Är du en god kollega?

NE: kollegial, som avser ett kollegium. Även någon som beter sig som en god kollega kan benämnas kollegial.
-
För några dagar sedan publicerade Metro en artikel som löd 10 egenskaper som kollegorna gillar mest. Att vara punktlig, rolig och bra på att "leverera" var egenskaper som värderades högt, men att ha en positiv inställning till jobbet stod högre i kurs.
-
De senaste dagarna har jag tänkt mycket på det här med att vara kollegial. Jag struntar i om en kollega inte är rolig. Jag struntar i om många av mina kollegor enbart pratar om träning och proteindryck. På kafferasten hittar jag alltid någon som jag vill prata med (om jag har behov av det). Vi behöver inte gilla alla våra kollegor, men vi måste lära oss att leva med dem. Jag struntar även i om kollegan inte har en positiv inställning till jobbet, bara kollegan sköter sitt jobb och är kollegial.
-
En kollega som inte sköter sitt jobb, går ut över alla berörda parter. Vi har alla haft en eller flera kollegor som inte sköter sitt jobb och därför tror jag inte jag behöver gå närmare in på vad "missköter" kan innebära.
-
En kollega, som jobbar natt, har för vana att alltid brygga kaffe till morgonpersonalen, trots att han inte själv dricker kaffe. Han är mycket omtyckt. En annan kollega brukar gå igenom pärmar, uppdatera information, vattna växterna och städa upp efter andra. Naturligtvis är hon också omtyckt, men hon borde inte behöva städa upp efter andra. De som inte har städat efter sig, är med andra ord inte kollegiala.
-
Dagens irritationsmoment var en kollega som inte hade bytt ut en kvittenslista, trots att den var fulltecknad. Jag misstänker starkt att kollegan även har mixtrat med skrivarinställningarna på datorn, då standardskrivaren var utbytt mot en annan. Jag vill inte ens skriva om gårdagens irritationsmoment.
-
Varför har vissa så svårt för att vara kollegiala?
-
Boken, som illusterar detta inlägg, har titeln: Den som har kollegor, behöver inga fiender. Överlevnadsträning för kontoret. Den behövs nog på många arbetsplatser.
-

Inga kommentarer: