Usla hemsidor, rapporter i pappersversion och äntligen en rapport som nu finns tillgänglig

Igår var jag på ett mycket intressant seminarium om (S)torstäderna. I samband med seminariet släppte arbetarekommunerna, Malmö, Göteborg och Stockholm en rapport, i pappersversion.
-
Jag anser det vara rent förkastligt att de många rapporter, som släpps under Jobbkongressen, endast finns att tillgå i pappersversion. I samma veva som en förening, organisation, tankesmedja et cetera, har ett releaseparty för sin rapport, då rapporten delas ut till deltagarna i pappersversion, ska den finnas tillgänglig på nätet.
-
Det är lätt hänt annars, att lysande rapporter försvinner. Jag har till exempel mejlat Arbetarrörelsens tankesmedja om att snarast uppdatera sin hemsida. Hemsidan, i dess nuvarande skick, saknar till och med RSS. Rapporterna ska vara lätta att dela och blogglänkar bör vara synliga, så att en rapport, som till exempel denna, inte försvinner.
-
Något annat jag upptäckte igår, när jag för en gångs skull åkte hem tidigt, var att Jobbkongressen endast sänds på SVT24 fram till 18:00. Därefter är det Lasse Kronér. Socialdemokraterna webbsänder inte ens sin egen partikongress. Hallå där! Ta lärdom av SSU och deras kongress i Uppsala. Det är 2009 och inte 1898.
-
Nu har jag hittat (S)torstadsrapporten via Fredrik Jansson (den lades ut idag, förmodligen av Jansson själv eller någon annan som fått rapporten via mejl):

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig angående netcasten. Försökte också kolla igårkväll men kunde inte.

fredrik sa...

Av mig. Efter omfattande jakt lyckades jag få den som worddokument i mejlen. Man är inte jätteimponerad.