Väktare OCH människa (utdrag från en chattdiskussion)

Det finns en artikel som jag återkommer ofta till och som jag både en och annan gång har refererat till på HBT-sossen. Den är skriven av Lisa Gålmark och heter Professor OCH kassörska. Innan du fortsätter att läsa det här inlägget, rekommenderar jag varmt att du först läser Gålmarks artikel.

Idag hade jag och min kollega (vad vore vi utan underbara kollegor som man kan ventilera med?) nämligen en intressant chattdiskussion. Jag frågade henne om det var okay att publicera utdrag från vår chatt. Med viss tvekan svarade hon ja. Numer kan man ju nämligen få sparken för mindre.

Mina chattinlägg är de med de gröna pilarna och J:s pilar är lila.


Hej! Gissa vad? En vilt främmande människa frågade mig om det var mina tuggummin och varnade mig för att tuggummin är farliga. De innehåller aspartam som är ett nervgift.
10:55:20

och ja, tuggummi innehåller aspartam som ÄR ett nervgift, men i så små doser är det inte skadligt
10:56:45

Men att de orkar... usch för människor som lägger sig i saker som dom inte har att göra med. Ogillar starkt människor som predikar för hur man ska leva sina liv.
10:56:52

De har inget bättre för sig!
10:57:10

Andra saker som jag stör mig på är att människor som jag inte ens känner har åsikter om att jag har klippt mig tillika färgat håret... jag menar, sen när bad jag om deras åsikt?
11:03:32

menar du att jag hade synpunkter på ditt hår eller att andra bara kommer fram till dig och kommenterar din nya frisyr?
11:03:51

Nej, jag menar folk som jobbar här och som man i princip aldrig har pratat med. De som går förbi och i bästa fall muttrar, nu kommer de fram till mig och säger ”men! Har du klippt dig?!! eller ”För kort för min smak” eller ”du passade bättre i din förra färg”... bla bla bla
11:08:29

Jaha! Du menar de där som kallar dig Anita, Anette, Camilla, men aldrig ditt riktiga namn?
11:08:35

precis
11:08:39

Ja, men då förstår jag varför du är irriterad, men betänk - vi är bara vakter - de får behandla oss precis som de vill (OBS! Ironi)
11:09:30

...Och det känns jävligt olustigt det hela att främmande människor kommenterar mitt utseende och min nya frisyr. Jag går ju inte runt i huset och säger till folk t ex " näää men åhh... fy vad tjock du har blivit. Du var mycket snyggare förut"
11:09:46

eller kommenterar folks klädval hit och dit
11:10:12

exakt... men bara för att du jobbar som vakt - har de rätt att kommentera ditt hår... Det är banne mig inte okay. Hur ska vi tackla det? Vi ska ju sitta och le hela tiden och vara service-minded. Det går ju inte och fräsa ifrån och säga ”vem ger dig rätt att kommentera hur jag ser ut”
11:14:54

Det verkar inte bli bättre heller. Sedan kan jag känna att som väktare har man inget liv. De verkar tro att man sitter i sin uniform eller stryker runt i kåken 24/7. Om man råkar göra någon förändring, t ex byter frisyr då ruckas deras bild av en väktare.... ”men, men... hon ska ju ha svart hår”. Bilden störs. Du förstår vad jag menar?
11:16:13

jag förstår precis. Jag har ju träffat några av dessa på t.ex. presskonferenser när jag är där i egenskap av fritidspolitiker eller bloggare, då tittar de jättekonstigt på mig. De kan inte placera mig. Det stör deras bild att jag är något annat än ”bara" väktare. De blir så jla paffa för att jag är fritidspolitiker och inte ”bara” vakt och det spelar fn i mig ingen roll om jag ”bara” var vakt. Vi vakter är också människor, men tyvärr inte i deras ögon.
11:17:21

det är väl kanske därför man inte direkt skryter om sitt arbete som väktare. nästan undviker frågan när den ställs.
11:18:17

Du borde läsa min blogginlägg Vem är egentligen arbetare i dagens Sverige? Och vad är ett riktigt jobb? Jobbar du inte som journalist, fotbollsproffs et cetera då är du ointressant. Det är fantastiskt vilka reaktioner jag ibland får när jag säger att jag jobbar som väktare
11:18:40

"eh... jaha..."
11:18:56

och i bästa fall "hö, hö, hö... har du pistol? Väktarvåld!"
11:19:12

men när jag säger att jag är arkeolog, då blir det annat ljud i skällan
11:19:24

"åh..... det ville jag också bli. Det är mitt drömyrke"
11:20:02

när man säger att man jobbar som väktare blir det alltid " jaha, men du måste ju plugga något samtidigt?" eller "Det är väl bara ett tillfälligt jobb?" eller "Jaha men det känns inte riktigt som du?!"
11:20:25

och samma reaktioner får Jenny Wrangborg. Du vet kallskänkan OCH poeten. Många frågar henne om hon jobbar som kallskänka tillfälligt.
11:20:51

Ja men att man alltid måste försvara upp det med att vara arkeolog eller någon annan utbildning för att det ska vara acceptabelt
11:21:01

indeed...kom just på att det finns en artikel, som du bara måste läsa... vänta... jag ska bara hitta den och skicka den till dig. Den handlar om precis det vi chattar om just nu.
11:21:13

http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article491020.ab
11:21:55

Dagens sanning! A working class heroine is something to be.
11:29:13

Relaterat: Ett A- och ett B-lag (läs gärna Martin Mobergs inlägg i anslutning till detta inlägg), Det svenska företaget Securitas trakasserar fackligt aktiva i USA, Anställningsnummer 2997, ”För att vara akademiker, har du ju båda fötterna på jorden, Kort om arbetsmiljö och en bevakningsorder

FOTO: Securitas

2 kommentarer:

Johan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan sa...

Såhär det är i lågstatus-arbeten. Det gäller oss alla.

Om man vill slippa ifrån att förvirra bättre folk, då ska man vara osynlig utanför arbetstid samt underdånig på arbetstid. Framförallt bör man inte glömma bort att spela dum. Ty det är ju givetvis bara dumma människor som arbetar "på riktigt" i lågstatus-branscher.

En lärare kan få extraknäcka utan att det knäcket kräver intellektuellt engagemang. Men sadlar man om på allvar till ett "sämre" yrke, då är man misstänkliggjord i allas ögon. - Inte minst i lågstatus-kollegornas ögon.

Det där sista tycker jag själv är det svåraste att hantera.