Mona Sahlins tal i Almedalen 2010

Partiordförande Mona Sahlin talade i Almedalen igår. Veckan innan politikerveckan, hade jag utmanat mina bloggkollegor i NetRoots med följande: Vad ska Mona Sahlin säga i sitt tal i Almedalen?

Det tal som Sahlin höll igår infriade allt och så mycket mer som jag (och andra nätrötter) ville att hon skulle säga. Hon inledde talet med följande ord:

Varför ska vi bry oss om varandra? Vad är det för vits med omtanke och solidaritet? Vi som svarar att detta är viktiga värden, kanske de allra viktigaste – vi måste också fundera över hur vi kan skapa oss ett samhälle där de får plats. Om detta vill jag tala idag. För politik är på riktigt. Politik förändrar verkligheten, politik griper in i människors vardag och liv. Jag ska tala om min dröm och mitt mål, min vision om Sverige som ett möjligheternas land. Det är ett Sverige där var och en – oavsett bakgrund – kan sträva efter att förverkliga sina drömmar – sitt livs äventyr. Det är ett Sverige i full sysselsättning. Det är ett Sverige där det är viktigare vad du vill för framtiden, än var du kommer ifrån. Där den sociala rörligheten är hög och fler kan göra klassresor, därför att alla vinner på det.Tillsammans når vi så mycket längre än när var och en sköter sitt.Valet handlar inte om en enskild skattesats, ett bidrag eller ett avdrag.Valet handlar inte ens om mig – hör och häpna! Valet handlar om vilket politiskt alternativ som tar Sverige i den riktning som du vill se.Vi ska alla välja ett parti. Men vad vi i grunden väljer är något mycket större: Vi väljer den dröm som ska vara vår gemensamma, den som ska bygga landet för framtiden. Den viktigaste frågan är: hur ser dina drömmars Sverige ut? Vart är vi på väg nu? Och i vilket slags land vill du leva och låta dina barn växa upp? Svaret på dessa frågor blir det Sverige som vi bygger tillsammans.

När Sahlin sagt ovanstående, insåg jag att hon skulle komma att hålla sitt bästa tal (hitintills bör kanske tilläggas) och jag var inte ensam om min åsikt. Efter talet var det många som sade just det. Vad många, som jag talade med, gillade framför allt var att Sahlin talade om ideologi och visioner. Jämlikhetsanden svävade över talet. Vad jag kan minnas nämnde hon inte ens statsministern vid namn.

Ett annat budskap som Sahlin levererade igår i sitt tal var att 2010 är ett ödesval. Om regeringen Reinfeldt får förnyat förtroende kommer den svenska välfärdsmodellen fortsätta att monteras ner, men med en rödgrön regering kommer den att utvecklas.

Nedanstående länkar har jag lånat av Martin Moberg:

Ulrika Falk om Monas vinnartal i Almedalen, Peter Högberg om att SvD vaknat på fel sida idag, Anna Vikström om ett bejublat tal av Mona, Mats Engström om ett lysande tal av Mona, Peter Johansson om är moderaterna rädda för "röda smittan", Thomas Bodström om Mona och fotboll, Viktor Tullgren om att långtidsarbetslösheten bland unga har dubblerats, Jerker Nilsson om att välfärden är på allas läppar, Johan Ulvenlöv med Monas tal, fler blogginlägg på netroots, rödgrön.se vår samarbetsblogg, politometern, bloggar.se


Inga kommentarer: