Visar inlägg med etikett feminism. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett feminism. Visa alla inlägg

Jämställdhet är borgarnas akilleshäl

I sitt jultal tog statsminister tillika moderatledaren Fredrik Reinfeldt upp våld i nära relationer.  Nio initiativ mot våld i nära relationer.pdf (157 kB) finns på Moderaternas hemsida och nej, jag tänker inte, i likhet med Peter Johansson, fråga vilken tomte som ska betala Reinfeldts jullöften. Nu har statsministern ägnat ett helt jultal till detta och jag håller det för troligt att regeringen vaskar fram de pengar som behövs. Om Reinfeldt och regeringen inte gör det handlar det återigen blott och bart om retorik. Ord och ingen handling, mycket snack men lite verkstad.

På SvD Brännpunkt skriver idag Anna Kinberg Batra och Saila Quicklund en debattartikel med rubriken En mer jämställd jul med M och alliansen. När jag läser den tänker jag "är det här ett tidigt aprilskämt?", dock inser jag snabbt att Moderaterna är inte vilket parti som helst. Det agerar nämligen som en PR-byrå. Eftersom Moderaterna mycket väl är medvetna om att jämställdhet är borgarnas akilleshäl, så kommer nu partiet att, medelst utspel, försöka förändra den bilden. Allting går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt!

Ja, kanske Moderaterna lyckas med att sälja in sig själv som ett parti som värnar jämställdheten. Därför tänker jag nedan lista några inlägg som jag har skrivit om just Moderaterna och jämställdhet. Bedöm därefter själva. Vill vi ha en regering som ägnar sig ord eller en regering som ägnar sig åt handling?

Backlash för jämställdheten när regeringen Reinfeldt har maktenByt regering för jämställdhetens skull!BacklashKvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del IV) , Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del III) , Gör jämställdheten till en valfråga! , Ingår vårdnadsbidrag i Moderaternas arbetslinje? , Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del II) Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt , Låt oss tala om vårdnadsbidraget , Moderaternas falska marknadsföring

Fler som skriver om debattartikeln: Kent Persson, LO-bloggen, Anna Kinberg Batra, Pelle Billing, Göran Johansson,
Foto: Expressen

[UPPDATERAT]
Martin Moberg på samma tema.

Något skaver

För någon dag sedan ringde en journalist från en av de två stora morgondrakarna. Han ville ha information och kommentarer om Socialdemokraternas partiordförande Håkan Juholt. Är Juholt rasist? Är Juholt homofob? Jag var trött, ledsen och grinig och gav honom ett surt svar i stil med:
Äh! Nu får ni allt ta och ge er. Den där homofobgrejen har ni ju kört tidigare. Drevet börjar bli löjligt när ni gräver fram några foton som han sålt svart för fem-tio kronor. Juholt är socialdemokrat och står därför bakom något som är grundläggande för alla socialdemokrater - nämligen alla människors lika rätt och värde. Jag berättade vidare att Juholt (när han "bara" var riksdagsledamot) kom ut till Bommersvik en helg, när vi Hbt-socialdemokrater i Stockholm hade en medlemshelg (eller om det var en styrelseöverläggning?). Inte fan tar sig en homofob ut till Bommers för att prata och umgås med hbt-sossar en helg.
Om jag inte missminner mig talade han sig även varm för könsneutrala äktenskap i radio. Jag minns tyvärr inte i vilket radioprogram, eller vilket år (någon kanske vet?). Jag har bloggat om när Juholt gick omkring med mångfaldsrosen/hbt-sosserosen i Almedalen. Skulle en homofob bära en ros med regnbågens alla färger om han var homofob?! En sådan sosse skulle ju bära den röda rosen.

På kongressen, då Juholt valdes, intervjuades jag av såväl Sosse.tv som Makthavare. Till Makthavare sade jag bland annat: En del HBT-människor gillade inte att han inte nämnde dem i talet, men i stället talade han om jämlikhet. Vi ska inte dela upp människor i vi och dom, vi ska samla alla och i Sosse.tv kan ni höra och se 0:58 min in i klippet.

Som ni förstår, blev journalisten besviken över att jag (som är mediakåt enligt en partikamrat) inte bekräftade att Juholt var rasist och/eller homofob.

Jag skrev dock inlägget Finns det plats för kvinnor i Juholts (h)järngäng? bara några dagar efter extrakongressen. När Maryam Yazdanfar sedan byttes ut mot Veronica Palm skrev jag i inlägget Carin Jämtin får sällskap:
You must be patient, young padawan, sade en partikamrat till mig efter att jag hade publicerat mitt inlägg Finns det plats för kvinnor i Håkan Juholts (h)järngäng? och jag satt still i båten.

Jag satt även still i båten, när beskedet kom att Maryam Yazdanfar, mitt under föräldraledigheten, fick beskedet att hon inte fick sitta kvar som ordförande för civilutskottet. Partiordförande Håkan Juholt har ju all rätt att skapa sitt eget lag och det är inte ett lätt pussel han har att lägga (om ni nu trodde det var klart i och med gårdagens besked).
Att det hela (läs: hur Yazdanfar fick beskedet, av vem hon fick beskedet... vidare när hon kom tillbaka från sin föräldraledighet, stod en stor kartong utanför hennes rum och med stora bokstäver på kartongen hennes namn... Hur hon sedan blev utfryst av riksdagsledamöter, tjänstemän, gamla SSU-kamrater) sköttes, hade och har jag synpunkter på. Så gör man bara inte. Det är dåligt ledarskap. Dåligt ledarskap är också att det därefter skar sig rejält mellan Yazdanfar och Juholt. Istället för att vara en god ledare och sätta sig ner med Yazdanfar och säga: så här kan vi inte ha det längre! Hur ska vi två tillsammans göra för att lösa det här?, så svartnar numer Juholts ögon så fort hennes namn kommer på tal.

Klart att hon, efter den behandlingen, började bete sig som en "bitter, försmådd exflickvän". Nu är Yazdanfars händer bakbundna. Allt hon säger och gör tolkar journalister, partikamrater, statsvetare med flera (ja, även jag har väl tolkat ett och annat uttalande från henne på det sättet) som att hon just är en "bitter, försmådd exflickvän".

Våren gick och så närmade sig Stockholm Pride. Vi hbt-sossar hade fått besked att Juholt skulle delta i paraden. Det gjorde han inte. Jag tänkte att han, av respekt för Mona Sahlin, avstod, men samtidigt fanns det, enligt mig, en lösning: Sahlin går längst fram som vanligt och så åker Juholt tillsammans med LO:s Ulla Lindqvist i ett coolt ekipage längre bak. Jag tror vidare inte att Sahlin tagit illa upp om partiordförande för Socialdemokraterna gick vid hennes sida. Hennes ställning i hbt-communitiet är tämligen ohotad.

Efter några, enligt mig, rejäla klavertramp (ja, ni vet vilka det är Libyen blablabla...), kom således det som fick mig att skruva på mig av obehag. Enligt media gav Juholts stab internt Morgan Johansson grönt ljus - att ställa sig bakom Ilmar Reepalus helt jävla, galna förslag om temporärt medborgarskap. Hur det än förhöll sig, så har två socialdemokrater, Reepalu och Johansson, uttalat sig positivt om temporärt medborgarskap och det är tillräckligt illa. Det är rent ut sagt vedervärdigt.

När jag idag läser Devrim Mavis artikel Juholt in - invandrarna ut, gör jag det fler gånger och något börjar skava. Läs för guds skull hela artikeln, men jag väljer att citera följande:
Hela händelsekedjan kring S-utspelet om temporärt medborgarskap visar på ett djupt obehagligt faktum: Den nya socialdemokratiska ledningen är utan riktning i frågor om integration och i tanken om allas lika värde.

S verkar nu sakna den kompetens och kompass som krävs i dessa frågor i en tid då främlingsfientlighet och rasism firar framgångar i hela Europa. I en tid då Sverigedemokraterna är ett vågmästarparti i riksdagen.
Till Socialdemokraternas "försvar" kan sägas att partiet saknar kompetens och kompass i de flesta frågor just nu. Det är fritt fall för S och det är sorgligt att skåda.

Det finns nämligen partimedlemmar med såväl kompetens som kompass som just har invandrarbakgrund (eller vad det heter nu för tiden). Det finns partimedlemmar med såväl kompetens som kompass som är hbt-personer, men de verkar inte vara välkomna. Något skaver, men om det är det som Mavri redogör för, eller om det är avsaknaden av kompetens och kompass (vilket jag tror) som skaver, får ni avgöra.

Sedan kan jag inte nog betona vikten av att omge sig med kärleksfulla kritiker. Låt mig därför till syvende og sidst citera Anna Lindh (ett av mina absoluta favoritcitat):
Jag tror inte på ett parti där alla dansar i takt. Jag har med sorg i hjärtat sett hur många i min egen ålder försvunnit bort från politikens centrum, trots att de borde ha funnits där. Det är lätt för ledare eller chefer att premiera ja-sägare och stöta ut kritikerna. Hade socialdemokratiska partiet lyssnat bättre på sina egna kärleksfulla kritiker hade vi kanske haft en starkare ställning idag.

[UNDER STRECKET]

Läs gärna mitt inlägg Män som hatar kvinnor. SAP är ett feministiskt parti. När Juholt gick omkring på Gekås i Ullared för några dagar sedan och hyllade varuhusets kommande satsning - en sportsbar på damavdelningen - så utbrast jag: Så jävla gubbigt! Dock förlåter jag honom för just det uttalandet, eftersom ett tidigare uttalande överväger denna dumhet. Och så är det ofta med Juholt. I ett sammanhang säger han en sak och i ett annat säger han det raka motsatta. Varför? Är det i ledarskapet det brister?

Jag vill dock betona att Socialdemokraternas kris fanns där långt innan Juholt blev partiordförande. Det är så mycket i partiet som vi partimedlemmar måste ta itu med. Så allt snack om att vi måste prata politik och inte ägna oss åt internkritik - varför får man inte göra både och? S befinner sig i kris och de medlemmar som blundar inför det faktumet, de har skygglappar framför sina ögon. Jag tänker inte låta mig tystas. Snarare tvärtom. Partiet behöver sina kärleksfulla kritiker!

Juholt och Jämtin - ni glömde något

I Socialdemokraternas budgetalternativ kommer det att finnas fler tunga förslag för att underlätta kvinnors etablering på arbetsmarknaden, skriver Håkan Juholt och Carin Jämtin på DN:s debattsida.

Och visst finns det skarpa förslag så som rätt till heltid, barnomsorg på obekväm arbetstid, att vårdnadsbidrag och barnomsorgspeng avskaffas, att prioritera utbildningsinsatser för kvinnor med utländsk bakgrund och höjning av taket i den tillfälliga föräldrapenningen.

Men... ingenstans i artikeln nämns tredelad (eller tvådelad) föräldraförsäkring. Ska man stimulera ett jämställt föräldraliv och i förlängningen ett jämställt arbetsliv så krävs en tredelad föräldraförsäkring och helst en tvådelad. 50/50 -Varför är det så jla svårt?


Tidigare inlägg om jämställdhet (ett axplock): Backlash, Jobb, jämlikhet och jämställdhet, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del IV), Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del III), Gör jämställdhet till en valfråga!, Ingår vårdnadsbidrag i Moderaternas arbetslinje?, 51 år kvar till jämställt uttag av föräldraförsäkringen, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (del II),Anna Dahlberg: Alliansens akilleshäl, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt, Därför vinner de Rödgröna valet, Låt oss tala om vårdnadsbidraget, Göran Hägglund har utsett sig själv till hela svenska folkets talesman, "Jämställdhet handlar om halva folkets frihet och hela folkets anständighet", Moderaternas falska marknadsföring, Dagens citat, Det handlar om halva folkets frihet och hela folkets anständighet, Vart vi Socialdemokrater vill nå, vilka våra drömmar är, vilket Sverige vi vill bygga, Därför är vi kvinnor Vänster

Finns det plats för kvinnor i Håkan Juholts (h)järngäng?

Tommy Waidelich utsågs idag till ny ekonomisk-politisk talesperson. Aftonbladet talar om "Juholts senaste (s)kräll". Waidelich är en medelålders, vit heterosexuell man - så varför är alla så förvånade? Må vara att Waidelichs sidekick är homosexuell, but he is still a man.
.
Jag har skrivit om det i mina inlägg Män som hatar kvinnor och Varannan damernas men inte halva makten - att kalla sig för ett feministiskt parti förpliktar. I och med skrivningen i partiprogrammet, så innebär det i realiteten att partiet ska ha en jämn fördelning av kvinnor och män bland förtroendevalda. Vidare att det ska finnas både kvinnor och män på de ledande positionerna inom partiet (vilket även gäller de tunga, politiska uppdragen).
.
Var är brudarna?
.
Andra som skriver om "skrällen": DN, SvD, SvD2, SVT, Makthavare, Peter Högberg, Martin Moberg, Johan Westerholm, Sebastian Stenholm och Roger Jönsson

8 mars 2011

För ett år sedan, på Internationella kvinnodagen skrev jag här på bloggen:

BACKLASH. Det finns en dag om året då media fylls med reportage om jämställdhet. Det finns en dag om året då jag får inbjudningar från partier och organisationer. Digra program fyllda med seminarier, föreläsningar och manifestationer om och för jämställdhet. Det finns en dag på året som FN har utsett till internationella kvinnodagen. Den dagen är i dag.

Jag har inte hunnit gå igenom nyhetsflödet ännu, eftersom jag har varit på ett seminarium som Feministiskt Initiativ anordnade, men jag misstänker att det förhåller sig på samma sätt som för ett år sedan. Seminariet förresten, handlade om lönegapet mellan kvinnor och män. I anslutning till seminariet har FI släppt en rapport och publicerat en debattartikel på SvD Brännpunkt. Det är inte någon rolig läsning, men samtidigt som FI slår sig för bröstet och säger att det är det enda partiet som har ett konkret politisk förslag (jämställdhetsfond), så är inte det de facto den stora Lösningen.

Jag hoppas att SVT kommer att sända seminariet i repris... om SVT gör det - lyssna på vad den kunniga, fackliga panelen har att säga. Specifikt vill jag lyfta Annette Carnhede, förbundsordförande för ST. Hon fick rungande applåder av publiken.

En eloge till Tomas Tobé som ställde upp. Han är moderat och som vi alla vet är jämställdhet regeringen Reinfeldts akilleshäl, hur mycket än Timbro försöker hävda att så inte är fallet. Den feministiska fernissan hos Tobé & Co. är just fernissa. Skrapar man en smula på denna fernissa, visar det sig tydligt att det bara är ord från regeringen Reinfeldts sida.

Ikväll klockan 18:00 samlas vi på Södermalms torg för att demonstrera för feminism, mot rasism. Gränslöst systerskap!

Tidigare inlägg om jämställdhet (ett axplock), Backlash, Jobb, jämlikhet och jämställdhet, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del IV), Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del III), Gör jämställdhet till en valfråga!, Ingår vårdnadsbidrag i Moderaternas arbetslinje?, 51 år kvar till jämställt uttag av föräldraförsäkringen, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (del II), Anna Dahlberg: Alliansens akilleshäl, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt, Därför vinner de Rödgröna valet, Låt oss tala om vårdnadsbidraget, Göran Hägglund har utsett sig själv till hela svenska folkets talesman, "Jämställdhet handlar om halva folkets frihet och hela folkets anständighet", Moderaternas falska marknadsföring, Dagens citat, Det handlar om halva folkets frihet och hela folkets anständighet, Vart vi Socialdemokrater vill nå, vilka våra drömmar är, vilket Sverige vi vill bygga, Därför är vi kvinnor Vänster

Varannan damernas men inte halva makten

Det är rubriken på på ett reportage av Uppdrag granskning.

I sitt inlägg Hur främjar socialdemokratin kvinnligt ledarskap?, skriver Lena Sommestad i sin slutkläm:
Ansvaret för att nu driva fram en förändring ligger på oss alla, men vi som är kvinnor i partiet har ett särskilt ansvar. Precis som s-kvinnorna en gång framgångsrik drev igenom ”varannan damernas” är det nu dags att sätta stopp för de informella rekryteringsprocesser, som i synnerhet på den nationella nivån i partiet har gynnat män.
Och visst drev S-kvinnor "varannan damernas" och visst var det framgångsrikt om man ser till antalet, men de facto fick kvinnorna i partiet inte halva makten och var det inte den vi var ute efter? Makten?

Det är det jag tar upp i mitt inägg Män som hatar kvinnor. Jag gillar verkligen att Sommestad skriver att det är nu dags att sätta stopp för informella rekryteringsprocesser som gynnar män. Min fråga är: hur?! Och varför har vi kvinnor ett särskilt ansvar för att förändra detta? Är det inte snarare firma Ö & Ö och övriga män i partiet som bör belastas med detta särskilda ansvar?

I en kommentar till mitt inlägg Män som hatar kvinnor, skriver Nemokrati:
I socialdemokraterna är nog bara förklädda gubbar välkomna. Alltså kvinnor som resonerar som gubbar men ser ut som kvinnor. Ungefär som i M. Där har man "varannan damernas" men för en politik för mannen med stor M. Ungefär som när Christina Husmark Pehrsson var socialförsäkringsminister.
Så på med lösskägget tjejerna! Vill vi komma någon vart i partiet är det den enda strategin som fungerar.

[UNDER STRECKET]

Läs Johanna Grafs fantastiska inlägg!

Män som hatar kvinnor

Åsa Einerstam, Sofia Arkelsten och Alexandra Einerstam Stockholm Pride 2009

Det var på Socialdemokraternas partikongress 2000, som partiet tog steget från "varannan damernas" till att skriva in i partiprogrammet att SAP också var ett feministiskt parti. I ett pressmeddelande från 2000 säger S-kvinnors ordförande Inger Segelström:
Vi S-kvinnor har fått gehör för vår strävan och nu kan vi bli av med gubbstrukturer och hävda att klass och kön är lika viktiga. Äntligen kan S-kvinnor tillsammans med partiet ta itu med föråldrade strukturer och ojämn maktfördelning. Den politiska luften blir lättare att andas och kvinnorna synliggörs bättre i partiet.
Att kalla sig för ett feministiskt parti förpliktar. I och med skrivningen i partiprogrammet, så innebär det i realiteten att partiet ska ha en jämn fördelning av kvinnor och män bland förtroendevalda. Vidare att det ska finnas både kvinnor och män på de ledande positionerna inom partiet (vilket även gäller de tunga, politiska uppdragen).

Det är nu 2011 och de gubbstrukturer, som Segelström trodde hon skulle bli av med i och med skrivningen, lever och frodas i allra högsta grad i partiet. Och handen på hjärtat - när Göran Persson gick ut och sade att han var feminist - hur många upplevde det som trovärdigt?

S är fortfarande ett mansdominerat parti. Gubbhyllan är inte bara en hylla, utan ett helt hyllsystem á la Ikeas Ivar. Det var de facto några gubbjävlar (inklusive några kvinnor som går i männens ledband) som tvingade Sahlin att avgå. Ytterligare ett exempel är Hans Hoffs angrepp på Aftonbladets chefredaktör Karin Pettersson.

Nu vädrar i varje fall dessa män morgonluft och ser man till de partiledarkandidaterna som omnämns oftast i media, är de alla män med glasögon och högt hårfäste. En av herrarna i firma Ö & Ö planerar redan vad han ska göra när han blir vald till partiordförande, vilket jag ser som ett utslag av hybris. Jag kan förstå varför några av männen i vårt parti har drabbats av denna åkomma. Min förhoppning är bara att denna hybris inte skall belönas av vare sig valberedningen eller kongressen.

I och med att vi troligtvis får en man som ny partiordförande, krävs det enligt "varannan damernas", att partisekreteraren är en kvinna. Peter Johansson har skrivit om vikten av en stark partisekreterare. Jag är rädd att vår nya partisekreterare (om inte gubbmaffian gör en kupp och tillsätter en man på posten) enbart blir en marionett, där delar av gubbmaffian drar i hennes trådar.

Idel män och därför är det på sin plats att göra en jämförelse med vår huvudmotståndare Moderaterna. På morgonkvisten läser jag en intressant artikel i Fokus (läs den gärna i sin helhet) och jag citerar:
Det senaste halvåret har moderaterna bytt ut personer på flera nyckelpositioner. Sofia Arkelsten har utsetts till partisekreterare och Gunilla Sjöberg till biträdande partisekreterare, Anna Kinberg Batra har blivit gruppledare i riksdagen och Hedvig Anderson ny kommunikationschef. Till listan kan man addera Roberta Alenius som utsågs till Fredrik Reinfeldts presschef för ett drygt år sedan och Jessica Polfjärd som strax innan jul fick uppdraget att leda den grupp som ska ta fram ett nytt moderat idéprogram. Alla kvinnor. Därtill är ett par yngre lovande kvinnliga moderata politiker – Anna König Jerlmyr och Regina Kevius – satta i ministerskola som borgarråd i Stockholm stad.
Hm... som väljare och kvinna, om jag enbart går efter att identifiera mig med de politiska företrädarna, vilket parti skulle jag välja då? Johan Westerholm undrar också i sitt inlägg Döden är en man, vilket parti som känns mest progressivt och mest relevant för väljarna?

Låt mig återigen citera ett långt stycke från artikeln:

Hur ser det då ut i socialdemokraterna?

– Det är en man som är partisekreterare, en man som är gruppledare, en man som är ekonomiskpolitisk talesperson, en man som är utrikespolitisk talesperson, en man som är partikassör, en man som är kanslichef, en man som är biträdande partisekreterare. Och snart har vi kanske en man som partiordförande också, konstaterar s-kvinnornas ordförande Nalin Pekgul.

Det var inte länge sedan moderaterna befann sig i samma situation, med en total mansdominans i toppen. Ett faktum som skrämde bort kvinnliga väljare och rimmade illa med partiets hot om att införa kvotering i näringslivet ifall börsbolagens styrelser inte blev mer jämställda.
I partiprogrammet står det att Socialdemokraterna är ett feministiskt parti, men det har visat sig att det enbart är på pappret.

På samma tema: Dagens Arena, Peter Högberg, Staffan Lindström och Martin Moberg x 2

Backlash för jämställdheten när regeringen Reinfeldt har makten

Idag släpper Socialdemokraterna rapporten Vad hände med hela lönen och halva makten? som skrivits på uppdrag av Arbetarrörelsens Ekonomiska Råd. Ídag skriver också Claes Borgström om rapporten på SvD Brännpunkt:

För att sammanfatta kan vi konstatera att reformen inte bara strider mot den så kallade arbetslinje regeringen påstår sig driva som är att få fler människor i arbete, utan att den också på flera olika sätt har negativa effekter på jämställdheten. Man kan fråga sig vad som skulle hända om vi fördubblar bidraget till 6 000 kronor och gör det obligatoriskt för alla Sveriges kommuner, något som Kristdemokraterna nu går till val på. Då ungefär dubbelt så många människor skulle kunna ha möjlighet att söka bidraget och det skulle bli mycket mer attraktivt att göra det skulle de negativa effekterna sannolikt mångdubblas. Vi kan inte se någon reform som varit ett större slag mot den positiva jämställdhetsutveckling vi haft i Sverige de senaste femtio åren och tycker att detta är något som det svenska folket ska ta med sig när de går till valurnorna den 19 september.

Rapporten visar att regeringen Reinfeldts så kallade jämställdhetspolitik bara är ett spel för gallerierna, vilket jag har skrivit om många gånger tidigare (se nedan för ett axplock). Högeralliansen har beställt en liknande utredning från Statistiska Centralbyrån. Den är dock inte färdig förrän i oktober, några veckor efter att den sista valsedeln har räknats. Det visar också på att jämställdhet är borgarnas akilleshäl.

Byt regering för jämställdhetens skull!, Backlash, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del IV) , Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del III) , Gör jämställdheten till en valfråga! , Ingår vårdnadsbidrag i Moderaternas arbetslinje? , Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del II) , Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt , Låt oss tala om vårdnadsbidraget , Moderaternas falska marknadsföring

Om rödgrön jämställdhetspolitik här och här

Grattis män! Nu kan ni också ha mens

Mensmaskin för män som vill förstå, är rubriken på DN:s artikel om den japanska studenten Hiromi Ozaki som har designat en mensmaskin (Menstruation Machine):

Fitted with a blood dispensing mechanism and lower-abdomen-stimulating electrodes, the Menstruation Machine simulates the pain and bleeding of an average 5 day menstruation process of a human. Menstruation Machine (Takashi's Take) is a music video about a boy ‘Takashi’, who builds the machine in an attempt to dress up as a female, biologically as well as aesthetically, to fulfill his desire to understand what it might feel like to be a truely kawaii (cute) girl. He determinedly wears the machine to hang out with his kawaii friend in Tokyo, but…


Menstruation Machine - Takashi's Take from Sputniko! on Vimeo.
Wired har också skrivit om detta.
Tidigare inlägg på ämnet mens: Om män hade mens, Om män hade mens (Del II), "Så är det att ha mens".
Rekommenderad läsning: Åsa Petersens ledare i Aftonbladet -
Ingen ska behöva dö på grund av sitt kön.

Gröna nätrötter och ett mingel

På onsdag har Åsa och jag bjudit in sex andra bloggare till ett mingel. Det är ett mingel för rödgröna kvinnor som bloggar. Vad som föranleder detta mingel är ett inlägg som Karin Bergh skrev för ett tag sedan - Se hit kvinnliga bloggare inom S, V och MP! På minglet skall vi bland annat prata om hur vi ska bli bättre på att synliggöra de rödgröna kvinnor, som bloggar om politik och samhälle.

Att bjuda in bloggare från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har inte varit några problem. Miljöpartister däremot...

Den enda Miljöpartisten jag umgås med är Mikaela Persson. Dessvärre kunde hon inte komma. Hon tipsade mig dock om en annan bloggare - Annika Hirvonen. Det aktuella datumet hade Hirvonen ett jobbmöte. Alexandra Odevall, som bloggar på Nyfiken-grön, har just mejlat och sagt att hon eventuellt inte kommer. Linn Olauson har, i skrivandet stund, inte svarat om hon kommer. På twitter har jag frågat Miljöpartiet om de kan tipsa om gröna kvinnor som bloggar. De har gett mig en hel bunt, men så vidare värst många var det inte som nappade på mitt förslag om ett gemensamt mingel.

Just nu håller jag på och läser antologin Vårt sätt att leva tillsammans kommer att ändras. Magnus Wennerhag skriver i sitt bidrag Tre rörelsepartier och möjligheten till politisk förnyelse:

Med tanke på att de tre rödgröna partierna alla är framvuxna ur levande folkrörelser är det därför något märkligt att deras samarbete hittills främst har tagit sig uttryck i samtal och strategiska överläggningar mellan partiföreträdare och deras medarbetare. Ska det rödgröna samarbetet bli något mer bestående måste dess politik formas i aktiv dialog även på gräsrotsnivå.
Fler röster i antologin är inne på samma tanke som Wennerhag, till exempel Gustav Fridolin (med bidraget Ta allt det röda, ta allt det gröna) och Aron Etzler (med bidraget Två strömningar tre partier).

På gräsrotsnivå träffas Socialdemokrater och Vänsterpartister på ABF och Första maj-festen. De skriver i varandras tidningar, ordnar demonstrationer och seminarier tillsammans... 8 mars, Burma, Socialistiskt forum, Feministiskt forum. De ses på ett café, där Jenny Wrangborg läser dikter. Miljöpartisterna lyser fortfarande med sin frånvaro.

Jag och Åsa har tagit Wennerhag på orden och vill föra en aktiv dialog på gräsrotsnivå med såväl V som MP. Detta under trevliga former. Nu ser det ut att bli ett rött mingel. Jag lever dock fortfarande på hoppet. Än är det inte för sent för en grön nätrot att höra av sig till mig (Alexandra Einerstam på facebook).

De som kommer på minglet är, i skrivandet stund:

Åsa Einerstam, som bloggar här på HBT-sossen
Karin Bergh, som bloggar på Karins värld
Ilona Szatmari Waldau, som bloggar på Mer vänster i Uppsala
Rosemari Södergren, som bloggar på Kulturbloggen
Ulrika Falk, som bloggar på just Ulrika Falk
Eva-Lena Jansson har svarat "Maybe Attending".

Gå gärna in och läs deras bloggar.

Backlash

“Jämställdhet handlar om halva folkets frihet och hela folkets anständighet”
(Mona Sahlin, sommartal vid Dieselverkstaden i Sickla 2009)

Om jämställdhet har jag skrivit om tidigare (se nedan för ett axplock). Gång på gång har jag visat att regeringen inte bedriver en jämställdhetspolitik. De facto är den politik som alliansen driver en kvinnofälla.

Idag presenterade de Rödgröna också en granskning av regeringens Reinfeldts "jämställdhetspolitik" - Alliansen sviker kvinnorna - och granskningsrapporten visar tydligt att regeringens genomförda reformer i praktiken ökar klyftorna mellan kvinnor och män:

• Jobbskatteavdraget har ökat inkomstklyftan mellan kvinnor och män. Regeringens samlade skattepolitik har gynnat gruppen män som fått mer än kvinnorna.
• Neddragningar inom kommunala omsorgstjänster drabbar i betydligt högre grad kvinnor än män, som anhöriga, anställda och vårdtagare. Enligt SCB:s arbetskraftsundersökning 4 mars var det 27 000 färre kvinnor anställda i den kommunala sektorn 2009 jämfört med 2008.
• Nedmonteringen av de gemensamma trygghetssystemen som a-kassa och socialförsäkring drabbar i högre grad kvinnor än män.
• Vårdnadsbidraget ökar skillnaderna i ansvar och kontakt med barnen mellan män och kvinnor. I Stockholms togs mer än 90 procent av vårdnadsbidraget ut av kvinnor.
• Jämställdhetsbonusen har blivit ett fiasko. Försäkringskassan har visat att den inte har någon effekt på fördelningen av föräldradagarna mellan kvinnor och män.
• Avdraget för hushållsnära tjänster har inte på något sätt motverkat problemen med den ojämlika fördelningen av hemarbetet mellan kvinnor och män, utan cementerar snarare den rådande ordningen.
• Arbetsgivare med färre än 25 anställda slipper göra jämställdhetsplaner. Större företag behöver bara göra det var tredje år sedan regeringens förslag om ny diskrimineringslag trädde i kraft.


Kanske är det därför som kvinnor röstar rödgrönt?

Tidigare inlägg: Jobb, jämlikhet och jämställdhet, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del IV), Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del III), Gör jämställdhet till en valfråga!, Ingår vårdnadsbidrag i Moderaternas arbetslinje?, 51 år kvar till jämställt uttag av föräldraförsäkringen, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (del II), Anna Dahlberg: Alliansens akilleshäl, Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt, Därför vinner de Rödgröna valet, Låt oss tala om vårdnadsbidraget, Göran Hägglund har utsett sig själv till hela svenska folkets talesman, "Jämställdhet handlar om halva folkets frihet och hela folkets anständighet", Moderaternas falska marknadsföring, Dagens citat, Det handlar om halva folkets frihet och hela folkets anständighet, Vart vi Socialdemokrater vill nå, vilka våra drömmar är, vilket Sverige vi vill bygga, Därför är vi kvinnor Vänster

Bidragslinjen

Dagens utspel kommer från Kristdemokraterna. Det handlar om en rejäl höjning av vårdnadsbidraget. I ett tidigare inlägg skrev jag:

Kritiken mot vårdnadsbidraget kommer inte enbart från vänsterhåll, utan även från högerhåll, vilket jag skriver om i inlägget Låt oss tala om vårdnadsbidraget. I och med fiaskot med vårdnadsbidraget, trodde jag att regeringen skulle avskaffa det, men icke. Alliansregeringen fortsätter att dansa efter Kristdemokraternas pipa. Vårdnadsbidraget kommer nämligen att finnas kvar när regeringens valmanifest presenteras senare i vår. Vi kommer att behöva se igenom reformen under nästa mandatperiod, säger statsminister Fredrik Reinfeldt till Dagen, vilket underförstått betyder att bidraget kommer att fördubblas och även omvandlas till ett statligt stöd, så att det gäller alla medborgare (i enlighet med Kristdemokraternas förslag). Moderaterna har upphöjt sin arbetslinje till religion och talar vidare om genus, könsmaktsordning och jämställdhet. När Moderaterna står bakom en reform som vårdnadsbidraget, klingar det falskt i mina öron.

Nu har Kristdemokraterna ågerigen fått sin vilja igenom igen, när det gäller familjepolitik.

Vårdnadsbidraget har redan i dag blivit en framgång i de 123 kommuner som infört det, skriver artikelförfattarna. Du skall inte vittna falskt mot din nästa, lyder ett av De tio budorden. Vårdnadsbidraget är ett fiasko.

Peter Andersson skriver också om utspelet.

Kulturbloggen - You rock!

Ibland har man inte tid att blogga, även om man gärna vill. Därför tycker jag att det är lysande av Kulturbloggen att posta ett inlägg som handlar om triss. Inte skraplotten utan tretalet. Brijant! Lysande!

Nu förhåller det sig faktiskt så att jag lider av tidsbrist, eftersom jag strax ska iväg till LO-borgen. Dock kommer det att komma tretal även på den här bloggen. Under tiden - läs Kulturbloggen.
P.S. Fotot visar upphovsmannen bakom Kulturbloggen - Chadie.

Anders Borg - feminist?

”Vi ökar klyftorna, men vi gör det bara för att det minskar
klyftorna.” Så kan finansministerns presentation av vårbudgetens
fördelningspolitiska effekter sammanfattas. Anders Borg pekade på grafer som
visar att det är högavlönade (oftast män) som har vunnit på regeringens politik.
Sedan talade han om att denna utveckling på lång sikt skulle leda till det rakt
motsatta. Ökade klyftor leder till minskade klyftor – är ni med?

Med ovanstående ord inleder Katrine Kielos dagens ledare i Aftonbladet - I huvudet på Anders Borg. Ja, man kan onekligen undra hur ökade klyftor kan leda till minskade klyftor.

Vidare hur feministen Borg (ja, han har skrivit en hel artikel) kan föra en politik från Rosenbad som de facto är en kvinnofälla.

60 procent av regeringens skattesänkningar på närmare 100 miljarder kronor har gått till de 10 procent rikaste i vårt land (av vilka en absolut majoritet är män). Det är vidare nedrustningen av socialförsäkringarna som betalar borgarnas skattesänkningar. Lägg till en urholkad ekonomi för resten av den offentliga välfärden, vårdnadsbidraget, en misslyckad jobbpolitik, motståndet mot rätt till heltid (deltid en möjlighet) och motståndet till en individualiserad föräldraförsäkring. Det är då rakt ingen jämställdhetspolitik som regeringen Reinfeldt förespråkar, utan snarare manspolitik. Under den Moderatstyrda regeringens mandatperiod har vi sett en backlash för jämställdheten.

Det är banne mig dags för en Rödgrön regeringen!

Läs även Anna Ardins inlägg på Rebella - Sluta gnälla och tänka nytt - visst, men först...

Aftonbladet

Skräcködlor invaderar Sidan 4 i Expressen igen

Det var inte länge sedan jag skrev inlägget Skräcködlor invaderar Sidan 4 i Expressen. Nu är Eva Sternberg i farten igen. Rubriken - Hemmapapporna är livsfarliga för barnen. I skrivandets stund toppar den Knuff. Här är några blogginlägg som länkat till artikeln:





Sternberg, Sternberg, Sternberg - du kan väl inte på allvar tro, i och med dina åsikter, att väljarna kommer springandes till dig och Kristdemokraterna?

Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del IV)

BACKLASH Om "kvinnotjusaren" Reinfeldt har jag, som rubriken avslöjar, skrivit om tidigare. Från och med i januari i år har vi sett en rad utspel från Moderaterna vad beträffar jämställdhet. Eftersom det har varit så tyst från regeringen Reinfeldt, vad beträffar, jämställdhet, kan de senaste utspelen te sig positiva för en feminist som jag själv.

Det finns dock ett aber - från Moderaternas sida är det endast ord och inte handling. Visst går det att svänga sig med ord som könsmaktsordning, jämställdhet, trygghetsreform et cetera, men det haltar betänkligt, då den förda politiken från Rosenbad, visat sig vara en riktig backlash för just kvinnorna.

Regeringen Reinfelds skattesänkarpolitik är inte jämställdhetspolitik. Männen har gynnats på bekostnad av kvinnorna. 60 procent av regeringens skattesänkningar på närmare 100 miljarder kronor har gått till de 10 procent rikaste i vårt land (av vilka en absolut majoritet är män). Det är vidare nedrustningen av socialförsäkringarna som betalar borgarnas skattesänkningar. Lägg till en urholkad ekonomi för resten av den offentliga välfärden, vårdnadsbidraget, en misslyckad jobbpolitik, motståndet mot rätt till heltid (deltid en möjlighet) och motståndet till en individualiserad föräldraförsäkring. De facto är den politik som alliansen driver en backlash för just kvinnor. Det är då rakt ingen jämställdhetspolitik som Moderaterna förespråkar, utan snarare manspolitik

En sammanställning som LO har gjort, visar vidare att det är framförallt kvinnor och låginkomsttagare med tunga jobb som utförsäkras från sjukförsäkringen.

– De som drabbas av försämringarna i sjukförsäkringen är så uppenbart arbetarklassens kvinnor. Jag kan se dem framför mig. Jag vet att det är väldigt många som har haft ett hårt jobb och som har drabbat av belastningsskador och annat och som inte har fått en chans att komma tillbaka. Arbetsmiljön är dålig. Det är tunga lyft. Det brister i rehabiliteringen. Sedan åker de ut utan individuell bedömning, säger Wanja Lundby-Wedin till SR/Ekot.

Det är dags för en rödgrön regering!

Alliansfritt Sverige, Johan Westerholm, Katrine Kielos , Sydsvenskan och Ulrika Falk har skrivit på samma tema.

Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del III)

I mitt inlägg Gör jämställdhet till en valfråga!, skrev jag bland annat om Moderaterna och jämställdheten. Jag länkade vidare till en rad inlägg jag har skrivit på temat jämställdhet. Mandatperioden börjar lida mot sitt slut och nu sprutar plötsligt Moderaterna ut jämställdhetsbeslut. Är det trovärdigt? Nej, inte för fem öre.

Nu läser jag i Expressen att det är dags igen. Dags för ett jämställdhetsutspel av "kvinnotjusaren" Fredrik Reinfeldt. Expressen skriver:

I ett internt dokument i regeringskansliet finns Moderaternas valbomb - den hemliga planen för att stjäla kvinnliga väljare från de rödgröna: En stor trygghets- och kvinnoreform. I dag - exakt sex månader före valet - avslöjar statsminister Fredrik Reinfeldt valrörelsens storsatsning i en intervju för Expressen: - Det vi ska göra kan absolut göra mig till kvinnornas Fredrik.

Den "hemliga" planen, verkar vilja anspela på kvinnors rädsla. "Röstar ni inte på oss så blir ni våldtagna, rånade och misshandlade". Det är helt i linje med Stockholmsmoderaternas kampanj i tunnelbanan, som Kulturbloggen skrev om igår. Är det utdelning av överfallslarm till alla kvinnor som Reinfeldt & Co. ska ägna sig åt? Moderatkvinnorna brukar ju ägna sig åt dylikt.

Mona Sahlin sågar med rätta Reinfeldts utspel. Det går inte att vinna val på rädsla. Sahlin säger till Expressen:

Moderaterna låtsas som att politik handlar om att stjäla ord och uttryck, och häftiga loggor. Men kvinnornas reaktion visar att politik handlar om vad man drömmer om att politik ska hjälpa till med. Det är det som gör att kvinnorna röstar rödgrönt just nu.

Jag håller också med min partikamrat Peter Högberg när han skriver på sin blogg:

Men käre statsminister Fredrik Reinfeldt måste du inte hålla med att det blir lite krystat. Efter att under nästan en hel mandatperiod gjort allt för att skjuta kvinnor i sank lagt förslag som klart har haft en negativ påverkan på jämställdheten att då komma rusande och tro att kvinnorna glömt. Nä det är nog dags att gå hem på kammaren och tänka om och tänka rätt från början. Ps Du kan ta med loggan för det blev inte bra det heller...

Bild: Expressen

Dagens citat

Det behövs en ärrad galt som komminister. Församlingen är inte
redo för en kvinna.


Ovanstående har avgående komminister Arne Hällefors sagt till Norrländska Socialdemokraten (2010-01-11).

[UPPDATERAT]

Hannah Bergstedt har skrivit till mig på Facebook och informerar mig om följande:
den gamle gubbstrutten fick inte som han ville. Komministern är nu en kvinna. Tack vare några kloka s-kvinnor som sitter med och basar i kyrkorådet.

"Ibland så behöver man inte säga så mycket mer"



Jag håller med Karin Bergh: Ibland så behöver man inte säga så mycket mer.