Nu är jag rejält förbannad!

Två socialdemokratiska kvinnor, Ylva Johansson och Ann Arleklo, har gjort avdrag för hushållsnära tjänster. Jag har inget emot hushållsnära tjänster, men de skall inte skattesubventioneras på bekostnad av vård, skola och omsorg. Jag försöker verkligen leva som jag lär, därför är jag så jla arg och besviken på dessa två kvinnor (som tjänar betydligt mer än jag och har även varsin man som också tjänar pengar). Dessa två socialdemokratiska riksdagsledamöter väljer ändock att göra detta avdrag. De följer bara de skatteregler som finns, säger de. Bara för att det finns en skattereduktion, så behöver man inte nyttja den, framför allt inte om man är emot avdrag för hushållsnära tjänster.
-
Det här har beslutats i demokratisk ordning av Sveriges riksdag. Det skulle vara ganska absurt om vi skulle säga att alla socialdemokrater, som har varit emot principiellt från början, absolut inte får använda det här, säger gruppledare Sven-Erik Österberg. Nej, Österberg, det skall inte "ni" förbjuda socialdemokrater. "Ni" styr inte över oss, dock skall man som socialdemokrat följa sitt hjärta! Om man är emot avdrag för hushållsnära tjänster, ska man inte göra avdrag för hushållsnära tjänster därmed basta!
-
SvD

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kunde inte sagt det bättre själv/Sossen

Anonym sa...

Du gör politik till moral. Politik handlar inte om moral.

Skulle en nyliberal avstå a-kassa eller sjukkassa? En miljöpartist inte använda sig av reseavdraget? Eller en kommunist inte äga en villa eller en flott bil?

Så ska man inte se på politik.

Anonym sa...

Fattar du nu Alexandra, varför jag hoppade av det där partiet med sin fullständigt GENOMRUTTNA ledning?

Det är ju vi vanliga dödliga som får ta skiten vid fikabord landet över för de där satans högdjuren som bryter mot alla våra principer hela tiden, som fiser oss i ansiktet, rapar och hävdar att vi bara följer de regler som finns? Det håller inte!

Min önskan vore att ALLA gräsrotsmedlemmar lämnade det förbannade partiet, slutade rösta på det, att det fick dö sotdöden, topparna fick foten snabbare än en volvoarbetare under en moderatregering och vi kunde börja om igen UTAN dessa vidrigt höga löner, för det är de som korrumperar!

"Arbetareparti" min röv! Sven-Erik Österberg "arbetarrepresentant" min röv"! Han är en skam för hela LO! Och LO är en skam för sina medlemmar som ALDRIG sätter ner foten!

Alexandra Einerstam sa...

Anderss - Allt är politik, så även moral. Jämförelsen avstå a-kassa haltar anser jag... Den generella välfärden är till för alla - avdrag för hushållsnära tjänster anser jag inte gå under generell välfärd, då alla kan eller vill inte ta del av avdraget. Om man är emot rökning, går man väl inte och köper ett paket cigaretter (inte den bästa jämförelsen, men i linje med det jag menar)?

Partiet Nicklas är inte genomruttet, jag är ju medlem, aktiv och jobbar halvtid för det ;) Det finns sossar, vi är många som är med i partiet och förändrar det inifrån!

Anonym sa...

Jag tycker för min del främst att det är märkligt att våra högermedier aldrig någonsin uppmärksammat att en borgerlig politiker som röstat emot till exempel höjd sjukpenning eller höjd föräldraförsäkring sedan tagit ut det högre beloppet.

Jag har full förståelse för reflexen att vilja ställa högre moraliska krav på socialdemokrater. Till en viss gräns bör man självklart göra det. Men man måste fundera över var den gränsen går. Ska man verkligen inte få följa en lag som riksdagsmajoriteten gått till val på, och där fått tydligt stöd för av en folkmajoritet, även om man i grunden är emot den?

Eftersom alla ledande socialdemokrater varit emot de borgerliga skattesäkningarna - men likväl fått betala mindre i skatt - vore det i förlängningen av ett sådant resonemang rimligt att beskylla dem för hyckleri om de inte donerar motsvarande belopp till allmännyttiga ändamål?

Det skulle inte förvåna mig om högermedierna snart är där. Kanske bör man inte rakt av köpa deras sätt att på ett utstuderat sätt binda samman fakta till en berättelse som tjänar väldigt, väldigt tydliga syften - och därmed indirekt uppmuntra fortsatta högerpopulistiska häxprocesser.

Anonym sa...

Alexandra, du tycker alltså att moderaterna som inte betalade sin TV-license gjorde rätt?

Alexandra Einerstam sa...

Alla som har en tv-mottagare ska enligt lag betala tv-avgift. Det är således lagstadgat och då skall alla följa lagen. Det står ingenstans i lagen att man måste dra av för hushållsnära tjänster.

Anonym sa...

Man ska betala den skatt som lagar och förordningar anger. Vissa av dessa regler är dumma, dessa kan man försöka få ändrade, men det är inte fel att göra ett lagligt avdrag.

Anonym sa...

Om jag förstår dig rätt tycker du alltså att en sosse ska betala mer i skatt än vad en moderat ska göra (om båda har samma lön och köper hushållsnära tjänster för samma belopp)?

Anonym sa...

Som jag skrev, ALexandra, det finns många medlemmar som inte är genomruttna. Men partiets ledning är genomrutten och röta riskerar alltid att sprida sig.

Hur förklarar man annars dessa avskyvärda högdjur som står och tjatar om hur hemskt de tycker pigavdraget är och sedan drar av lika förbannat "för att man kan"!

Sossarnas ledning och alla deras ja-sägare kommer att sänka partiet. Tycker synd om alla flitiga gräsrötter.