-
Lägre andel offentliganställda, högre andel privat-anställda. Färre storföretag, fler småföretagare. Färre klassiska industrier, fler som arbetar inom handel och service. lo-jobben är färre och framför allt är den fackliga organisationsgraden lägre. Stockholm kommer högt på listor över vad som i enlighet med Saskia Sassens teorier kallas för global cities, skriver Kielos i sin artikel.
-
Jjag har själv varit inne på samma tankar, när jag skrev min valanalys: Vi som bor i Stockholm (jag kommer hädanefter att referera till oss som "stockholmare") hör till landets mest välbärgade invånare. Vi är få som jobbar i offentlig sektor och industri. Vi jobbar snarare i service- bank och finanssektorn. I Stockholm är det mycket individtänkande. Till exempel vill personer som jobbar i NK-disken eller på bank (trots att de har låg inkomst) inte tillhöra "förlorarna", de vill inte tillhöra en lägre klass, snarare känner de samhörighet med de övre skikten i samhället. Dessa låginkomsttagare röstar borgerligt och hänger på Stureplan och identifierar sig med de välbärgade. Det är viktigt att vi inom (s) förstår detta. Bara för att man har en låg lön och jobbar som assistent på något stort, privat företag, innebär det inte att man per automatik röstar på ett parti för att få det bättre, man röstar på det parti som står för den livsstil man egentligen vill ha.
-
En högt uppsatt socialdemokrat som jag träffade sade att han kände sig hemma bland de så kallade "säkra grupperna": LO-kollektivet och invandrare. Att nå ut till högutbildade, unga kvinnor, ja där skruvade många som var fackligt engagerade på sig. "Jag vill bara jobba med LO-folk, jag vill inte jobba med de nya målgrupperna", sade en kvinna tillika kommunalare. Var det måhända ett akademikerförakt jag skymtade?
-
När ska "gamla" sossar inse att högutbildade akademiker, med sina examina (filosofie kandidat, filosofie magister et cetera) inte får jobb som de är utbildade för? Vet inte gammelsossarna att vi har spärrvakter, ordningsvakter, brevbärare, expediter et cetera som också är akademiker? Alla dessa högskoleutbildade, unga människor, som inte får arbete inom det som de är utbildade till, som antingen är arbetslösa eller jobbar med "något helt annat"?!
-
En magisterexamen har inte samma värde som den hade för de som gjorde klassresan för 30, 40, 50 år sedan. Jag såg en platsannons, där man sökte en arkeolog som "ska ha god arkeologisk fälterfarenhet och genomgått forskarutbildning på FL eller FD nivå" och hur många arkeologer antas till forskarutbildningen (inom humaniora) nu för tiden?
-
Så vem är egentligen arbetare i dagens Sverige, i dagens Stockholm?!
-I ett annat inlägg skrev jag: "En dag är jag tillbaka på Konsum, en dag sitter jag där med låg lön och ingen lyssnar på mig. En dag är jag tillbaka där jag hör hemma... " Är det därför folk som gör en klassresa så ofta vänder ryggen till? Är det för att de är livrädda? "Snart kommer någon upptäcka att jag inte är så jla bra som någon tror och då hamnar jag på Konsum igen"... Är det därför de röstar borgerligt, investerar i aktier, köper bostadsrätt, förnekar sina rötter, föraktar vänstern och börjar spela golf?
-
Kielos skriver: I flyttbilen från Norrland på e4 mot Stockholm blir folk plötsligt borgerliga. Rimligen beror det på större ting än Per Schlingmanns pr-tricks.
-
Jag är en högskoleutbildad, ung (inga beska kommentarer nu) kvinna, boendes i Stockholm och är sosse. Jag röstade vänster även när jag arbetade som arkeolog och museilärare. I min bekantskapskrets har jag en hel drös unga s-kvinnor. Vad var det som fick (och får) oss att rösta på sossarna? Vad kan vi göra för att få unga kvinnor i Stockholm, i Sverige att rösta på oss?
3 kommentarer:
Problemet med sossarna och Stockholmarna är att dom inte förstår att det är dyrare att bo i Stockholm, utan att dom tror per definition att dyrt hus betyder fet plånbok. En villa i Botkyrka kostar i snitt 2.5-3 miljoner. Man påstår att det inte är de vanliga arbetarna som kan bo där.
Dessutom finns det en hånfull inställning till Stureplan, den största partygatan i stan där många ungdomar går. Jag har själv aldrig gillat det. Men det finns många som gör det.
Bostadssituationen i Stockholm är i ett fruktansvärt skick, och har varit länge. Det har gått så långt så att om man vill bo centralt så ser man inte någon mening med att stå i bostadsköer. Detta ignoreras av sossar på högre nivå.
Varje år så flyttar det in mycket människor till Stockholm, och runt om i landet så flyttar många ifrån sin lilla stad. Urbaniseringen är en faktor i situationen.
Medan stockholm växer så det knakar så vill inte många i vänstern bygga fler bilvägar. Däremot vill man beskatta bort bilarna på vägarna. Beskattningen sker iofs från borgligt håll också. Men man vill ändå bygga ut vägnätet.
Bostadssituationen måste lösas, och att genom att det byggs fler bostadsrätter så tar det iaf pressen från de som är bostadslösa. Men samtidigt där det byggs hyresrätter så ligger dessa på en löjligt hög nivå. Trots detta försvarar sossarna bruksvärdet. En nybyggd etta kostar numera mer än en tvåa i gamla stan.
Levnadskostnader ligger ofta på en högre nivå i Stockholm. Detta tar man ofta hänsyn till i andra länder. Men sossar menar ofta att inkomsten visar alltid ens levnadskostnader.
Stockholmare förväntas vara rika så dom bortses ofta i sossarnas politik på nationell nivå. Eftersom lokalval och nationella valet är på samma dag så röstar man oftast för den som står för ens åsikt i nationella valet.
Jag tycker inte att det är konstigt att högern är populärare i storstadsregionerna.
Tobias - äntligen är du och jag eniga. Ett bra inlägg från dig! När ska sossarna inse att man inte måste vara välbärgad bara för att man bor i Sthlm?
Jag fattar faktiskt inte varför sossarna är så jäkla bakom när det gäller Stockholm. Vänsterpartiet fattar det inte heller. Miljöpartiet vill att utsläppen ska minska så man beskattar som bara fasen istället.
Visst man vill bygga ut kollektivtrafiken, och det finns ett större intresse av det i vänstern kan jag erkänna. Men det finns fortfarande människor som behöver eller vill ha bil.
Jag tycker själv att det var ett misstag av borgarna att ta bort enhetstaxan. Men så dåligt som det gick med det hade dom behövt höja priset iaf. Enhetstaxan var en förlustaffär. Men kunde räddats av en 5 kronors höjning, tror jag.
Kollektivtrafiken är fantastiskt bra i Stockholm. Efter att ha bott i Glasgow så uppskattar jag verkligen hur allt går i tid. Visst kan det förbättras. Men kollektivtrafiken är lyx. Även om priset på månadskortet skulle höjas med 300 kronor så skulle det enda vara billigt i jämförelse med storbritannien.
Det nya åkkortet är en intressant satsning. Hoppas att det blir lika bra som det låter.
Jag tror att vi får ner avgaserna mer på sikt genom att sätta en gräns till då vi förbjuder bilar som inte är hybrider. För övrigt tycker jag vi kan förbjuda etanolbilarna också. Dom leder till att regnskogen försvinner och tar mat från människors bord. Etanol är vidrigt energikälla som har bättre rykte än det förtjänar.
Skicka en kommentar