Jag fasar

Kära läsare. Snart kommer ni att bombarderas med politisk tv-reklam. S, V, MP, M, C, FP, KD, SD... alla kommer de att köpa utrymme i teve (och biograf) för att visa valfilm. Låt mig säga att jag räds och fasas över det som komma skall.

Taffliga filmer, som på bästa sändningstid, kablas ut till tittarna, kommer snarare att öka politikerföraktet. Syftet är ju att fånga väljarna, men vilken valfilm lyckas med det (se film ovan för skräckexempel)?
Javisst finns det bra filmer - det här är ett till exempel en bra valfilm:


Men betänk då att ovanstående film är regisserad av Roy Andersson. Klart att det blir bra. Kristdemokraternas valfilm är som sagt skräckexemplet, men jag fasar för att det är just dylika valfilmer vi kommer att se på teve.

Jag läser i SvD att SSU ska använda sig av tevereklam. En genomgång av SSU-filmerna på YouTube, bådar inte gott. Det är klart att jag fasar, fasar för att politikerföraktet ökar. Framförallt när fredagsmyset med tacobuffé, vin och film avbryts för reklam, där något politiskt parti har köpt reklamtid och visar en anskrämlig valfilm på bästa sändningstid.

Inga kommentarer: