Det handlar om halva folkets frihet och hela folkets anständighet

-
Det är uppenbart att de rödgröna tror sig ha identifierat jämställdheten som en borgerlig akilleshäl, skrev SvD efter Mona Sahlins sommartal vid Dieselverkstaden i Sickla. Nej, vi rödgröna tror inte - vi vet! Borgarna har nämligen ingen jämställdhetspolitik. Vi har vidare en jämställdhetsminister som inte ens kallar sig feminist (troligtvis för att hon inte är feminist). Därför kommer jämställdheten att vara en avgörande fråga i valet 2010. Vi rödgröna leder stort på den fronten och om inte Fredrik Reinfeldt håller ett jämställdhetstal på lördag i Vaxholm, så håller jag det för troligt att loppet är kört för den Moderatstyrda regeringen.
-
Nisha Besara har skrivit en fantastisk artikel på Newsmill som heter Därför bör feminister stödja Mona Sahlin - läs den! Besara skriver bland annat:
-
Jag är Sahlinist [...] Jag är en så kallad "kärleksfull kritiker". Jag kommer att lägga min röst på Mona Sahlin. Jag kommer att tro på att Mona Sahlin är det bästa som har hänt sossarna till den dagen hon gör mig gruvligt besviken genom att svika sina ideal.
-
Precis som Besara är jag också Sahlinist och feminist och jag kommer att följa Besaras uppmaning:
-
För den feminist som ännu inte är övertygad återstår detta: Även om Sahlin inte är den ni i första hand vill se styra Sverige, så är hon det bästa reella alternativet. Om detta råder alltså inga tvivel: för första gången i demokratins historia finns en chans att få en feminist till regeringschef. Sätt igång och hajpa.
-
Mona Sahlins sommartal 2009 (text)

Jon Jordås - Männen de stora vinnarna om Sahlin blir statsminister

Dagens Arena - Mona Sahlin övertygar

Aftonbladet - En rödgrön story håller på att ta fart
-
Tidigare inlägg:
Sahlinist = feminist
Sahlinist, javisst!

Inga kommentarer: