Gör kulturen till en valfråga (Del VII)

Som titeln avslöjar har jag på denna blogg försökt göra kulturen till en valfråga. I mitt senaste inlägg Gör kulturen till en valfråga (Del VI) skrev jag:
I och med att Alliansen har presenterat sin kultur- och idrottspolitik, ligger fältet öppet för de Rödgröna att göra kulturen till en valfråga. Så min uppmaning till vår arbetsgrupp är - här har ni chansen - presentera en rapport som lyfter kulturpolitiken till oanade höjder. Föreslå satsningar i likhet med de satsningar som Norge har gjort. Om jag ska nyttja sportstermer har vi nämligen öppet mål.
Idag infriades min förväntningar och förhoppningar. De Rödgröna har nämligen idag, fredag, presenterat just en uppgörelse om kulturpolitiken - ett kulturlyft som gör kulturen till en valfråga.

Äntligen!

Andra som skriver om detta är Kulturbloggen och Martin Moberg (som också drivit frågan på sina bloggar). Claes Krantz och Peter Högberg skriver också om de rödgrönas kulturpolitiska överenskommelse. Så även Anna Vikström om kulturöverenskommelsen som innebär ett lyft för hela kultur Sverige.
SvD, DN

Tidigare inlägg: Gör kulturen till en valfråga (Del V), Gör kulturen till en valfråga (Del IV), Gör kulturen till en valfråga (Del III), Gör kulturen till en valfråga (Del II), Gör kulturen till en valfråga.

Inga kommentarer: