Visar inlägg med etikett arbetare. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett arbetare. Visa alla inlägg

Drömmen om ett riktigt arbetareparti

De enkla orden

Vad de enkla orden är svåra 
Bröd, frihet, fred 
Generat vänder vi dem långsamt i munnen 
Stammar dem och smusslar skamset undan dem i större sällskap 
Vi räds för dem, 
som kände vi deras enorma kraft bränna i tungan. 


Ord som förlorat sin sälta, sin mening. 
En gång skrevs de nattetid på husväggarna 
Medan städerna sov och samvetet vakade 
Dagningen tände skriften 
Och brände in den i hjärtan 
Som aldrig skulle glömma. 


Ord behöver hjärtan för att kunna leva 
Människan behöver frihet för att kunna leva 
Utan fred mognar aldrig kornet till bröd 
Människan måste äga de tre: 
Brödet, friheten, freden 
Därför måste de ständigt skrivas igen 
Därför måste de svåra orden återigen bli enkla.

Stig Carlsson

 Moderaterna är vår tids arbetarparti, står det att läsa på M:s hemsida. Ett parti som saboterar för arbetare är inget arbetarparti. Det är Reinfeldtska - moderat nyspråk. Ord som förlorat sin sälta, sin mening blir bara floskler. Dock verkar det som om Moderaterna gång på gång kommer undan med sitt nyspråk. Vi är drabbade av en retorisk epidemi, inte bara orsakat av M utan även av de andra politiska partierna. Kristdemokraterna ägnar sig åt "verklighetens folk" och "relationslinje", medan Socialdemokraterna, med Håkan Juholt i spetsen, talar om kunskapsbaserad ekonomivärdeburen tillväxt och sociala investeringarUtan en sammanhållen, socialdemokratisk berättelse, utan konkreta, tydliga och realistiska förslag så förvandlas även dessa ord till floskler. Dock skall detta inlägg inte handla om nyspråk utan om avsaknaden av arbetare i Socialdemokraterna.


När Moderaterna började nyttja ordet "arbetarparti" gick många socialdemokrater i taket, så även jag. Det finns bara ett arbetar(e)parti och det är det svenska socialdemokratiska arbetarepartiet, som förkortas SAP. Men vänta... SAP? Numer är det rätt och slätt S eller Socialdemokraterna. Vilket de facto är mer ärligt än att kalla sig "arbetareparti". I begynnelsen (läs i slutet av 1800-talet) så skapades SAP av arbetare, med arbetare och för arbetare. 


Ser vi till Socialdemokraterna idag så är det ju lite si och så med det. Ja, det beror på hur man definierar "arbetare". För några år sedan skrev jag inlägget Vem är egentligen arbetare i dagens Sverige? Och vad är ett riktigt jobb? Inlägget har följts upp av fler: Inte skitjobb, men väl skitvillkor, Väktare OCH människa (utdrag från en chattdiskussion), Anställningsnummer 2997 och "För att vara akademiker har du ju båda fötterna på jorden" (och här får vi åtminstone veta vilka som är arbetare enligt Veronica Palm).


 I Wikipedia står följande:

En arbetare är en person som säljer arbetskraft till en arbetsgivare utan att räknas som tjänsteman och därmed tillhör arbetarklassen[källa behövs].
I svensk statistik och politisk debatt räknas de som arbetare vars yrken hör hemma i ett LO-förbunds kollektivavtalsområde. Gränslinjen mellan arbetare och tjänsteman gick länge huvudsakligen mellan industri- och tjänsteproduktion, men allteftersom svenska industriarbetare har blivit mer kvalificerade och fått högre löner så har begreppen glidit ifrån sina namn [...]
Marxistisk definition [redigeraInom marxismen definierar man alla människor som säljer sin arbetskraft som arbetare[källa behövs]. Detta inkluderar läkare, ingenjörer och andra som inom sociologin ses som medelklass.
Veronica Palm anser alltså att arbetare är de som här hemma i LO. Nu är tyvärr Palm en av de politiker som framhåller att hon är barnskötare. Och nej, hon är inte ensam om det. Trots att många av våra företrädare har harvat runt i arbetarrörelsen på olika poster, titulerar de sig gärna med ett LO-yrke (men aldrig som heltidspolitiker, förtroendevald et cetera). Deras huvudsakliga födokrok har varit S (och i förlängningen arbetarrörelsen), men ändock envisas de med att kalla sig arbetare. 
För någon vecka sedan åt jag och Åsa middag med två andra sossar (som har varit med betydligt längre än vad vi har varit). Mannen sade då att det var oerhört positivt att rörelsen nu lät unga socialdemokrater studera klart på universitet, innan de anställdes. Tidigare hade rörelsen nämligen anställt dessa innan avlagd examen.
Vi har nu ett socialdemokratisk parti som går i otakt med sin samtid just på grund av ovanstående fenomen. Vi har företrädare som vägrar flytta på sig och vi har unga killar och tjejer som, direkt efter examen i företrädesvis statsvetenskap och nationalekonomi, anställs som politiska eller fackliga tjänstemän (och om några år kommer  vara riksdagsledamöter, ombudsmän med mera). Framför allt har vi ett socialdemokratisk parti som har en väldigt snäv definition för "arbetare". Vem är egentligen arbetare i dagens Sverige? Vilka slåss Socialdemokraterna för?
Jag anser att det är nyttigt om våra företrädare (och politiska tjänstemän) har fler perspektiv. Det är därför jag har skrivit motionen Inför princip mot långsittande. Varför inte jobba några år ute i "det verkliga livet"? Det är bra, inte bara för personens egen utveckling, utan för partiets. Våga lämna "innanförskapet". Släpp vidare fram personer som kommer "utifrån", från sidan... Du är alltid välkommen tillbaka.


De som kommer in behöver inte vara unga. Det finns gott om progressiva, nytänkande personer över 50 (precis som det finns SSU:are som låter så gammeldags att man blir mörkrädd)... Om det görs kommer det snart att märkas. S kommer åter att bli en kraft att räkna med.
Jag drömmer om ett parti av arbetare, med arbetare och för arbetare. 


P.S. Min definition av arbetare är inte snäv, så som i Palms fall.
Lästips: Johan Westerholms inlägg Bidragspartiet och Martin Ezpeletas krönika Socialdemokratin - den bedragne äkta mannen.... ja, mina inlägg Suburbia  och Ett öppet parti, ej ett befästat (Del VII) också.





Mad world, mad world


För snart tio år sedan uppmanade jag på DN Debatt Sveriges kapitalister att förena sig i ett tack till löntagarna som avstått så mycket för att vi kapitalister skulle få ännu mycket mer. Aldrig i kapitalets historia hade fördelningen varit så gynnsam för kapitalisterna, men jag trodde då att festen snart skulle vara slut.

Ovanstående skriver Robert Weil i uppföljaren Kapitalister, förenen eder! och menar vidare att kapitalisterna skall ta sitt samhällsansvar. Det visade sig nämligen att festen långt ifrån är över. Den har snarare förvandlats till en orgie. Det senaste exemplet är de tre tyska chefer inom Vattenfall som fått dela på 90 miljoner kronor. Arbetarnas löner pressas samtidigt som elpriserna skjuter i höjden (81 % på 10 år).


Jag anser det motbjudande hur man från regeringen Reinfeldts sida, gång på gång, kan låta dessa bonusar och fallskärmar veckla ut sig. Svindyra fallskärmar som vi tvingas betala för.
It's a very very, mad world, mad world.

Jag vill till syvende och sist rekommendera Katrine Kielos ledare Det är skillnad på folk och folk och Andreas Cervenkas Den schizofrena svenska modellen.

Väktare OCH människa (utdrag från en chattdiskussion)

Det finns en artikel som jag återkommer ofta till och som jag både en och annan gång har refererat till på HBT-sossen. Den är skriven av Lisa Gålmark och heter Professor OCH kassörska. Innan du fortsätter att läsa det här inlägget, rekommenderar jag varmt att du först läser Gålmarks artikel.

Idag hade jag och min kollega (vad vore vi utan underbara kollegor som man kan ventilera med?) nämligen en intressant chattdiskussion. Jag frågade henne om det var okay att publicera utdrag från vår chatt. Med viss tvekan svarade hon ja. Numer kan man ju nämligen få sparken för mindre.

Mina chattinlägg är de med de gröna pilarna och J:s pilar är lila.


Hej! Gissa vad? En vilt främmande människa frågade mig om det var mina tuggummin och varnade mig för att tuggummin är farliga. De innehåller aspartam som är ett nervgift.
10:55:20

och ja, tuggummi innehåller aspartam som ÄR ett nervgift, men i så små doser är det inte skadligt
10:56:45

Men att de orkar... usch för människor som lägger sig i saker som dom inte har att göra med. Ogillar starkt människor som predikar för hur man ska leva sina liv.
10:56:52

De har inget bättre för sig!
10:57:10

Andra saker som jag stör mig på är att människor som jag inte ens känner har åsikter om att jag har klippt mig tillika färgat håret... jag menar, sen när bad jag om deras åsikt?
11:03:32

menar du att jag hade synpunkter på ditt hår eller att andra bara kommer fram till dig och kommenterar din nya frisyr?
11:03:51

Nej, jag menar folk som jobbar här och som man i princip aldrig har pratat med. De som går förbi och i bästa fall muttrar, nu kommer de fram till mig och säger ”men! Har du klippt dig?!! eller ”För kort för min smak” eller ”du passade bättre i din förra färg”... bla bla bla
11:08:29

Jaha! Du menar de där som kallar dig Anita, Anette, Camilla, men aldrig ditt riktiga namn?
11:08:35

precis
11:08:39

Ja, men då förstår jag varför du är irriterad, men betänk - vi är bara vakter - de får behandla oss precis som de vill (OBS! Ironi)
11:09:30

...Och det känns jävligt olustigt det hela att främmande människor kommenterar mitt utseende och min nya frisyr. Jag går ju inte runt i huset och säger till folk t ex " näää men åhh... fy vad tjock du har blivit. Du var mycket snyggare förut"
11:09:46

eller kommenterar folks klädval hit och dit
11:10:12

exakt... men bara för att du jobbar som vakt - har de rätt att kommentera ditt hår... Det är banne mig inte okay. Hur ska vi tackla det? Vi ska ju sitta och le hela tiden och vara service-minded. Det går ju inte och fräsa ifrån och säga ”vem ger dig rätt att kommentera hur jag ser ut”
11:14:54

Det verkar inte bli bättre heller. Sedan kan jag känna att som väktare har man inget liv. De verkar tro att man sitter i sin uniform eller stryker runt i kåken 24/7. Om man råkar göra någon förändring, t ex byter frisyr då ruckas deras bild av en väktare.... ”men, men... hon ska ju ha svart hår”. Bilden störs. Du förstår vad jag menar?
11:16:13

jag förstår precis. Jag har ju träffat några av dessa på t.ex. presskonferenser när jag är där i egenskap av fritidspolitiker eller bloggare, då tittar de jättekonstigt på mig. De kan inte placera mig. Det stör deras bild att jag är något annat än ”bara" väktare. De blir så jla paffa för att jag är fritidspolitiker och inte ”bara” vakt och det spelar fn i mig ingen roll om jag ”bara” var vakt. Vi vakter är också människor, men tyvärr inte i deras ögon.
11:17:21

det är väl kanske därför man inte direkt skryter om sitt arbete som väktare. nästan undviker frågan när den ställs.
11:18:17

Du borde läsa min blogginlägg Vem är egentligen arbetare i dagens Sverige? Och vad är ett riktigt jobb? Jobbar du inte som journalist, fotbollsproffs et cetera då är du ointressant. Det är fantastiskt vilka reaktioner jag ibland får när jag säger att jag jobbar som väktare
11:18:40

"eh... jaha..."
11:18:56

och i bästa fall "hö, hö, hö... har du pistol? Väktarvåld!"
11:19:12

men när jag säger att jag är arkeolog, då blir det annat ljud i skällan
11:19:24

"åh..... det ville jag också bli. Det är mitt drömyrke"
11:20:02

när man säger att man jobbar som väktare blir det alltid " jaha, men du måste ju plugga något samtidigt?" eller "Det är väl bara ett tillfälligt jobb?" eller "Jaha men det känns inte riktigt som du?!"
11:20:25

och samma reaktioner får Jenny Wrangborg. Du vet kallskänkan OCH poeten. Många frågar henne om hon jobbar som kallskänka tillfälligt.
11:20:51

Ja men att man alltid måste försvara upp det med att vara arkeolog eller någon annan utbildning för att det ska vara acceptabelt
11:21:01

indeed...kom just på att det finns en artikel, som du bara måste läsa... vänta... jag ska bara hitta den och skicka den till dig. Den handlar om precis det vi chattar om just nu.
11:21:13

http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article491020.ab
11:21:55

Dagens sanning! A working class heroine is something to be.
11:29:13

Relaterat: Ett A- och ett B-lag (läs gärna Martin Mobergs inlägg i anslutning till detta inlägg), Det svenska företaget Securitas trakasserar fackligt aktiva i USA, Anställningsnummer 2997, ”För att vara akademiker, har du ju båda fötterna på jorden, Kort om arbetsmiljö och en bevakningsorder

FOTO: Securitas

”För att vara akademiker, har du ju båda fötterna på jorden”

Malin Siwe är inne på ett känsligt ämne i sitt inlägg Saknar inte lärareSocialdemokraternas förhållningssätt till akademiker:

Socialdemokraternas twittrande talesperson i socialförsäkringsfrågor, Veronica Palm, rapporterade från riksdagsavslutningen.

"Jag sitter nästan och bölar här i mitt hörn. Undersköterskan och tidningsbudet. Så fin den svenska folkrörelsedemokratin är."

"Rörmokaren, byggaren, arbetarflickan och många fler avtackas av talmannen efter många är som riksdagsledamot. Det är demokrati. Ryser."

Veronica Palm håller på den trista S-traditionen att ignorera akademiker. Bland hennes partikamrater som lämnar kammaren finns flera lärare. Men de räknas tydligen inte. Känslorna reserveras för riktiga arbetare.

För även om året är 2010 anser vissa Sossar att "riktiga arbetare" är just de som Veronica Palm twittrade om.

När jag var i Bryssel med ett gäng Sossar för något år sedan, kom en kvinna fram till mig. Hon var facklig (Kommunalare närmare bestämt) och hade jobbat som uska. Nu var hon pensionär. Hon gav mig en komplimang: För att vara akademiker, har du ju båda fötterna på jorden. Tack och bock, eller?

Vem är egentligen arbetare? Vilka tillhör arbetarklassen?

Förr var en examen från universitet och högskola en biljett till klassresan. Så är inte längre fallet. Vi är en hel drös brevbärare, spärrvakter, expediter, receptionister, väktare, personliga assistenter, taxichaufförer et cetera som är akademiker. Kandidatexamen, magisterexamen, 120 poäng, 160 poäng, 300 poäng… akademiker som jobbar i lågkvalificerade branscher. Arbetsplatser där vi har lite inflytande, är starkt styrda och väldigt lätt utbytbara.

Jag har en magisterexamen i arkeologi, men jag har jobbat till och från i bevakningsbranschen i över 10 år. Räntan på mitt studielån är högre än vad jag betalade in till CSN förra året. Istället för att krympa växer min studieskuld.

Att plugga vidare på universitet och högskola innebär inte en dans på rosor, om någon skulle få för sig det.

Jag pluggade i sex år. Tentor och uppsatser skulle skrivas. Att misslyckas kunde innebära att man blev av med sitt studiemedel. Prestationsångest. Jag jobbade varje sommar. Med andra ord ingen semester. Studielån tillsammans med studiebidrag var 6900 kronor i månaden. Hyra, kurslitteratur, mat, telefon, tv-licens, hygienartiklar, ett och annat klädesplagg… studiemedlet som skulle räcka till allt det och lite till.

Veronica Palm och jag är lika gamla. 1991 gick Palm ut gymnasiet efter tvåårig utbildning till barnskötare. Hon jobbade därefter fem år som barnskötare.

Jag gick ut gymnasiet 1992, efter att ha läst tre år halvklassisk humanistisk linje. Efter ett kortare studieuppehåll (då jag jobbade som elev- och lärarassistent) började jag plugga vid Uppsala Universitet. 1998 lämnade jag universitetet och började jobbade som museilärare vid de Kungliga hovstaterna. Mitt curriculum vitae är ganska brokigt.

Vakt eller magister i arkeologi? Jag är akademiker och arbetare!

Relaterat:"Jag har jobbat på McDonald's" , En knuten näve i fickan - Om klass, normer och Vänstern, Ett vanligt kneg, Arbetarklass, medelklass eller överklass?, Vem är egentligen arbetare i dagens Sverige? Och vad är ett riktigt jobb?

Är du en god kollega?

NE: kollegial, som avser ett kollegium. Även någon som beter sig som en god kollega kan benämnas kollegial.
-
För några dagar sedan publicerade Metro en artikel som löd 10 egenskaper som kollegorna gillar mest. Att vara punktlig, rolig och bra på att "leverera" var egenskaper som värderades högt, men att ha en positiv inställning till jobbet stod högre i kurs.
-
De senaste dagarna har jag tänkt mycket på det här med att vara kollegial. Jag struntar i om en kollega inte är rolig. Jag struntar i om många av mina kollegor enbart pratar om träning och proteindryck. På kafferasten hittar jag alltid någon som jag vill prata med (om jag har behov av det). Vi behöver inte gilla alla våra kollegor, men vi måste lära oss att leva med dem. Jag struntar även i om kollegan inte har en positiv inställning till jobbet, bara kollegan sköter sitt jobb och är kollegial.
-
En kollega som inte sköter sitt jobb, går ut över alla berörda parter. Vi har alla haft en eller flera kollegor som inte sköter sitt jobb och därför tror jag inte jag behöver gå närmare in på vad "missköter" kan innebära.
-
En kollega, som jobbar natt, har för vana att alltid brygga kaffe till morgonpersonalen, trots att han inte själv dricker kaffe. Han är mycket omtyckt. En annan kollega brukar gå igenom pärmar, uppdatera information, vattna växterna och städa upp efter andra. Naturligtvis är hon också omtyckt, men hon borde inte behöva städa upp efter andra. De som inte har städat efter sig, är med andra ord inte kollegiala.
-
Dagens irritationsmoment var en kollega som inte hade bytt ut en kvittenslista, trots att den var fulltecknad. Jag misstänker starkt att kollegan även har mixtrat med skrivarinställningarna på datorn, då standardskrivaren var utbytt mot en annan. Jag vill inte ens skriva om gårdagens irritationsmoment.
-
Varför har vissa så svårt för att vara kollegiala?
-
Boken, som illusterar detta inlägg, har titeln: Den som har kollegor, behöver inga fiender. Överlevnadsträning för kontoret. Den behövs nog på många arbetsplatser.
-

Johan Staël von Holsteins förakt

Idag fascineras jag återigen av Johan Staël von Holstein och hans krönika i Metro. Han är en sossehatare av stora mått mätt. Jämförelser med Åke Greens predikan om homosexualitet som en "cancersvulst" kan med fördel dras. Här kommer två smakprov ur krönikan:
-
Det är fascinerande hur en yrkesgrupp som bankirer i över ett halvår dagligen har fått kallats giriga och mobbats i varenda tidning utan att någon lyft på ögonbrynet, men när jag kallar arbetare för avundsjuka, då jävlar… Men låt oss peta lite i skiten för att se vad vi hittar.
-
I en perfekt marknad hade detta skett blixtsnabbt, men Europa är inte perfekt. Det finns ingen dynamik, ingen sjukdomsinsikt och ingen självkritik och arbetaren är avundsjuk. I stället för att göra en anpassning, kommer vi inom tolv månader att ha låtit facken driva alla i arbetslöshet, folk kommer att slåss på gatorna efter mat. Vi kommer att ha upplopp på gatorna och i vissa länder vinner socialister i några kanske militären. Istället för att anpassa oss och lägga alla pengar på miljöprojekt och tänka framåt och långsiktig, skall vi rädda Volvo och en modell som inte fungerar. Den här gången kommer avundsjukan och bristen på ansvarstagande och respekt för kunnande att driva oss alla i fördärvet. Europa och USA går under och drar hela världen med sig. Våra barn har ingen framtid. Nu är det slut!
-
Johan Staël von Holsteins förakt gentemot arbetare, fackföreningsrörelsen och socialdemokrater är... (ja hur ska jag uttrycka mig) tragikomiskt.
-
Jonas Morian och Johan Sjölander skriver också om samma krönika.
Lyssna gärna på en intervju i SR där Naomi Klein briljerar.
-
(Foto: Realtid)
Dropkick Murphys - Worker's Song

Varför lockar inte socialdemokratin stockholmare?

Katrin Kielos har skrivit en tänkvärd artikel i Arena om socialdemokraterna & stockholmarna.
-
Lägre andel offentliganställda, högre andel privat-anställda. Färre storföretag, fler småföretagare. Färre klassiska industrier, fler som arbetar inom handel och service. lo-jobben är färre och framför allt är den fackliga organisationsgraden lägre. Stockholm kommer högt på listor över vad som i enlighet med Saskia Sassens teorier kallas för global cities, skriver Kielos i sin artikel.
-
Jjag har själv varit inne på samma tankar, när jag skrev min valanalys: Vi som bor i Stockholm (jag kommer hädanefter att referera till oss som "stockholmare") hör till landets mest välbärgade invånare. Vi är få som jobbar i offentlig sektor och industri. Vi jobbar snarare i service- bank och finanssektorn. I Stockholm är det mycket individtänkande. Till exempel vill personer som jobbar i NK-disken eller på bank (trots att de har låg inkomst) inte tillhöra "förlorarna", de vill inte tillhöra en lägre klass, snarare känner de samhörighet med de övre skikten i samhället. Dessa låginkomsttagare röstar borgerligt och hänger på Stureplan och identifierar sig med de välbärgade. Det är viktigt att vi inom (s) förstår detta. Bara för att man har en låg lön och jobbar som assistent på något stort, privat företag, innebär det inte att man per automatik röstar på ett parti för att få det bättre, man röstar på det parti som står för den livsstil man egentligen vill ha.
-
En högt uppsatt socialdemokrat som jag träffade sade att han kände sig hemma bland de så kallade "säkra grupperna": LO-kollektivet och invandrare. Att nå ut till högutbildade, unga kvinnor, ja där skruvade många som var fackligt engagerade på sig. "Jag vill bara jobba med LO-folk, jag vill inte jobba med de nya målgrupperna", sade en kvinna tillika kommunalare. Var det måhända ett akademikerförakt jag skymtade?
-
När ska "gamla" sossar inse att högutbildade akademiker, med sina examina (filosofie kandidat, filosofie magister et cetera) inte får jobb som de är utbildade för? Vet inte gammelsossarna att vi har spärrvakter, ordningsvakter, brevbärare, expediter et cetera som också är akademiker? Alla dessa högskoleutbildade, unga människor, som inte får arbete inom det som de är utbildade till, som antingen är arbetslösa eller jobbar med "något helt annat"?!
-
En magisterexamen har inte samma värde som den hade för de som gjorde klassresan för 30, 40, 50 år sedan. Jag såg en platsannons, där man sökte en arkeolog som "ska ha god arkeologisk fälterfarenhet och genomgått forskarutbildning på FL eller FD nivå" och hur många arkeologer antas till forskarutbildningen (inom humaniora) nu för tiden?
-
Så vem är egentligen arbetare i dagens Sverige, i dagens Stockholm?!
-
I ett annat inlägg skrev jag: "En dag är jag tillbaka på Konsum, en dag sitter jag där med låg lön och ingen lyssnar på mig. En dag är jag tillbaka där jag hör hemma... " Är det därför folk som gör en klassresa så ofta vänder ryggen till? Är det för att de är livrädda? "Snart kommer någon upptäcka att jag inte är så jla bra som någon tror och då hamnar jag på Konsum igen"... Är det därför de röstar borgerligt, investerar i aktier, köper bostadsrätt, förnekar sina rötter, föraktar vänstern och börjar spela golf?
-
Kielos skriver: I flyttbilen från Norrland på e4 mot Stockholm blir folk plötsligt borgerliga. Rimligen beror det på större ting än Per Schlingmanns pr-tricks.
-
Jag är en högskoleutbildad, ung (inga beska kommentarer nu) kvinna, boendes i Stockholm och är sosse. Jag röstade vänster även när jag arbetade som arkeolog och museilärare. I min bekantskapskrets har jag en hel drös unga s-kvinnor. Vad var det som fick (och får) oss att rösta på sossarna? Vad kan vi göra för att få unga kvinnor i Stockholm, i Sverige att rösta på oss?