[Mikrointervju] Lukas Romson

I mitt inlägg Politiska bloggare - bekräftelsetorskar av stora mått mätt, skrev jag:

Idag har jag fått mitt bekräftelsebehov tillgodosett 10 gånger om, i och med att Stefan Wikén dedikerat ett helt blogginlägg åt HBT-sossen. Ett briljant blogginlägg om jag får säga det själv. Det är vidare ett ypperligt sätt att lyfta andra bloggar, vilket jag blott och bart har gjort någon enstaka gång (till exempel här). Jag ska bli bättre på att lyfta andra bloggar. Det genom att i likhet med [s-buzz] och Fredrik Petterson göra mikrointervjuer med andra bloggare, eller som i Wikéns fall, dedikera ett helt blogginlägg åt en blogg som jag vill lyfta.Det krävs ett givande och ett tagande för att överleva i bloggosfären. Bloggare är bekräftelsetorskar, oavsett om de är små eller stora.

Idag är det dags för den första mikrointervjun:

Namn: Lukas Romson
Bloggar på: Luka(s) blogg - kärleken är röd
När började du blogga: April 2007
Varför började du blogga: Jag inspirerades av Monas sätt att då modigt ta debatten med Jimmie Åkesson. Och fortsatte väl att tycka att jag hade något att säga.
Vad är din hjärtefråga: Jag bloggar om mångfald, diskriminering och jämlikhet, med HBT-frågorna och de mänskliga rättigheterna i fokus. Och ibland lite extra om transpersoners rättigheter.
Något personligt: Jag har en del dolda talanger, som att fixa en skänkelvikning och fuska i en del konsthantverk. Sen är jag lite disträ och minns aldrig folks namn, det är ett aber i politiken. Bög med transsexuell bakgrund, tonårsförälder, kristen humanist och socialdemokratisk feminist.
Parafili: Typisk ordfetischist. Jag upplåter gärna mina texter som resarvat åt sällan använda äldre ord, och yngelplats åt nya som behöver växa. Är väl medskyldig till att könskonträr infördes som nyord exempelvis.

Inga kommentarer: