Politiska bloggare - bekräftelsetorskar av stora mått mätt

När ett gäng nätrötter var på Bommersvik förra helgen, visade Matti Palm ovanstående bild. Först visade han bara färgglada cirklar och de flesta satt kvar på sina platser, men så fort han lade på namnen, rusade S-bloggare fram till duken, för att se var de befann sig i den politiska bloggosfären. På ovanstående bild, har jag satt en pil där HBT-sossen är, ifall någon missar bloggens placering.

SvD skrev om sociala medier söndag 7 mars. Den ena artikeln handlade om smutskastning på nätet och den andra artikeln listade de bloggar som SvD ansåg vara de hetaste, politiska bloggarna. Båda artiklarna toppade knuff. Jag gick omkring den söndagen och var småkaxig, bara för att SvD hade listat HBT-sossen bland de hetaste, politiska, bloggarna (även om min blogg inte är störst, bäst, vackrast, populärast).

En tidning som skriver en och annan artikel om sociala medier och i synnerhet om bloggare och bloggosfären, den tidningen och de artiklarna kommer garanterat bloggare att skriva om. Expressen citerar, på sidan 4 i papperstidningen, bloggare. Om en bloggare citeras där, så går inte det tyst förbi i bloggosfären, framför allt inte av den bloggare som är citerad. Det gäller förresten all gammelmedia som citerar och länkar till bloggare. Så, om någon representant från gammelmedia, läser detta inlägg - börja länka och citera bloggare, det får avtryck i bloggosfären.
Gammelmedia som snor från bloggare, utan att ange källa eller varifrån inspirationen kommer - är fult, fult, fult, fult.

Bloggare är vidare ovilliga att länka till hemsidor och nättidningar, om inte våra inlägg syns i anslutning till det vi skriver om. LO:s hemsida, LO-tidningen och Arbetarrörelsens tankesmedja är skräckexempel.

Stora, populära bloggare, tenderar att få hybris. Det första symtomet är att de slutar länka till andra bloggare och om de länkar någon enstaka gång - länkar de till bloggar i samma storleksklass. Andra, till exempel jag, har en tendens att länka till samma bloggar hela tiden. Hybris straffar sig dock alltid. Om en stor blogg, slutar länka till andra, så slutar andra att länka till den och bloggen förlorar läsare och popularitet.

Jag tror vidare att de stora bloggarna underskattar den betydelse det har, när den stora bloggaren länkar till en (betydligt) mindre blogg. En länkning betyder så mycket. Är man stor och stark måste man vara snäll (vilket Alvedon-reklamen är ett lysande exempel på).

Om du är bloggare och har skrivit ett bra inlägg och ser att en annan NetRootsbloggare har skrivit på samma tema och länkat till "alla andra", utom till dig - visst blir du en smula småputt? Jag vet att jag blir det. Igår pratade jag med en partikamrat, tillika stor bloggare och sade att om han inte blir bättre att länka till andra bloggare (och i synnerhet till mig), kommer jag att sluta länka till honom helt och hållet. Han är nämligen en av dem jag länkar oftast till, men jag ser nu att han inte längre finns med i listan på de jag länkar oftast till.

Bloggare är bekräftelsetorskar. De som säger att de bloggar för sin egen skull - bullshit! Vi vill bli lästa, länkade, citerade och omtalade. Vi vill synas, höras och märkas i den politiska debatten.

Igår fick jag mitt bekräftelsebehov tillgodosett i och med att Carin Jämtin (eller snarare någon i hennes stab), länkade till ett blogginlägg jag skrev om ungdomsarbetslöshet. Även om min blogg är större i bloggosfären än Jämtins, betyder det mycket att oppositionsborgarrådet i Stockholm länkar till mig. Ett tips till Veronica Palm, är just att börja länka till andra bloggare.

Idag har jag fått mitt bekräftelsebehov tillgodosett 10 gånger om, i och med att Stefan Wikén dedikerat ett helt blogginlägg åt HBT-sossen. Ett briljant blogginlägg om jag får säga det själv. Det är vidare ett ypperligt sätt att lyfta andra bloggar, vilket jag blott och bart har gjort någon enstaka gång (till exempel här). Jag ska bli bättre på att lyfta andra bloggar. Det genom att i likhet med S-buzz och Fredrik Petterson göra mikrointervjuer med andra bloggare, eller som i Wikéns fall, dedikera ett helt blogginlägg åt en blogg som jag vill lyfta.

Det krävs ett givande och ett tagande för att överleva i bloggosfären. Bloggare är bekräftelsetorskar, oavsett om de är små eller stora.

Relaterat: S-buzz om återkopplingen till NetRoots och Bommersvik.

11 kommentarer:

Pär Bergglund sa...

Jag förstår inte riktigt skalan/tanken bakom din fina bild... När/var är det bestämt att bubblorna får överlappa med varandra? det rödgröna täcker ju ett mycket större område ja, men alla piratpartister ligger ju staplade ovanpå varandra.

Peter Andersson sa...

o där blev man inte ens omnämnd :-(

Bloggar som ofta länkar till HBT-sossen

1. Martin Mobergs blogg
2. Peter Andersson - med rätt att tycka....

...men annars ett roligt men också allvarligt inlägg som jag ska följa upp när jag har stämplat ut

p

Alexandra Einerstam sa...

Det är Matti Palm som gjort undersökningen. Det går att ändra - så till exempel PP-bloggarna hamnar ovan et cetera. För mer information - vänd dig till Johan Ulvenlöv på [s-buzz]

Alexandra Einerstam sa...

Peter - du är ju en av de stora bloggarna - och om du kollar på vilka jag länker till oftast - så är du med där. Det här inlägget skrev jag ju för att lyfta de mindre bloggarna.

Calle Fridén sa...

Man är inte stor nog för att synas där, eller har jag fattat det fel?

Alexandra Einerstam sa...

Calle - nej, tyvärr - du finns inte med... du måste bli bättre på att länka och vi andra måste bli bättre på att länka till dig

Johan Ulvenlöv sa...

joddå calle finns med, men alla bloggar ha inte namngetts, det skulle bli oerhört plottrigt då.

Thomas Hartman sa...

Kanske bra att länka till Stefan Vikén istället för Veronica Palm när du pratar om Stefan ;-) ;-)

Mary X Jensen sa...

Kul bild. Vi borgerliga bloggare borde kolla upp den där.

Du jag tro att jag både ska blogga och länka faktiskt. Om det är OK ;-)

Fast något bekräftelsebehov vet jag inte om mitt bloggande handlar om. Snarare att jag bestämt vill vara med och påverka saker och ting.

Nemokrati sa...

Säger som Peter Andersson - o där blev man inte ens omnämnd. Tack för det. Jag tycker inte heller det är bra om hela bloggosfären skall partimärkas. Partitopparnas dominans är t ex en av anledningarna till att demokratin i riksdagen inte fungerar - det är partipiska och påtryckningar på alla ledamöter som inte tycker som partiledningen - eller som i Alliansen - Moderaterna tycker. Den politiska debatten behöver breddas och bli mer åsikts- och värderingsstyrd. Flera av partierna har ju tvingats överge centrala värderingar pga anpassning till blockpolitiken och det dominerande partiet i respektive block.

Alexandra Einerstam sa...

Hartman - du har så rätt. Det är så pinsamt att länka fel. Nu är det åtgärdat.