Igår började jag läsa Den grå vågen (red. Katrine Kielos) och i ett avsnitt, med titeln Slå upp portarna, släpp ut dinosaurierna!, skriver Peter Gustavsson och Jonas Nygren bland annat:
-
Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann har till tidningen Fokus sagt att han ser politk som ett val liknande det konsumenterna gör när man väljer mellan olika varor i snappköpets frysdisk:
"Vad är det som får en människa att välja en viss påse pyttipanna av de tre stycken som ligger där i frysdisken? Det är där politik börjar och det är det jag utgår ifrån när jag tänker politik."
Vi menar att denna liknelse förlöjligar de val som medborgarna gör vart fjärde år. Att välja ett parti går inte att jämföra med den dagliga inköpslistan efter jobbet på Konsum.
-
Därefter vill författarna snarare jämföra politik med en stor investering och jämför Socialdemokraterna med en Volvo. Jag vill varken se politik som pyttipanna eller Volvo. Dock vill jag gå tillbaka till det som Schlingmann skriver om pyttipanna.
-
Igår möttes jag av ovanstående affisch utanför min Icaaffär. På Ica kan man välja att, förutom de traditionella märkena, Icas egna märken: Euroshopper, Ica, Ica Eco eller Ica Selection. Författarna anser att Schlingmann förlöjligar de val som medborgarna gör vart fjärde val, när han jämför politik med tre olika påsar pyttipanna, men vilket val man än gör - om det så är pyttipanna eller parti, handlar det väl ändock om samhörighet, identitet och i fallet pyttipanna - ekonomi?
-
Euroshopper är Icas billiga märke. Euroshopperprodukter köps av människor som är 1. prismedvetna 2. Inte har råd med något annat 3. Eller en person som upptäckt att Euroshoppers salladsost faktiskt är godare än Apertinas feta.
Icas eget märke köps av personer som 1. anser att märket är fullt jämförbart med "originalmärket" 2. att en Icaprodukt är godare än Ica Selection eller Euroshopper 3. är mainstreemkonsumenter.
Ica eco köps av 1. Miljömedvetna personer som har råd 2. Miljömedvetna personer som egentligen inte har råd att köpa ekologiskt men som prioriterar att köpa ekologiska varor. 3. Människor som tycker att en ecoprodukt, till exempel de små pastasnäckorna är godare än Barillasnäckorna.
Ica Selection köps av 1. Människor som har råd. 2. Människor som tror/vet att Selection är "finare" och/eller godare än andra märken 3. Människor som unnar sig något gott och dyrt ibland.
-
Moderaterna har ju lanserat sig som det nya arbetarpartiet. Ny förpackning, men med samma, gamla innehåll. Förpackningen kan väl bäst beskrivas som Ica eller Ica Eco, men innehållet vänder sig till de personer som identifierar sig med och har råd att köpa Ica Selection.
-
Sossarna borde vara ett parti som riktar sig till såväl Euroshopperkonsumenter som, Ica-, Ica Eco- och Ica Selectionkonsumenter. Inte så att Sossarna ska föra en politik som gynnar enbart Euroshopperkonsumenter eller Ica Selectionkonsumenter - utan en politik som står för den svenska modellen och som alla Icakonsumenter får ta del av.
-
Jag kan uppleva det som om Sossarna nu struntar i Euroshopperkonsumenterna och enbart riktar in sig på Ica- och Ica ecokonsumenterna. Nu slåss Sossarna och Moderaterna om just dessa väljare. Ica Selectionmoderaterna känner sig inte hemma i sitt "nya arbetarparti" och Euroshopperkonsumentet släpar sig i bästa fall till Ica på valdagen eller ligger kvar på soffan.
-
Smakmässigt kan det inte vara stor skillnad mellan Euroshoppers eller Ica Selections pasta, men jag förstår varför människor väljer Ica Selections eleganta förpackningar framför Euroshoppers produkter. Om Euroshopperkonsumenterna ska lämna sofflocket till förmån för en vallokal, måste nog Sossarna börja mobilisera bland sina så kallade kärnväljare. Vidare måste Sossarna också inse att det finns personer i vårt avlånga land, som tyvärr väljer förpackning framför innehåll, även när det gäller val av parti. Dock finns det människor som anser att Sossarna och Moderaterna numer är av samma skrot och korn, det vill säga alldeles för lika - men jag vill ännu hävda att så inte är fallet. Skillnaden på ett rött Sverige och ett blått Sverige är fortfarande stort. Det kan ingen pyttipanna förändra.
------------
Relaterat:
Peter Andersson - (S) möter dyster framtid utan väljare som vill lyssna
Ledig onsdag
3 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar