Reality bites

För någon dag sedan gick jag in på Moderaternas hemsida. På förstasidan möttes jag av en orange banner, som snarare ledde tankarna till ett byggvaruhus än till Moderaterna och därefter hittade jag denna chef.

Idag lanserar den Moderatstyrda regeringen sin nya, grafiska profil. Jag läste först alien, innan jag insåg att det stod alliansen.

I samband med lanseringen av den nya, grafiska profilen, presenterades också utgångspunkterna inför valrörelsen. Föga förvånande fortsätter regeringen Reinfeldt att kalla de Rödgrönas politik för bidragslinje.

Det finns något som jag högeligen känner avsmak för och det är när den Moderatstyrda regeringen talar om bidragstagare. Detta är särdeles tydligt när högeralliansen talar om a-kassan. A-kassan är inget bidrag – det är en försäkring som vi arbetstagare har betalat in till.

Under några månader har jag innehaft a-kassa. Eftersom jag är deltidsarbetslös börjar mina dagar nu att sina. Efter 75 dagar måste jag nämligen komma till ett beslut - att säga upp mig från min 50-procentiga anställning och bli arbetslös på heltid, eller bara jobba 50 procent och leva på min fru (som jobbar som brevbärare). Är det det som menas med arbetslinje, undrar jag och vidare - ska jag se mig själv som bidragstagare?

Ja, i utgångspunkterna inför valrörelsen, står det visst att de även ska kavla upp ärmarna. Så kom ihåg alliansvänner: använd de ord som ingår i den reinfeldtska ordboken (SAOL får inte användas!), ingen slips, ingen kostym, ingen dräkt, inget pärlhalsband och så uppkavlade ärmar!

Välkommen till verkligheten!

Relaterat: Ingår vårdnadsbidrag i Moderaternas arbetslinje?, Pension är uppskjuten lön, Uppdrag: förstärk trygghetssystemen, Riksdagsrummet , Politikerbloggen, Expressen/Opinionsbloggen, Kulturbloggen, DN, Fredrik Pettersson, Peter Andersson, Peter Högberg, Aftonbladet, SR/Ekot och Stationsvakt som gör ett anagram av den nya loggan.

Inga kommentarer: