Religiösa friskolor kan liknas vid ”barnfängelser"

Dessa ord kommer från partisekreterare Marita Ulvskog (SvD). Jag motsätter mig hennes ordval, men jag håller med henne i sak. Såväl Ulvskog som vi andra har nu insett att de fristående skolorna är här för att stanna och att vi måste "göra det bästa av situationen". I likhet med Ulvskog anser jag dock att vi slår sönder den kommunala skolan genom att ge den sämre villkor än friskolorna.
-
Att de fristående skolorna inte skall vara vinstdrivande är för mig en självklarhet.
-
Hennes hårda kritik mot de sektliknande skolorna är berättigad: De stänger in barn, isolerar dem från samhället utanför. Det är bedrövligt. Läs mitt inlägg om Plymouthbröderna, så förstår ni vad Ulvskog och jag åsyftar. Vi kan inte ha dylika skolor!



1 kommentar:

Anonym sa...

Så om du hittar en kommunal skola med undermålig undervisning så ska alla kommunala skolor förbjudas? religiösa friskolor är inte samma sak som sektskolor.