Dörrknackning, torgmöten, telemarketing, flygblad...

-
Betänk att du kommer stressad till tunnelbanan, tre gulklädda moderater står i din väg och viftar med flygblad framför ansiktet på dig. Du blir irriterad. Du berättar detta för dina partikamrater och alla håller med att det är såååå irriterande, senare (det kan vara dagen efter, eller på lördagen) så gör vi exakt samma sak. Då är sossarna som står utanför tunnelbanan och viftar med flygblad. Sossarna förstår absolut inte varför människorna som ska ner i tunnelbanan blir irriterade.
-
Betänk att du just ska äta kvällsmiddag med din partner, telefonen ringer och det är en säljare. Du blir irriterad och lägger på efter att åtskilliga gånger sagt "nej tack". Telemarketing är väldigt inne bland riksdagspartierna och jag förstår inte varför. Varför tror partierna att det är skillnad om just de ringer eller står utanför tunnelbanan?
-
Dörrknackning... jag säger bara Jehovas vittnen eller Hyresgästföreningen. Dörrknackning har sossarna hållt på med i evigheter och det har faktiskt funkat och nu har andra partier hakat på trenden (läs t.ex. detta blogginlägg).
-
Jag var i Oslo och där funkade dörrknackningen utmärkt. Jag tror att mycket berodde på att sossarna i Norge inte "trängde" sig på, de överlämnade en ros och material och om någon ville bjuda in dem för att prata mer så gjorde de det, annars gick de. De respekterade personen och körde ingen partipropaganda, utan uppmanade endast personen att gå och rösta. Det var en genomtänkt dörrknackning. Volentärerna träffades utanför högkvarteret, där bjöds det på enklare mat och dryck. När veteranbussen kom, fick alla volentärer en t-shirt och en väska med kampanjmaterial. Det var bra stämning i bussen.
-
Detta skrev jag efter Osloresan: Jag gillar starkt deras valstrategi att ta bussar ut till förorterna och dela ut rosor samtidigt som de uppmanar människor att rösta. De kör ingen valpropaganda, utan säger endast till människorna att det viktiga är att de går att rösta och om folk börjar fråga, då först börjar de prata om sin politik och vad de vill göra i Oslo. Vi fick också följa med ut till en av förorterna och dela ut rosor, Vi åkte i en k-märkt buss från 1968, vilket i sig var riktig coolt. Jag tror faktiskt att denna strategi fungerar - att endast uppmana folk att rösta.
-
Torgmöten, *gäsp*... någon står där med en halvtaskig högtalaranläggning och mal. Tre pensionärer står där och sörplar kaffe och äter en torr kaka och på ett rangligt bord finns det material (och i bästa fall lite freebees). Det kan inte fortsätta så här! Om vi ska ha torgmöten, måste vi göra det i ny tappning och där gillar jag Katapults nytänk. Vi måste använda oss av nytänkare inom partiet och inte motarbeta dem (oj, oj, oj, vad jag har blivit motarbetat av "gamlingarna" ibland)
-
Vi måste hitta nya vägar! Jag gillar nya medier och jag gillar freebees. YouTube och Facebook funkar faktiskt också för kampanjer och för att driva politik... och inget är bättre än bra freebees.
-
Vad gäller kampanjfilmer, så förstår jag inte varför sossarna i Sverige inte snor norrmännens koncept. Kaptein Norge är ju briljant och den är vidare är applicerbar här också, med tanke på vad borgarna gör.
-
Just nu håller jag på att skissa på ett förslag som jag ska presentera för en mycket högt uppsatt person inom socialdemokraterna. Jag hoppas att han nappar, trots att det är en mycket dyr idé. Valtaktik och kampanjteknik kräver nytänk!
-
Bild: Tjuvlyssnat
Efter det här inlägget får jag nog sparken som kampanjledare

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför säger du ens nej tack till dem? Jag ger dem aldrig en chans utan säger bara: "Jag är inte intresserad, var vänlig ring aldrig igen."

Har funkat hittills.