Hur får Thomas Bodström Livspusslet att gå ihop?

-
Thomas Bodström möter mig i tunnelbanan. Inte Bodström personligen, utan affischer som gör reklam för hans deckardebut Rymmaren (läs recension i Aftonbladet). Denna tidiga morgon, på väg till jobbet, har jag dåligt samvete för att jag inte prioriterade ett medlemsmöte igår, istället tvättade och städade jag och min fästmö (= vi tvättade bara hälften av all smutstvätt och banade vägar på golvet). Vi slängde ihop en sallad eftersom vi inte orkade laga mat. Jag och min fästmö har inga barn, men vi engagerar oss på vår fritid.Åsa är främst engagerad fackligt och jag politiskt. Behöver jag säga att vårt engagemang inom arbetarrörelsen är till största delen obetald? Tillsammans har vi också en kolonilott (som vi missköter på grund av tidsbrist). Vi får inte Livspusslet att gå ihop. Min fråga är: Hur fn får Bodström Livspusslet att gå ihop?
-
Bodström är gift med mellanstadieläraren Helén Bodström och tillsammans har de fyra (!) barn. Han är make och pappa. Bodström är socialdemokratisk riksdagsledamot, vilket är (eller åtminstone ska vara) ett heltidsjobb (och ibland är mer än så), tillsammans med föredetta JämO Claes Borgström driver han advokatfirma Borgström & Bodström, han är vidare ordförande för ECPAT Sverige och på sin fritid (?) har han skrivit en deckare och kan numer titulera sig författare. Bodström och fru går ibland på premiärer. Bodström ser vältränad ut och jag håller det för troligt att han tränar regelbundet. Bodström tar sig också tid att spexa för sina partikamrater ibland (se bild nedan).
-
Jag blev socialdemokrat eftersom trygghet, rättvisa och jämställdhet är de viktigaste frågorna för mig. Vi ska bekämpa brottsligheten men också dess orsaker. Då måste vi ha en stark välfärd för alla och minska klyftorna och utanförskapet i samhället, säger han på sin hemsida, därför har jag svårt att förstå hur han tidigare har anlitat svart arbetskraft. Var det Bodströms lösning på Livspusslet? Hur gör Bodström nu? Är det Hélen Bodström som sköter markservicen? I så fall är inte Bodström trovärdig när han säger att jämställdhet är en viktig fråga för honom.
-
Jag försöker så långt det går leva som jag lär, men ibland går det inte. Det finns dock saker jag aldrig har gjort eller kan tänka mig att göra, till exempel har jag aldrig jobbat svart och jag har aldrig anlitat svart arbetskraft, jag har vidare inte begagnat mig av hushållsnära tjänster och kommer troligtvis inte att göra det (även om jag hade råd). Detta av ideologiska skäl.
-
Hur får ni andra Livspusslet att gå ihop? Tips och råd mottages tacksamt.



En variant på livspusslet - Lyxpusslet som jag hittade på denna blogg med tillhörande text av Carl Fredrik Holtermann: Det finns livspusslet och det finns lyxpusslet. Ett stressande livsprojekt utan tillstymmelse till, just det, liv.
Bodström spexar

1 kommentar:

Anonym sa...

Fyra ord: Avdrag för hushållsnära tjänster. Vad säger att han jobbar så hårt förresten? *S*