Kors i taket. Jag håller med Per Gudmundson

Den fanns där redan i morse. SR/Ekots nyhet att Sveriges Unga Muslimer (SUM) har bjudit in Sheik Abdullah Hakim Quick - en homofientlig man som bland annat har sagt att homosexuella är en av de farligaste grupperna i samhället. Och det är inte första gången som SUM bjudit in människor med liknande åsikter.

Eftersom Landstinget Sörmland idag skrev historia, så valde jag bort Ekots nyhet. Men den har skavt i bakhuvudet hela dagen och större delen av kvällen.

För en stund sedan ögnade jag igenom Ledarredaktionens blogg och mina ögon fastnade på denna rubrik - Sveriges Unga Muslimer måste bryta med jude- och böghatarna. Jag trodde att det var Sanna Rayman som skrivit inlägget (eftersom det händer någon enstaka gång att vi tycker lika), men döm av min förvåning - det var Per Gudmundson som var författaren.

Gudmundson skriver bland annat:

Sveriges unga muslimer kan välja väg. Antingen fortsätter man på den inslagna vägen med extremism, antisemitism och hets mot homosexuella. Då bör följden bli att organisationen behandlas av det övriga samhället som en människofientlig sekt. Eller så bokar man av Quick, utreder sina ståndpunkter inom frågor som berör sexuellt likaberättigande, kvinnlig frigörelse och respekt för andra religioner, och förblir en demokratisk organisation med samhälleligt stöd. Det går inte att göra bägge.

Idag har SUM publicerat ett uttalande på sin hemsida och jag väljer att endast citera första stycket:

Vi på Sveriges Unga Muslimer fick kännedom om att en våra inbjudna gäster till vår årliga konferens, Sheikh Abdullah Hakim Quick, skulle ha uttalat sig kränkande mot homosexuella och judar, vilket vi naturligtvis tog på största allvar. Vi hade möte i organisationen för att diskutera hur vi skulle hantera denna information, trots att vi har ett 20-tal gäster på konferensen och att vi inte har en skyldighet att stå till svars för alla dessa gästers uttalanden.

Ingen skyldighet att stå till svars för dessa gäster uttalanden? Skyldighet är precis vad Sveriges Unga Muslimer har. En skyldighet att inte bjuda in gäster med extrema åsikter.

Jag och Gudmundson är, kors i taket, eniga idag. Läs även Lukas Romsons blogginlägg. Romson håller inte med Gudmundson.
Expressen

Inga kommentarer: