Aftonbladets ledarsida tar ställning

I dag lyfter Aftonbladets politiska chefredaktör, Karin Pettersson, tre partiledarkandidater på ledarsidan. Precis som jag misstänkte, lyfter Pettersson varken Thomas Östros eller Sven-Erik Österberg.

Pettersson skriver:

Thomas Östros och Sven-Erik Österberg var centrala i att utforma den politik som Socialdemokraterna förlorade valet på. Det finns en könsdimension i dessa mekanismer – att Mona Sahlin ifrågasattes och avgick, medan den manliga maktstrukturen bakom nu belönas – som är djupt obehaglig.
Även jag anser att det är djupt obehagligt, vilket jag skriver om bland annat här och här. Några ord om de kandidater som Pettersson lyfter i ledaren:

Det har blåst en smula kring Anders Sundström den senaste tiden. Den kritik som har framförts, riktas främst mot LO, men i tider av kris och besparingar ser det inte bra ut att Sundström tjänar miljonbelopp. Det sticker i ögonen på gräsrötterna i arbetarrörelsen.

Claes Nordmark blev igår sur på mig, när jag svarade på hans tweet. Han förordar Damberg och jag skrev "vad förutsägbart". Han tog väldigt illa vid sig. Jag borde ha lagt till ;)

Till saken hör att Nordmark tillhör Lenet och vad jag menar med förutsägbart är att det är förståeligt att Nordmark stöttar sin kompis. Lika förutsägbart hade det varit om jag gick ut på twitter och förespråkade Veronica Palm, bara för att jag tillhör Stockholms stad (och Palm är ordförande i min arbetarekommun). Jag har inget emot Damberg. Han är en skicklig politiker och en trevlig prick, men något partiledarämne för Socialdemokraterna är han, i mina ögon, inte.

Av de tre partiledarkandidaterna, som Aftonbladet lyfter, kan jag bara ställa mig bakom Paggan. Men, som ni säkert vet vid det här laget, så har bloggen HBT-sossen redan tagit ställning.
På samma tema: SR, SR2, Peter Johansson

6 kommentarer:

Anonym sa...

De stockholmsbaserade partikamrater som går ut och stöder Damberg gör det av egenintresse. Har Damberg någonsin haft ett jobb utanför partiapparaten? Jag ser hans CV som mycket begränsat liksom hans analytiska förmåga. Vad vet han om Sverige och världen utanför tullarna?

Calle Fridén sa...

Det viktigaste är att slå ihop staden med det omliggande partidistriktet. För Länet existerar bara i Stockholms stad - jag har inte hört någon i det omliggande partidistriktet använda uttrycket specifikt på tjugo år.
Däremot är det en extrem nackdel att vara infödd stockholmare om man vill bli partiledare

Alexandra Einerstam sa...

Calle - du vet att du och jag är eniga i denna fråga. Slå ihop stad och län!

Unknown sa...

Suck. Du älskar verkligen att skapa drama, eller hur?

Men ok, då tar vi en sammanfattning av vad som hände. Jag skriver följande tweet:

"Mikael Damberg är min favorit till att bli partiledare för Socialdemokraterna! http://tinyurl.com/6dqlu2m #sforandras #svpol"

Då skiver du på min tweet:
"@Claes_Nordmark Varför är jag inte förvånad?"

Jag svarar:
"@Einerstam Varför den skeptiska tonen?"

Du svarar:
"@Claes_Nordmark det är så trist, tråkigt och förutsägbart Claes..."

Jag svarar:
"@Einerstam Jag tycker snarare att det är din ton som är trist och tråkig. Lyft din egen favorit istället för hacka på mig."

Du svarar:
"@Claes_Nordmark uppenbarligen ska man hålla käft i det här partiet inte heller kommentera partikamraters tweets. Du övertolkar det skrivna"

Och så skriver du:
"@Claes_Nordmark måste nog börja med smilgubbar et cetera"

Jag svarar:
"@Einerstam Tycker du absolut inte ska hålla käft, men var konstruktiv istället. Och gärna smileys :-)"

Du svarar:
"@Claes_Nordmark Okey. nästa gång blinkande gubbe! no hard feelings?"

Jag svarar följande som avslutar vår diskussion utan hard feelings:
"@Einerstam No hard feelings & varma hälsningar från ett iskallt Umeå!"

Men fastän vi avslutade diskussionen utan hard feelings vill du alltså fortsätta här genom att säga att jag blev sur på dig? Som sagt var, suck. Kan du själv se att dina första tweets som kommentarer på min tweet om att jag stödjer Mikael Damberg är okonstruktiva och har en rätt tråkig ton?

Jag tycker det är synd att du väljer att fortsätta att hacka på mig istället för att lyfta din egen favorit.

Alexandra Einerstam sa...

Claes - det här inlägget skrev jag 06:24

Anonym sa...

Jaha, så det viktiga idag inom socialdemokratin är att hacka på varandras val av partiledarkandidater?
Vad förutsägbart(lol) Kanske det hade varit bättre att koncentrera sig på varför man har varit så dåliga på att få ut sin politik och varför den katastrofala alliansen så duktiga, som jag inte röstade på.