Den (S)tora maskinen har dragit igång på allvar

Igår måndag märktes det på twitter, på facebook, i samtal, i inkorgen, i almanackan, i telefonsamtal - Socialdemokraternas valmaskin har dragit igång på allvar. Att få vara en del av denna rörelse är fantastiskt.

Valet avgörs inte på nätet, men det kan mycket väl förloras där, har partiledare Mona Sahlin sagt. För egen del innebär det att jag de nästkommande 39 dagar kommer att intensifiera mitt bloggande, men också ägna mig åt klassiskt valarbete. Ja, jag kommer faktiskt att stå några enstaka gånger i valstugan i Farsta och samtala med människor. Jag är blott och bart en gräsrot
men även jag har makt att förändra.

I EP-valrörelsen var jag valgeneral för S-kvinnor i Stockholms valstuga vid Åhléns. Under den perioden avverkade jag många samtal med väljare, men jag minns specifikt de personer som efter samtalen sade "nu ska jag gå och rösta på Socialdemokraterna!".

Jag må vara en liten gräsrot, men tillsammans är vi många. Därför är det så oerhört viktigt att ta tillvara på varje tillfälle. Vill någon tala med dig om politik i fikarummet - så gör det. Ser någon din Sosseknapp i tunnelbanan och sätter sig ner för att prata om Socialdemokratena - passa på.

Vi ska köra ända in kaklet. Det kommer att bli slittigt, tufft, roligt, ibland tråkigt... men det är det värt, för det är dags för en rödgrön regering!

Foto: från Charlie Chaplins film Moderna tider.

Inga kommentarer: