Miljöpartiets dag i Almedalen 2010

Maria Wetterstrands tal och Peter Erikssons tal bräckte med hästlängder Göran Hägglunds tal. Det gällde såväl fotbollsmetaforer som inkluderandet av stjärnfamiljer. Bakom Wetterstrand och Eriksson syntes hela tiden orden Modernisera Sverige, där Sverige var skrivet i regnbågsfärger. Om stjärnfamiljer sade Wetterstrand:

Ännu krångligare blir det för de familjer som inte ser ut som Göran Hägglunds.

Igår drack jag öl med Fredrik och Annika som berättade att Fredrik inte har fått gå på utvecklingssamtal för deras äldsta dotter. För att han inte är hennes biologiska pappa. Trots att hon vuxit upp med honom som förälder i tio år, sedan hon gick i ettan.

För några dagar sedan träffade jag en nybliven pappa nere vid Hamnplan. Barnet har en till pappa och två mammor. Jag frågade när han skulle få vara föräldraledig, men han berättade att han inte kunde vara det över huvud taget. För i Sverige kan bara vårdnadshavarna vara föräldralediga. Och de kan bara vara två. Oavsett hur många föräldrar barnet har.

Två andra nyblivna föräldrar jag känner var tvungen att ljuga för sjukvården för att de inte har rätt att få hjälp med assisterad insemination på sjukhuset, detta för att de inte är ett par. Lena hade inte ens möjlighet till att få hjälp i Sverige när hon ville bli mamma utan är förvisad till den dyra och krångliga processen att inseminera utomlands.

I ett omodernt Sverige går socialministern ut och säger att vissa familjer "helst inte" borde ha barn. I ett modernt Sverige kan alla bilda familj på det sätt som de önskar och barn kan leva tryggt oavsett hur deras familj ser ut, utan att samhället krånglar till det. Jag känner att det är dags för att modernisera Sverige.


Efter Maria Wetterstrands tal funderar jag seriöst på att köpa denna t-shirt. Jag kan nog bära den om jag sätter på en Socialdemokratisk ros.

Innan talen gjorde de två språkrören ett utspel om städer - En grönare stad är en roligare stad -många intressanta förslag som jag vill att de Rödgröna gemensamt tittar på. Jag vet att många Socialdemokrater kommer att förhålla sig skeptiska till ett femårigt stopp för byggandet av gigantiska köpcentra utanför stadskärnorna, men hur många dylika centra skall Sverige egentligen ha? Köpcentra som nästintill kräver att man har bil för att ta sig dit på ett smidigt sätt?

I Högdalen, där jag tidigare bodde, finns ett centrum som man kan gå till. Där kunde jag köpa mat, gå till Jysk och köpa fisk i delikatessbutiken. Nu bor jag i Farsta och har sex minuters gångväg till Farsta centrum. Där finns ett gigantiskt köpcentrum men inget IKEA, men när vi behöver något från IKEA hyr vi en bil eller tar bussen dit och jag är övertygad om att IKEA kan anpassa sina butiker till stadskärnorna, precis som Willys har gjort med Willys hemma. Vad sägs om konceptet IKEA Nära?

Jag erkänner att jag står Miljöpartiet närmare i dessa frågor än mitt eget parti. Därför anser jag att det är utmärkt att vi nu har ett rödgrönt samarbete.

DN1, DN2

[UPPDATERAT]
Peter Andersson har också skrivit om Miljöpartiets dag. Om stopp för köpcentra skriver Andersson:
Redan före talet har Mp gått ut med några punkter om stadsplanering där ett stopp för externa köpcentrum som de heter väcker uppmärksamhet. Har skrivit om den frågan tidigare, inte minst med utgångspunkt från Stefan Edmans utredningar om hållbarhet. Edman berättar bland annat om att Sverige är undantaget, inte den som vill reglera lokaliseringar av externhandel. Och för mig var Edmans uppgifter väldigt talande:
En ökning av utsläppen med 200–1 100 procent anges för de ca 29 procent av befolkningen som på senare år systematiskt bytt från ”närbutik” till extern stormarknad för sina dagligvaruinköp.
Jag anar att partivänner kan reagera lite surt över dessa "bakåtsträvande idéer". Om man nu ser extern handel som framtid och utveckling, vill säga. Men frågan handlar både om klimatpolitik, konkret och påverkbart också för lokala politiker, och även om vår samhällsmodell och vad vi är beredda att "offra" för långsiktig hållbarhet. Är vi inte ens beredda att avstå från köplador för att klara klimatet, ja då blir jag orolig.

2 kommentarer:

Kalmardamen sa...

Jag blev varm inombords när jag hörde de delarna av Marias tal som du citerade.

Givetvist också av annat från både hennes och Peters tal.

Synd att dom drog nitlotten och fick sin dag idag när åhörarna börjat glesna.

Daniel sa...

Jag tror definitivt att det rödgröna samarbetet har varit bra för oss som i vissa frågor står närmre ett annat parti än vårt eget. Som socialdemokrat som är motståndare till förbifarten, vargjakten och kärnkraften känns det som att en rödgrön regering kommer föra en politik som ligger närmre min egen övertygelse än en rent socialdemokratisk. Och Mona Sahlin ska ha all heder för att ha legat bakom det.