Igår var det dags att fylla på acess-kortet igen. Eftersom jag inte har ett öre på kontot, fick min fru punga ut 690 kronor.
De Rödgröna i Stockholm vill införa enhetstaxan och sänka priset på SL-kortet. En riktig valvinnare kan jag tycka vid första anblicken, tills jag läser det finstilta. De Rödgröna föreslår en sänkning av SL-kortet till 650 kronor. 40 kronor räcker inte ens till ett originalmål på Max. En riktig valvinnare vore att sänka priset rejält. Varför inte till 500 kronor? I den bästa av världar skulle kollektivtrafiken vara gratis.
Foto: magnusl
Inget är för evigt
5 dagar sedan
4 kommentarer:
Hur kan kollektivtrafiken vara gratis? Skulle vi få all räls, alla tåg och alla bussar gratis? Skulle få all el och diesel? Skulle alla inom Sl jobba utan lön? SANNINGEN ÄR ATT ALLA SKATEBETALARE REDAN NU SUBVENTIONERAR MÅNADSKORTET SOM ANNARS SKULLE VARA DUBELT SÅ DYRT. Det finns inget gratis.
@ anonym
"Gratis" kollektivtrafik är givetvis skattebetald men inte dyr.
1. Människor får ökad rörlighet och kan söka fler jobb = vinst för staten.
2. Fruktansvärt dyra spärrar kan helt skippas.
4. Många städer har redan gratis kollektivtrafik. http://www.freepublictransports.com/Cities
3. Inga biljetkontrollanter/biljetthantering att betala för.
Om miljödebatten vore nåt annat än ett sätt att beskatta luft på skulle vi självklart redan ha gratis transport till våra arbetsplatser.
Men istället kan man ta bilen till jobbet fast man bara bor en mil från stan, och helst då med el-bil så dom får jobba lite i brunkolsbrännerierna.
Det är lite kul att du kallar dig HBT-sossen. Gemensamt med miljö, feminism och integration är HBT med topplistan över vad man får tycka idag. Hoppas man hanterar HBT med större noggranhet än miljön för er skull.
Ja, fast kollektivtrafik blir aldrig "gratis", på sin höjd "Konstadsfri för de som åker en enskild resa". För pengar kostar den oavsett, och sannolikt är det till stora delar samma personer som betala kollektivtrafiken, fast via skattesedeln istället...
Skicka en kommentar