Opera och Socialdemokrati

Peter & Linnea
-
I ett tidigare inlägg skrev jag:
-
Jag är flata och sosse och älskar opera. Ja, ni läste rätt. Jag går hellre till Berwaldhallen än Råsunda. Jag lyssnar hellre på Wagner än Nationalteatern. [...] Vad som däremot är konstigt är att vissa sossar tror att man måste vara på ett visst sätt för att vara just sosse. Det skall drickas Pripps blå och hejas på Bajen eller AIK. Opera hör överklassen till och därför kan man inte som "riktig" sosse gilla klassisk musik. Nej, progg ska man lyssna på. Dessa riktiga "sossar" skulle inte sätta sin fot på Kungliga Operan eller Konserthuset. Nej, de betalar hellre 500 spänn för att gå på Bruce Springsteen (trots att det i många fall är billigare att gå på en konsert i Berwaldhallen). Ja, det är också okay att gilla schlager (vilket jag inte gör). Till dessa sossar, vill jag bara säga - lägg ner! Det är helt okay att gilla klassisk musik.
-
Vidare har jag ondgjort mig över Allsång mot högern och anser att Rödgrön dag, nu på söndag, är ett steg åt rätt riktning. Vid en genomgång av artisterna, upptäcker jag dock att det saknas något - opera!
-
Därför blev jag överlycklig, när jag igår, närvarade vid invigningen av konferensvåningen på plan sju, Sveavägen 68 (fler bilder från invigningen återfinns på min facebooksida). Bertil Stockhaus, VD för Socialdemokraternas hus, hade nämligen bjudit in Opera con grazia. Operaunderhållning på hög nivå! Linnea, som vikarierar istället för Ulrika Nilsson, fick mig att tänka på Malena Ernman. I inlägget (som jag citerar ovan) skrev jag även:
-
Malena Ernman är en fantastisk mezzosopran. Det finns många fantastiska mezzosopraner i världen, men vad Ernman också är, är en performer. Hon bjuder på sig själv. Hon blandar allvar med humor och räds inte att ställa upp i sammanhang, som andra (läs "vi som anser att finkultur hör hemma på Kungliga Operan") föraktar.
-
I likhet med Malena Ernman, är Opera con grazia riktiga performers!

1 kommentar:

Johan Sjölander sa...

jag gillar opera... (och springsteen med, iof)