Sämre än djur (Del II)

I inlägget Sämre än djur skrev jag om dokumentärfilmen som SVT visade igår. För er som missade den, se den i SVT play!
-
Precis som Germund Andersson, anser jag att pressreaktionerna varit sparsamma. QX.se, Aftonbladet och HD.se har skrivit om filmen. Få bloggare (Tofflan, Trollhare, On My Mind, som tyvärr blandar ihop religion med kultur, Martin Moberg, Layali och beauty of mind) har uppmärksammat den. Det är en fantastiskt fin dokumentär, men samtidigt ett knytnävsslag i magen, skriver Trollhare och jag håller med hen.
-
Varför så få reaktioner?
-
P.S. Det är On My Mind som har blandar ihop religion med kultur i sitt inlägg, inte de andra bloggarna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

En liten kommentar: Vad jag vet blandar jag inte in religion i mitt inlägg om filmen. Jag skriver om hedersbegreppet, kopplar det icke till religion, utan för fram det som ett kulturbegrepp.
Du får gärna korrigera, tack så mycket! :)

Alexandra Einerstam sa...

Tofflan - det är inte ditt inlägg, utan inlägget som On my mind har skrivit.

Anonym sa...

Tack för förtydligandet! Jag var nämligen mycket noga med att inte blanda begreppen, men din text har ett syftningsfel som gör att vi alla dras över en kam när det handlade om en av oss, som du skriver i PSet!
/Frk Petnoga

Anonym sa...

Det är svårt att inte blanda ihop religion med vad du kallar för kultur i denna frågan. Det var ju faktiskt religion som pappan angav som skäl för att förskjuta Cherin. Alltså har religionen en stor del i frågan. De skyller ju på sin tro för att få förtrycka sina barn.

Jag blev arg, oerhört arg över att människor skall behöva ha det så i vår värld. Att barn är ägodelar och inte får lov att göra sina egna val. Ilska gör att man kanske inte ser allt speciellt objektivt, det erkänner jag villigt.

Men jag undrar verkligen vad det är för religion som så många offrar sina egna, andras och sina barns liv för.

Anonym sa...

Jag har läst hos de du länkar till. Någon känner sig ledsen över att du inte på ett tillräckligt tydligt sätt skriver vem du menar blandar ihop kultur och religion. Jag håller med dem. Det lilla PS:et kommer faktiskt i skymundan det är skrivet med mindre stil och känns som det kan glömmas bort.

Rätt skall vara rätt.

Vill du kritisera mig så gör det då, men låt de som inte har med saken att göra slippa alla tvivel.

Allt gott!