Stockholms stads kongresskandidater

Vid den kommande kongressen blir det i stort sett samma ombud som vid de senaste kongresserna. Om det inte sker ett omtänkande. Det är de senast valda kongressombuden som orsakat allt elände, skriver Erik Norelius i en debattartikel i Aftonbladet. Jag håller med honom.

I mina två inlägg Inga överraskningar. Bara trist och tråkigt och Åldersfördelningen på Stockholm AK:s ombud till partikongressen, skriver jag om vilka problem Socialdemokraterna i Stockholm dras med.

För socialdemokratins kris handlar inte om ideologi eller värderingar det handlar om en unken partikultur, en omodern partiorganisation och (som en följd av detta) en skrämmande åldersstruktur.

Många av de 20 ombud som vi skickade till förra kongressen återfinns bland de 150 kongresskandidaterna. Nämen, är det inte Maj-Britt Theorins (född 1932) namn jag ser i listan? Hon har inte bemödat sig att skicka in vare sig bild eller presentation. Jag sätter dock en hundring att hon åter blir vald till kongressombud, vilket då blir hennes 15:e (!) kongress.

Andra är: Anna-Greta Leijon (född 1939), Anna Kettner (född 1961), Sven Britton (född 1938), Dag Larsson (född 1961), Anders Carlberg (född 1943), Carl Tham (född 1939), Tomas Rudin (född 1965), Börje Vestlund (född 1960), Margareta Persson (född 1950), Catarina Carbell (född 1937), Janet Mackegård (född 1936) och Kaj Nordquist (född 1953).

De 13 som jag räknar upp är företrädesvis heltidspolitiker och oppositionsborgarrådet, Tomas Rudin, är yngst i denna skara med sina 46 år. I mina ögon ser det mer ut som en PRO-kongress än en socialdemokratisk partikongress.

Varken jag eller min fru Åsa Einerstam har någon som helst chans att bli kongressombud och om vi får in någon under 40 år, bör vi se det som en framgång.

Läs även Johan Westerholms inlägg Socialdemokraterna: En ledningskris med djupa rötter
och Dagens Arena.

Tidigare inlägg (endast ett axplock):
"Fortsätter utvecklingen finns inte det här partiet om tio-femton år"
Åldersstrukturen inom SAP
En "valanalys" jag kan skriva under på
La onda verde*
En väckarklocka?
Personval fullt ut?

Foto: Stockholm Waterfront (där extrakongressen skall hållas)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Föryngring javisst. Men framför allt en politik med fokus på jämställdhet (dela förälfdarledigheten 50/50, jämn könsfördelning på dagispersonalen). Miljöplitik värd namnet; tåg, vind, cykel. Industri måste vi ha. Vi skall inte låta allt vi behöver tillverkas av slavar i asiatiska sweatshops. Riktiga jobb skall vi ha. Inte bara praktik, projekt, plusjobb, sktitjobb...

Johan R. Sjöberg sa...

Jag föreslår gärna en röst på Daniel Suhonen. En radikal röst, och dessutom en föryngring. Han är född 1979.