S-kampanjer som inte övertygar

Igår presenterade Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan en ny kampanj - en granskningskampanj av moderata vallöften. Den kampanjen är i sin tur kopplad till kampanjsajten Möjligheternas land. Enligt hemsidan (vars pop-ups jag stör mig på så in i Norden) är idén med Möjligheternas land att illustera socialdemokratisk politik och budskapet Vi kan inte vänta. Vad jag möts av är ett otal videoklipp och efter att ha tittat på tre av dem, skakar jag på huvudet och klickar bort sidan.

Granskningskampanjen av moderata vallöften hade varit en toppenbra idé i början av detta år, men inte när det blott och bart är 40 dagar kvar till valdagen. Jag vet inte hur många gånger jag har hört människor säga till mig: "Ni sossar är bra på att tala om vad Moderaterna har gjort alternativt inte gjort, men vad vill ni?! Vad vill de Rödgröna? Konkret?". Inget parti har någonsin vunnit ett val på att gnälla och klanka ner på motståndarna. Vi måste i nuläget berätta om vad vi vill, vad vi vill göra, vilka visioner vi har för samhället. I morgon och i framtiden. Berättelsen.

I april i år lanserade Socialdemokraterna en kampanj med temat Tillväxt och Ett Rikare Liv. Under den socialdemokratiska rosen stod att läsa: Tillväxt sedan 1889. Partiet hade bland annat köpt reklamplats på den stora ljustavlan på Stureplan. Majoriteten av klientelet på Stureplans uteserveringar röstar inte på Socialdemokraterna (och kommer inte heller efter den kampanjen att rösta på Socialdemokraterna). Så varför Stureplan? När kampanjen drog igång skrev jag inlägget Viktig kampanj lanseras med fula affischer.

Socialdemokraternas annonskampanj, som publicerats i olika tidningar i juli och augusti, har jag skrivit om tidigare. I kampanjen ser vi en hårt stajlad och photoshoppad partiledare. Med tanke på den kritik som valaffischerna för Europaparlamentet fick, är det förunderligt att Socialdemokraterna fortsätter på den inslagna vägen.

Stockholms arbetarekommun har också dragit igång några kampanjer - Carin Jämtin-kampanjen (i olika omgångar) och Stockholmskampanjen. Stockholmskampanjen i stil med de "fula affischerna" jag länkat till ovan och så Carin Jämtin-affischerna där budskapen är bra och viktiga men affischerna är grå, grå, grå, grå och fruktansvärt trista och tråkiga (Jämtins kofta är det enda färgglada inslaget). Huvudsyftet med Jämtin-kampanjen är att göra henne mer känd för stockholmarna. Jämtin är tyvärr en ganska anonym politiker, trots att hon är oppositionsborgaråd i Stockholm. Den grå, trista och tråkiga Jämtin-kampanjen kan inte motverka den bilden.

Vi HBT-sossar i Stockholm föreslog för kommunsekreterare Tomas Rudin, att under Stockholm Pride, köra en Jämtin-kampanj med de hbt-löften hon gett och med mångfaldsrosen. En regnbågskampanj, men den idén föll inte Rudin för, trots att Stockholm är den stad som har flest hbt-personer i Sverige (och just den kampanjen skulle vara mindre grå).

Valstrateger, spinndoktorer, PR-byråer, kommunikatörer, Fan och hans moster - alla människor på 68:an och Cephalus som jobbar med valrörelsen och med kampanjer... is this it?!

Illustration: socialdemokratisk valaffisch från 50- eller 60-talet.
[UPPDATERAT]

6 kommentarer:

Tokmoderaten sa...

Kan bara instämma i dina klarsynta slutsatser av ditt eget partis beteendemönster. Med gnäll vinner man inga val - och som Baylan och Guteland har gnällt lär ni aldrig, någonsin vinna igen. PoK!

Alexandra Einerstam sa...

Vi kommer att vinna, när kampanjer och företrädare slutar gnälla på moderaterna och börjar prata om vår politik!

Tokmoderaten sa...

Vilken politik? Att gå tillbaka till 2006 och fortsätta förvaltandet därifrån? Förnyelsen ni snackar om är ju bara tomma ord - tyvärr för er, tack och lov för oss.

Alexandra Einerstam sa...

Tokmoderaten: jag förstår att DU anser att vi inte har någon politik eller står för någon förnyelse, men hello musiclover - Moderaterna är och förblir ett parti för de välbärgade.

Nils Dacke sa...

@Alexandra: Det bästa för demokratin vore om Sossarna förlorade detta val STORT så att ni går tillbaka till ruta 1 dvs återskapar den folkrörelse ni en gång var. din irritation är bara ett exempel på den toppstyrning som ni har i ditt parti och som är mycket skadligt för demokratin i detta land.

Seved Monke Ajneståhl sa...

Det är sunt för Sverige att sossarna nu är ett parti som alla andra. För övrigt instämmer jag med Fredrik, när ska ni sossar börja prata egen om er egen politik istället för att gång på gång demonisera Alliansens?

Mvh

Seved Monke Ajneståhl