Vad ska Mona Sahlin ta upp i sitt tal 15 augusti?

På midsommarafton kläckte jag och Rosemari Södergren idén - vad ska Mona Sahlin säga i sitt tal i Almedalen. Andra nätrötter inom bloggnätverket NetRoots hakade på utmaningen. Vi bloggare kanske inte kan ta åt oss äran för att Sahlin höll ett av sina bästa tal (hitintills), men, enligt en säker källa inom partiet, hade hon läst vad vi skrivit och tagit till sig det.

Inför Mona Sahlins sommartal har min partikamrat, Peter Johansson, dragit igång en ny utmaning - Vad ska Mona Sahlin tala om 15 augusti? Återigen hakade en rad bloggare på Johanssons utmaning: Annika Högberg, Peter Högberg, Staffan Lindström, Peter Andersson, Johan Westerholm, Martin Moberg och Rosemari Södergren.

Socialdemokraternas hemsida stod att läsa: Netrootsbloggare ställer krav på Sahlin.

Kan Sahlin överträffa sitt tal från Almedalen? Sommartalet i Tantolunden äger rum drygt en månad före valet. Det är ett tal som ska (med Peter Anderssons ord) lägga grunden för (S)purten. Vad vill jag då att Sahlin tar upp i sitt tal 15 augusti? Jag upprepar då de krav jag ställde på det förra talet:
Ett vet jag med all bestämdhet - jag vill inte se och höra ett tal, där 2/3 av talet ägnas åt Moderaterna. Jag vill knappt att 1/3 av talet ska ägnas åt våra motståndare. Jag vill att Sahlin håller ett ideologiskt tal.
Carin Jämtin och Thomas Bodström då? Vad ska de ta upp i sina tal? Jag vill även uppmana Jämtin och Bodström att inte gnälla på våra politiska motståndarna. Presentera istället Socialdemokraternas visioner för Stockholm. Ta upp konkreta exempel varför Socialdemokratisk politik är bäst för storstaden (lästips: Marika Lindgren Åsbrinks inlägg Skyhögt pris för missuppfattningen att högerpolitiken är bra för storstaden och Medelklassen bor inte i storstan).

Det är inte blott och bart tal som ska hållas. Marit Bergman kommer att uppträda denna dag. Nedan berättar Bergman, varför hon kommer att rösta rödgrönt den 19 september:



Johan Ulvenlöv på samma tema.

Inga kommentarer: