vilket föranledde ett ilsket inlägg (Va fan. Måste jag bli Pirat. Jävla SAP) från Anders Widéns sida. I två senare inlägg ( Guldläge för Sossepirater och Den blåsta organismen folkrörelse -vs- Partiet som är en folkrörelse) är Widén inte lika förbannad.
-
Det vore dock en stor förlust för Socialdemokraterna om Anders Widén blev Piratpartist. Vi behöver "Sossepirater" i vårt parti. Framför allt behöver vi partikamrater som kan förklara för andra partikamrater vad FRA, IPRED, datalagringsdirektiv, ACTA och andra integritetskränkande förslag och lagar innebär i realiteten.
-
Därför är det oerhört viktigt att S-bloggare, Sossar mot Storebror och kongressombud stenhårt driver dessa frågor under partikongressen. Jag kommer att vara på kongressen i egenskap av bloggare och kommer att rapportera kontinuerligt om bland annat detta.
-

6 kommentarer:

Anders sa...

Helt riktigt. I mina ögon måste denna fråga in i valrörelsen.
Den negligeras, eller nedvärderas, av alltför många jag möter inom partiet.
Dom upplever den som parentetisk, för dem handlar det om jobben, jobben, jobben. Samt möjligen arbetsrätt.

De tror att de breda väljarlagren skiter i integriteten.

Må vara. Men Piratpartiet är det enda parti mig veterligen som växer så det knakar....

Så. Du har alldeles rätt. Frasen "Vi vill riva upp FRA-lagen. Punkt."
skall, måste vara med i buketten av olika budskap vi ska nå ut med.

Frasen är dessutom bra :)

Nicklas Eriksson sa...

Växer PP fortfarande?

Källa på det?

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Nicklas:

Piratpartiets medlemssiffror under det senaste året går lätt att hitta här:

http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik

Kort sammanfattning - de har legat stabilt på nästan exakt 50.000 medlemmar nu, i flera månader.

Och jag önskar Sossar mot Storebror lycka till. Att göra (s) till "integritetskämpar" npg det mest effektiva sättet att få alliansen att ändra sig snabbt...

Anders sa...

Nicklas, även Lake:
Jag tror att det är rätt anmärkningsvärt att PP ligger still.

Har för mig att de tar in medlemmar genom att personen ifråga anmäler att den vill vara medlem.
Sedan tas medlemmen bort om inte ny anmälan görs varje kalenderår.


Ett annat sätt att se på saken. I år i mars var pp 10.000
Nu i sep är de 50.000.

De har inte precis stått still i år.

Visst hade väl både SAP o Lakes C varit rätt glada över en sådan tillströmning...

Jag tycker nog att pp är en rätt god indikator på att frågorna om integritet är fruktansvärt viktig.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Japp en ökning på 40000 medlemmar på ett år hade nog Centerpartiet också varit ganska glada övar, istället för årliga minskningar...

Anonym sa...

Utmärkt skrivet, Alexandra! Jag kommer också att vara på kongressen. Vi ses där!

vänligen

Thomas