Hybris

-
Jag och min fru såg Kalla fakta igår. Helen Pettersson var en av de riksdagsledamöter som granskades. På sin blogg skriver Pettersson om granskningen och programmet. Vad jag gillar med Pettersson (förutom att hon är min partikamrat och en riktigt trevlig prick) är hennes inställning till det förtroendeuppdrag hon innehar sedan 2006. En inställning jag önskade att fler riksdagsledamöter hade. Den som inte har samma inställning som Pettersson är en annan partikamrat till oss - Thomas Bodström.
-
I inläggen Är inte riksdagsledamot ett "heltidsjobb"? och Hur får Thomas Bodström Livspusslet att gå ihop? har jag undrat hur Bodström hinner med allt. Svaret är naturligtvis att han inte gör det. Det förtroendeuppdrag han har fått, en riksdagsplats, blir lidande.
-
Bodström har skrivit två inlägg på sin blogg om TV4:s granskning: seriös granskning och Kalla Fakta ger en skev bild av verkligheten. I mina ögon gör dessa två inlägg (och intervjun i Agenda)
bara saker och ting värre. Bodström skriver bland annat:
-
I verkligheten tar en votering 15-20 minuter per gång. Sammantaget ungefär två arbetsdagar om året alltså. För egen del har jag missat ungefär tre timmar (trodde tidigare att det var 2). om året av de fasta riksdagsarbetet på grund av att jag är advokat. Tre timmar om året- mera än så är det alltså inte.
-
Att det sällan är många riksdagsledamöter i kammaren, anser jag är ett friskhetstecken för vår demokrati. Jag skulle bli orolig om den var fullsatt jämt och ständigt, men är det någon gång jag anser att kammaren ska vara fullsatt, är det just under voteringen. Thomas Bodström använder plenisalen för att spela in en reklamfilm till en av sina deckare. Det är inte OK!
-
Jag vet inte hur många tittare som Kalla fakta har, men jag vet att desto fler läser gratistidningen Metro. Den första läsarna möter är Metros framsida (och de som är tillräckligt morgonpigga kan, på sidan fyra, läsa själva artikeln):

Bodströms beteende, sticker "vanligt folk" i ögonen. De flesta på mitt jobb vet att jag är Sosse och vad tror ni en av mina kollegor pratade om när jag kom till jobbet i morse? Han sade till mig bland annat: "Ni kommer aldrig vinna valet nästa år. För många skandaler... er partiledare Mona Sahlin försvarar Bodström. Hur f*n kan hon försvara honom? Varför gör ni er inte av med honom?!"
-
Att göra sig av med Bodström, är nog det sista Sahlin vill. Istället får han toppa lenets lista till riksdagen. Mona Sahlin har tidigare sagt att hon ska ta Bodström "i örat" om han inte sköter sitt riksdagsuppdrag. Det är nu hög tid att Sahlin tar honom i örat.
-
Expressen, Peter Andersson, Johan Westerholm, Aftonbladet, Peter Andersson2, DN, Fredrik Pettersson

TV4:s databas över de folkvalda

1 kommentar:

Bengt Svensson sa...

Bodström:
"Själv har jag svårt att tro att det optimala är om 349 riksdagsledamöter är i riksdagshuset så mycket som möjligt. Jag tycker det är mycket bättre om vi är ute i samhället. Det bästa är att ha ett yrke där man fördjupar sina kunskaper i det område som man arbetar politiskt med."

Det är självklart likadant med dom sjukskrivna och arbetslösa.
Det mest optimala är inte att dom sitter hemma på kammaren och tycker synd om sig själva. Det är bättre att dom är ute i samhället och letar upp något ställe där dom kan fördjupa sina yrkeskunskaper.