Mina minnen av skolmaten

Min mamma är utbildad husmor och har lagat (och lagar fortfarande) underbar, god mat. Det innebär att jag är väldigt kräsen vad beträffar mat.
-
Mitt första minne av skolmat härrör från när jag var sex år gammal. Jag gick i "lekis" och vi skulle besöka skolan. Istället för medtagen matsäck, skulle vi bli bjudna på lunch. Det serverades kalvsylta. Vid den första biten, spottade jag ut tuggan i en servett och resten av kalvsyltan "ramlade" ner på golvet.
-
Från årskurs ett till årskurs sex var denna skolmatsal en del av mitt liv. I motsats till andra skolbespisningar fick två personer i varje klass gå tidigare från lektionen innan lunch, för att duka de bord som tillhörde klassen. Maten serverades på bordet i blåvita karotter (för någon helg sedan såg jag servisen - Koka blå - i en antikaffär och den var inte billig). Klassläraren satt vid något av borden och "övervakade" oss. Vi var tvungna att äta upp allt. För mig var det en pina och en plåga.
-
Nästa incident i skolmatsalen inträffade när jag gick i mellanstadiet. Kjell, vår klasslärare, sade att jag måste äta pölsa. Jag svarade då att om han tvingade mig, skulle jag kräkas. Kjell tvingade mig ändock att äta en portion pölsa och tio minuter senare kaskadkräktes jag över ett bord i korridoren utanför.
-
På högstadiet slapp jag "övervakningen" och livnärde mig på knäckebröd och riven morot som smakade diskmedel. På gymnasiet, när maten var så äcklig, att jag inte ens kunde beträda matsalen, cyklade jag hem och åt. Det blev stressigt, men jag slapp en knorrande mage.
-
Potatis med skinn, sönderkokt spaghetti, sönderstekta falukorvsskivor, "broskbullar", grå korv, slafsig ugnspannkaka... och till detta serverades det mjölk, mjölk och åter mjölk. Jag har aldrig gillat mjölk som måltidsdryck.
-
Sedan jag gick i skolan verkar inget ha hänt på skolmatfronten. Mellan 10 000 och 30 000 ton skolmat kasseras varje år i Sverige, både under tillagningen och när eleverna kastar matrester. Det kostar kommunerna mellan 200 och 600 miljoner varje år, enligt en beräkning som Naturvårdsverket låtit göra. Precis som Miljöpartiet, kräver jag ett skolmatlyft! Från skolmatsal till restaurang.
-
Skolan är elevernas arbetsplats! Varför de inte kan få bra mat på sin arbetsplats, har jag svårt att förstå.
-
Nu undrar kanske någon om det fanns någon skolmat jag gillade. Ja, trädgårdsgryta.
-
SR, Eskilstuna-Kuriren, SVT, E24
Foto: Sörmlands museum

Inga kommentarer: