Äntligen!

Idag kommer kyrkomötet (Svenska kyrkans "riksdag") med stor majoritet att rösta ja. Ja till bibehållen vigselrätt och därmed också ja till vigsel av samkönade par. DN skriver att motståndet är ännu stort. I ett tidigare inlägg skrev jag:
-
Totalt har nu motståndare till samkönade äktenskap 38 av kyrkomötets 251 mandat (nio mer än under tidigare period). Mitt parti, Socialdemokraterna, är fortfarande det största partiet med 71 mandat. Motståndet mot samkönade äktenskap är således inte så stort som media (och mörkermännen) vill göra gällande. [...] Det avgörs av det sittande kyrkomötet, alltså inte av dem som valdes igår. Det finns en stor majoritet för.
-
DN:s påstående att "motståndet är stort" är därmed felaktigt. Varför hävdar då DN och annan media att det finns ett stort motstånd? Att mörkermännen gör det, förstår jag, men media? Jag är inte medlem i Svenska kyrkan, men min fru är det. Att vara hbt-person och kristen och hela tiden läsa om detta påstådda motstånd, kan inte vara roligt.
-
För 30 år sedan, friskförklarades homosexuella. I maj i år trädde lagen om könsneutrala äktenskap i kraft. Idag tar Svenska kyrkan ett stort steg i och med sitt ja. Den här dagen är en historisk dag!

Expressen/Quistbergh.se

Inga kommentarer: