Jämlikhetsanden - Därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen

Sedan jag började läsa den internationellt uppmärksammade boken The Spirit Level, skriven av forskarna Richard Wilkinson och Kate Pickett, (i den svenska översättningen har bokens titel översatts med Jämlikhetsanden, vilket jag anser borde ha översatts med Jämvikt), är jag småbesatt av boken för jag tycker att den är lysande, briljant, fantastisk och oerhört viktig. Betänk då att jag ännu inte har läst hela boken (jag har cirka 100 sidor kvar).
-
När jag träffar en partikamrat, en politisk motståndare, en "vanlig" vän eller en kollega, så rekommenderar jag boken. Jag pratar om den hela tiden. Under läsningens gång, så går tankarna ständigt till regeringen Reinfeldt som, under snart fyra år,har ägnar sig åt kalla handens politik. En politik som har ökat (och fortsätter att öka) ojämlikheten i vårt land. Jag vill veta varför. Varför vill borgarna öka ojämlikheten i vårt land? Sverige är ju ett land som bokens författare lyfter fram i positiv anda, på grund av just den höga grad av jämlikhet vi har (haft) här.
-
Jämlikhetsbluff, basunerade SvD:s ledarsida ut och argumenterade mot boken i sann Margaret Thatcher-anda. Boken delar dock högern, vilket Dan Josefsson recension i Aftonbladet visar. Slutklämmen i Josefsson recension lyder:
-
En sak är klar: Den riktigt mörkblå högern är fullständigt livrädd för att innehållet i Jämlikhetsanden ska spridas sig. Läs boken och sprid ordet!
-
Jag vill också uppmana människor, som är intresserade av politik och samhälle (oavsett politisk färg), att läsa boken. Är ni ännu inte övertygade? Läs också Göran Rosenbergs kolumn Behovet av rättvisa och se kortfilmen:

Inga kommentarer: