Regerings(bort)förklaringen

Riksmötets öppnande gick av stapeln igår med mycket pompa och ståt. Statsminister Fredrik Reinfeldt höll sin andra regeringsförklaring. Jobb och miljö *suck* (DN). Jag slutade lyssna när han orerade om miljö. Det är nämligen samme Reinfeldt som för två år sedan röstade ner de förslag som han nu tar åt sig äran för (och reser världen över och berättar om alliansens förträffliga klimat- och miljöpolitik, när det egentligen är den tidigare regeringens arbete). Dock skall detta inlägg handla om det han inte sa i sin andra regeringsförklaring.
-
Jag och andra hbt-personer blev glada och förväntansfulla förra året, när statsminister Reinfeldt för första gången i en svensk regeringsförklaring inkluderade hbt-personers fri- och rättigheter:
-
I stora delar av världen utsätts HBT-personer för brutalt förtryck. Det är angeläget att stärka FN:s arbete mot detta.
-
Äntligen tänkte jag (och betänk då att jag är sosse) kommer regeringen att på allvar arbeta för hbt-personers fri- och rättigheter och inte blott och bart nationellt utan även internationellt.
-
Ack vad jag bedrog mig. Det visade sig snabbt att så icke var fallet (läs till exempel här och här).
-
Reinfeldt har i sin andra regeringsförklaring helt utelämnat hbt-personers fri- och rättigheter!
-
Oh Lauras låt It ain’t enough dyker upp i mitt huvud:
-
It ain’t enough, it ain’t half of what you owe me.
It’s just my luck to find someone like you.
It ain’t enough, it ain’t half of what you told me.
It ain’t enough, it ain’t enough...
-
Andra som har uppmärksammat vad som inte sades i regeringsförklaringen är RFSL och Irmeli Krans.
-
P.S. Reinfeldt sade inte heller att Sverige är militärt alliansfritt, men statsminister Fredrik Reinfeldt tonar ner de uteblivna formuleringarna när han pratar med SvD.

Inga kommentarer: