Fenomenet Farmville på Facebook


Över 60 miljoner människor spelar varje månad och antalet användare fortsätter att öka, skrev Nyheter24 om Farmville förra året. Jag upplever dock att hypen kring Farmville har minskat och att många av mina FB-vänner tröttnat på Farmville. Det finns dock ett aber i och med det nya (och sämre) Facebook - jag ser vilka av mina FB-vänner som fortfarande är fast i Farmvilleträsket. Ett exempel är Erik Laaksos senaste tre statusuppdateringar:

Jag har (tack och lov?) aldrig börjat spela Farmville (jag spelar ibland Scrabble på nätet under täckmanteln Aspasia), men jag är oerhört nyfiken på vilka mekanismer i spelet som får miljontals spelare att fastna i Farmvilleträsket.

1 kommentar:

Peter Andersson sa...

har inte spelat på fejan på länge så jag kan inte laaksos grej. Men när jag "flög fallskärm" efter sparken från Regeringen ..och innan bloggstarten..så fastnade jag med spelet "Pirates and ninjas". Ett helt meningslöst spel där en slumgenerator avgör om man vinner eller förlorar det guld man har satsat. Var ett tag...hmmmm.... sjua tror jag..på hela facebook... med 25.000 "battles. (Dvs klickat ATTACK 25,000 gånger ..

Har inte rört det på ett o ett halvt år men nu såg jag att jag rankas:
* #1 of your Friends
* #68 among all Pirates
* #129 on Facebook
heheeh

P